طلا هایی که با کمک به مردم غزه عاقبت به خیر شدند

در مدت ۲ ماه اجرای پویش «جمع‌آوری طلا و پول برای کمک به غزه» توسط یک تشکل گمنام مادرانه در جلسات هیئات، روضه‌های خانگی و مساجد محله، مبلغ ۳۰۰ گرم طلا معادل یک میلیارد تومان و یک میلیارد تومان وجه نقد برای کمک به غزه جمع‌آوری شد! حالا خبر‌ها نشان می‌دهد دومین مرحله این پویش به زودی آغاز می‌شود.

پویش «جمع‌آوری طلا و پول برای کمک به غزه» که شروع شد، بعضی از افراد در موفقیت آن تردید کردند. با این وجود نتیجه آن بسیار بالاتر از تصور بود. در مدت ۲ ماه اجرای این پویش توسط یک تشکل گمنام مادرانه در جلسات هیئات، روضه‌های خانگی و مساجد محله، مبلغ ۳۰۰ گرم طلا معادل یک میلیارد تومان و یک میلیارد تومان وجه نقد برای کمک به غزه جمع‌آوری شد! حالا خبر‌ها نشان می‌دهد دومین مرحله این پویش به زودی آغاز می‌شود.

درست ۱۰ماه از شروع جنایت‌های اسرائیل علیه مردم غزه می‌گذرد و در‌حالی‌که شمار شهدای نواز غزه از ۳۹هزار نفر گذشته است، رژیم صهیونسیتی با حمایت دوستان آمریکایی و اروپایی‌اش قصد پایان دادن به جنایاتش را ندارد.

حالا دیگر هیچ جای امنی در آن باریکه نوار غزه در دسترس نیست و از بسیاری از خانواده‌ها، جز یک نام چیزی باقی نمانده است و حالا غیر از حملات بی‌وقفه اسرائیل، گرسنگی هم از زنان و کودکان بی‌گناه قربانی می‌گیرد.

هر قصه غم‌انگیزی اما در دلش روزنه‌ای از امید دارد؛ روزنه‌ای که در تاریک‌ترین قسمت داستان، نور‌امید را در دل می‌تاباند. موج همدلی مردم آزاده در کشورهای مختلف هم، همان دریچه کوچک امید است برای مادران داغدیده و کودکان مظلوم غزه در این روز‌های پر از رنج و درد غزه. حتی در آمریکا – همان‌جا که دولت‌مردانش از رژیم صهیونسیتی حمایت می‌کنند و ننگ این کار را به جان می‌خرند – هم، هنوز مردم در تجمعات پر تعداد حمایت از فلسطین شرکت می‌کنند تا بگویند نسل‌کشی ارتش اسرائیل و رنج زنان و کودکان مظلوم غزه هرگز برایشان عادی نمی‌شود.

حمایت ۱۶۰ میلیارد تومانی مردم از مردم غزه براساس اعلام هلال احمر

حکایت همدلی مردم ایران با ملت مظلوم فلسطین اما داستان دیگری دارد. در ۱۰ ماهی که شب‌های کودکان غزه با موشک‌های اسراییلی به صبح رسیده است، گذشته از حمایت همه جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین، مردم ایران هم از اولین ساعات پس از عملیات طوفان الأقصی و شروع حملات ضدانسانی ارتش اسرائیل، در حمایت از مردم غزه تمام تلاش خود را به کار بستند.

ملت ایران تنها از طریق پویش بشردوستی هلال احمر، بیش از ۱۶۰میلیارد تومان کمک نقدی به مردم فلسطین داشته‌اند و این رسمی‌ترین شکل کمک‌رسانی است و غیر از کمک به خیریه‌ها و دیگر سازمان‌ها است که در ۱۰ ماه گذشته بسیار قابل توجه بوده است.

پویش‌های از جنس مهربانی برای کودکان غزه

این بار هم، گروه‌های جهادی به صورت خودجوش عمل کردند و پرچم کمک به مردم مظلوم غزه را بلند کردند. این گروه‌ها راه‌های مختلفی را امتحان کردند تا بالاخره به واسطه دانشجویان و فعالان اجتماعی فلسطینی، روزنه‌ای برای ارسال کمک‌های نقدی به زنان و کودکان جنگ‌زده غزه باز کردند.

مردم ایران نیز که برای باز شدن راهی برای ارسال کمک‌ها به غزه لحظه‌شماری می‌کردند، فعالیت این گروه‌ها را غنیمت شمردند و با کمک‌های نقدی و غیرنقدی‌شان، دل زنان و کودکان داغدار غزه را شاد کردند. اینطور بود که به پشتوانه کمک‌های مردم و به همت گروه‌های جهادی، اجرای پویش‌های حمایتی مختلف به‌امید نشاندن لبخند بر لبان اهالی سرزمین زیتون افزایش پیدا کرد؛ از آبرسانی به محله‌های غزه گرفته تا تهیه شیرخشک برای نوزادان، پویش‌های افطار در حصار، پخت غذای گرم در اردوگاه‌های آوارگان و پویش‌های جمع‌آوری عروسک برای کودکان غزه.

پویش‌های مادرانه برای حمایت از مردم غزه

در ۱۰ماه گذشته، مادران ایرانی جور دیگری در میدان کمک به مردم غزه نقش‌آفرینی کرده‌اند. آن‌ها که بیش از همه با مادران داغدار غزه اظهار همدردی کرده‌اند، پس از شروع جنایات اسرائیل، روز‌ها را با دغدغه پیدا کردن راهی برای کاهش رنج مادران و کودکان غزه به شب رسانده‌اند.

