عمارت فرانسوی که پاتوق زائران پیاده شد

بر اساس وصیت ماری پیروالکمن که در منطقه پانزدهم پاریس فوت کرده، پیکرش در مسیر پیاده‌روی اربعین در نجف به کربلا دفن شده، و عمارت ساده و بی‌ریای او حالا به موکب بقیه الله شهربابک اختصاص‌ داده‌شده، تا اینجا عاشقانه‌هایشان را برای زائران پیاده به نمایش گذارند.

ماری پیروالکمن، دختر ۱۸ساله فرانسوی هم‌زمان با مسلمان شدن، به اسلام‌شناسی و شیعه‌پژوهی روی آورده، و بعد از آشنایی و ازدواج با ناظم ابو ذهب در سوریه، نام زهرا ابو ذهب را انتخاب و در سفرهای متعددی که به عراق و شهرهای نجف و کربلا داشت وصیت نمود پیکرش را پس از فوت، در مسیر پیاده‌روی اربعین دفن کنند. بنابراین، با فوت خانم فرانسوی در روز اول نوامبر سال ۲۰۱۷ در منطقه پانزدهم پاریس، پیکرش را به عراق منتقل کرده و در عمارت ساده و بی‌ریای عمود ۱۷۲ که در اربعین امسال به موکب بقیه الله شهربابک از توابع استان کرمان اختصاص‌داده‌شده، دفن نمودند.

خاطرات ماندگار این موکب برای بچه‌های ایرانی و عراقی

حضور بسیار زیاد بچه‌های ایرانی و عراقی که برای آنها کلاس‌های نقاشی و بازی گذاشته، و با هدیه‌های مختلف به بچه‌های قدونیم‌قد، آنها را راهی پیاده‌روی اربعین می‌کنند، در این موکب به چشم می‌خورد.

به گفته تقی کنگی مدیر اجرایی موکب،  با ۱۲۰ خادم در مدت‌زمان حدود ۱۰ روز، در فضایی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و دو سوله مجهز به وسایل سرمایشی با کمک‌های مردم شهربابک عازم مسیر نجف به کربلا شده، خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اعلام خبر از آمادگی این موکب برای اسکان روزانه ۵۰۰۰ زائر، می‌افزاید: ۱۵۰۰ پرس غذا و ۵۰ تا ۶۰ هزار لیوان شربت و میان‌وعده، در بین زائران پخش می‌شود.

کنگی با بیان فعالیت‌های فرهنگی و مجموعه بازی برای کودکان ایرانی و عراقی در موکب، می‌گوید: بازی‌های مناسب سن بچه‌ها، و هم پخش جایزه در غرفه کودک داشته، و برای تشویق بچه‌ها در پیاده‌روی اربعین تلاش می‌کنیم.

لبخند ماری اینجاست!

انگار لبخند رضایت ماری خانم فرانسوی را در عمود ۱۷۲ می‌توانی در چهره تک‌تک بچه‌های بازیگوش و بانمک ایرانی و عراقی، در این موکب ببینی.

بی‌شک، تا سال‌های سال خاطره‌های شیرین این موکب، در ذهن و دل این کودکان باقی می‌ماند.

فارس