عموپورنگ و سپند امیرسلیمانی، این بار در شبکه خانگی با «لالایی»

سپند امیرسلیمانی گفت: سریال «لالایی» ۸۰ درصد از استانداردهای کودکان را رعایت کرده است.

سپند امیرسلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون در جدیدترین فعالیت هنری‌اش پا به دنیای کودکان گذاشته است. او در سریال «لالایی» نقش «مسعود» را برعهده دارد و با بازی در کنار داریوش فرضیایی، خاطرات کودکی را برای مخاطبان زنده می‌کند.

کار کودک اگر اثرگذار باشد، ماندگار می‌شود

سپند امیرسلیمانی درباره حضور در مجموعه «لالایی» و دغدغه‌هایش نسبت به کار کودک اظهار کرد: به نظرم حوزه کودک یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری هنرمندان محسوب می‌شود، چراکه قرار است به کودکان محتواهایی را آموزش دهیم که در آینده برایشان مفید است. به همین دلیل، همیشه کار کودک برای من مهم و ارزشمند بوده است و اگر کمتر در این ژانر کار کرده‌ام، به دلیل نبود فرصت کافی است.

وی افزود: در دوره ما کارهای کودک جذابی ساخته شد که بسیار پرمخاطب بود، مثل «مدرسه موش ها» که خیلی آموزنده بود یا در آخرین سال‌هایی که من در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کردم، «کلاه قرمزی» ساخته شد که هنوز هم پرطرفدار است. این موارد نشان می‌دهد که اگر کار کودک به خوبی تولید شود، می‌تواند ادامه‌ داشته باشد و مخاطب را در هر شرایطی با خودش همراه کند. خود داریوش فرضیایی و کاراکتری که از خود ساخته است، نمونه موفق دیگری است که بیست و چند سال کار کرده و هنوز کودکان و خانواده‌ها تماشای آن را دوست دارند. برای من هم تلاقی همکاری در گروه «لالایی» با دغدغه کار کودک بسیار دوست‌داشتنی است.

دیکته کردن مسائل آموزشی را کنار گذاشتیم

این بازیگر در رابطه با رده سنی مخاطب «لالایی» عنوان کرد: فکر می‌کنم کاری که داریوش فرضیایی در آن حضور دارد، خانوادگی است چراکه برخی افراد با وجود سی سال سن، با فرزندانشان آمده‌اند و گفته‌اند که ما در کودکی برنامه‌های شما را نگاه می‌کردیم و حالا هم با فرزندمان سریال «لالایی» را تماشا می‌کنیم. ما در تولید این سریال به سمت شعاری کردن مسائل آموزشی نرفتیم و همه تلاشمان این بوده است که مفاهیمی به مخاطب منتقل شود که هم برای کودکان آموزنده و هم برای بزرگسالان خوشایند و مطلوب باشد.

امیرسلیمانی در مورد تنوع آثار نمایشی در پلتفرم‌ها گفت: به‌طور کلی من اهل غر زدن نیستم اما اجازه دهید کمی غر بزنم. اینکه سبد متنوعی از آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود، اتفاق مبارکی است اما چطور انجام شدنش هم اهمیت دارد. متاسفانه این روزها در پلتفرم‌ها، بازیگران مشخصی در سریال های خاصی در حال تکرار شدن هستند. اینکه از بازیگران مختلف در کارها دعوت شود، اتفاق بهتری است. مثلاً حالا که کار کودک در نمایش خانگی شروع شده نباید اینطور باشد که فقط گروه ما کار کودک انجام دهد و بقیه اجازه تولید این ژانر را نداشته باشند. خدا را شکر من در همه این سال‌ها کارم را انجام داده‌ام و اگر نشده سراغ ساخت تله‌فیلم و تیزر و کار اجرا رفته‌ام. اما چرا هر چقدر پروژه هایمان وسیع‌تر می‌شود، دایره همکاری‌مان تنگ تر می‌شود؟ چرا تعداد هنرمندان کم کار یا بیکار، افزایش پیدا می‌کند؟ آن زمانی که سالی پنج سریال تولید می‌شد افراد بیشتری فعالیت می‌کردند تا الان که سالی ۳۰ سریال ساخته می‌شود.

نباید در تولید آثار نمایشی عقب گرد داشته باشیم

این بازیگر در مورد اینکه خودش کدام برنامه‌های کودک را تماشا کرده است، گفت: زمان ما عموها و خاله‌ها وجود نداشتند و برنامه‌ها در قالب دیگری تولید می‌شد. من مخاطب برنامه های خانم خامنه، خانم پوریامین و خانم رضایی بودم. کودکان امروز به دلیل دسترسی آسان به اینترنت و محتواهای متعدد، اطلاعاتشان از کودکان گذشته بیشتر است و اختیار بیشتری در انتخاب محتواها دارند.

امیرسلیمانی درباره همراهی کودکان نسل جدید با برنامه های کودک تصریح کرد: برنامه‌ها باید استانداردهای مد نظر این نسل را رعایت کنند. ما در «لالایی» ۸۰ درصد این استانداردها را رعایت کرده‌ایم. کودکان امروز در کلاس‌های مختلف و مهدکودک‌ها آموزش‌های متنوعی را فرا می‌گیرند. در نتیجه در ساخت برنامه کودک، نمی‌توانیم مانند گذشته به مفاهیم و اصول خیلی ابتدایی تکیه کنیم. در برنامه سازی نباید به عقب برگردیم و از نظر بصری هم باید یک کار جذاب و باکیفیت تولید کنیم که کودک را به تماشای خروجی کار تشویق کند.

مهر