علل افزایش زن کشی در فرانسه

در سال گذشته به صورت میانگین هر دو روز و نیم یک بار، یک قتل خانوادگی در فرانسه به وقوع پیوسته است. 

وزرات کشور فرانسه روز جمعه آمار زنان کشته شده در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد شمار زنانی که توسط همسران فعلی و همسران سابقشان به قتل رسیده‌اند، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این گزارش که با عنوان «قتل‌های خشن در میان زوج‌ها» منتشر شده، نشان دهنده آن است که در سال ۲۰۲۱ علاوه بر ۱۲۲ زن، ۲۱ مرد نیز توسط همسران فعلی و همسران سابق‌شان به قتل رسیده‌اند.

وزارت کشور فرانسه در این خصوص اظهار کرد: نتایج این گزارش نشان می‌دهد که تعداد قتل‌های خانوادگی در مقایسه با دوره پیش از خانه‌نشینی ناشی از ویروس کرونا در این کشور افزایش یافته است. بنابراین در سال گذشته به صورت میانگین هر دو روز و نیم یک بار، یک قتل خانوادگی در فرانسه به وقوع پیوسته است. 

مانند سال‌های گذشته، همچنان زنان قربانی اصلی قتل‌های خانوادگی هستند. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۴۶و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰۲ زن در خشونت‌های خانوادگی جان باخته بودند. 

پژوهش امسال وزرات کشور فرانسه نشان دهنده آن است که مشخصات اغلب مجرمان مانند سال‌های گذشته است: قاتلان عمدتا مردان متاهل با تابعیت فرانسوی هستند که در بازه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال قرار دارند و اغلب فاقد شغل و در وضعیت بیکاری به سر می‌برند. مردان بالای ۷۰ سال نیز در جایگاه بعدی رده‌بندی سنی همسرکشان قرار دارند. 

آنچه که بیش از مساله قتل می‌بایست مورد توجه قرار گیرد این است که از هر سه زن، یک نفر  (۳۲درصد) قربانی خشونت خانگی بوده است. در این بین ۶۴ درصد از این افراد خشونت را گزارش کرده و ۸۴ درصد از آن ها از آزاردهنده یا ضارب خود به پلیس شکایت کرده اند. 

یورونیوز گزارش کرده است که در یک سوم موارد خشونت خانگی در فرانسه، مجرم تحت تاثیر مواد مخدر، الکل و داروهای روان‌درمانی، مرتکب جرم شده و قوه تشخیص سالمی نداشته است.