پویش‌های لطیفی مانند پویش «نجات غنچه‌ها» (تهیه شیرخشک برای نوزادان غزه) و پویش «جمع‌آوری طلا برای فلسطین» با همین دغدغه ایجاد شد و بانوان معاصر ایرانی با حرکت‌های داوطلبانه شبیه این، نشان دادند راه زنان مجاهد را در دوران دفاع مقدس ادامه می‌دهند.

وقتی زنان یمن برای زنان ایرانی الگو شدند

تشکل «نهضت مادری» یکی از این گروه‌های مادرانه فعال بود که با پویش جمع‌آوری طلا، شور خاصی در بین مادران تهرانی برای کمک به غزه ایجاد کرد. بخشش طلا‌ برای حمایت از جبهه مقاومت، ‌ایده‌ای بود که با الهام از حرکت بانوان آزاده یمنی در اهدای طلا‌هایشان به مردم غزه ایجاد شد. این موضوع در یکی از جلسات هیئت مادران و کودکان پیشنهاد شد با این وجود هنگام اجرای آن فراتر از پیش‌بینی‌ها از آن استقبال شد و با داوطلب شدن چند بانوی خیر برای این ایثار بزرگ زنانه، خیلی زود وارد مرحله اجرا شد.

مادران فداکاری که طلا‌های خود را به این پویش بخشیدند تا به سهم خودشان از مشکلات مادران و کودکان فلسطینی کم کنند، به این پویش رسمیت بخشیدند و به دیگر مادران برای انجام این کار انگیزه و شجاعت دادند.

یک میلیارد تومان و ۳۰۰ گرم طلا؛ نتیجه ۲ماه ایثار مادران ایرانی برای غزه

دو ماه کافی بود برای کارِ فوق‌العاده اعضای تشکل مردمی «نهضت مادری» در محله‌های تهران. یک اتفاق مهم  در دل برخی از تهرانی‌ها در بحبوحه جنگ آخرالزمانی غزه رخ داده بود و اولویت‌ها را تغییر داده بود. همان زنانی که از طلا‌هایشان به‌عنوان سرمایه خانواده برای روز مبادا مراقبت می‌کردند، در مواجهه با پویش جمع‌آوری طلا و پول برای کمک به غزه این عقیده را فراموش کردند و گفتند: «روز مبادا، همین امروز است که مردم غزه در سختی و رنج به سر می‌برند.»

اینطور بود که گروهی از مادران تهرانی، مشکلات اقتصادی را نادیده گرفتند و با وجود تمام چالش‌های احتمالی برای فردای خانواده، از طلا‌هایی که کنار گذاشته بودند استفاده کردند و با بخشش آن‌ها به مردم غزه، پرسودترین سرمایه‌گذاری عمرشان را تجربه کردند.

سرانجام طلا‌ها و پول‌های جمع‌آوری‌شده چه شد؟

تا اینجای ماجرا را بعضی‌ها شنیده‌اند اما بسیاری از افراد از سرانجام این بخشش بی‌خبرند. بسیاری از افراد در اولین واکنش به این ماجرا حتماً می‌پرسد: سرنوشت پول‌های نقد و طلا‌ها به کجا رسید؟ آیا هدایای طلایی مادران تهرانی برای کمک به مردم غزه رسید؟

در زمان اجرای پویش جمع‌آوری طلا و پول، مهم‌ترین سؤال مخاطبان این بود که: در این محاصره دشوار، اصلاً مگر راهی برای ارسال کمک به غزه وجود دارد؟ توضیحات برگزار کنندگان پویش که دل‌ها را به وجود راه‌هایی برای رساندن کمک‌ها گرم می‌کرد، تردید‌ها را از بین می‌برد.

ماجرا از این قرار بود که با وجود بسته بودن راه‌های رسمی هوایی و زمینی برای فرستادن کالا‌ها به غزه، فعالان جبهه مقاومت با ایجاد مسیر‌های غیررسمی برای ارسال کمک‌ها، تلاش می‌کنند این محاصره را از بین ببرند. دیگر روزنه‌امید، سایت دفتر مقام معظم رهبری بود که در آن، درگاهی برای کمک به مردم غزه ایجاد شده بود و این یعنی راه‌هایی برای رساندن کمک‌ها به مردم غزه وجود دارد. به این ترتیب، تشکل مردمی نهضت مادری هم از همان ابتدا تصمیم گرفت طلا‌ها و مبالغ جمع‌آوری‌شده را به دفتر رهبری تحویل دهد.

کمک به جبهه مقاومت با اهدای بخشی از طلاها به سپاه پاسداران

در پایان پویش، برگزار کنندگان این طرح با واریز مبلغ کمک‌های نقدی به حساب دفتر مقام معظم رهبری و انتشار رسید آن، به وعده‌هایشان عمل کردند. اما بخشی از این مبالغ برای کمک به جبهه مقاومت مصرف شد. ازآنجا‌که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان رسالت خود از جبهه مقاومت حمایت می‌کند و بازوی کمکی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در رساندن کمک‌ها به جبهه مقاومت است، نمایندگان تشکل نهضت مردمی تصمیم گرفتند از این ظرفیت هم برای رساندن هدایای طلایی مادران تهرانی به غزه استفاده کنند.

تلاش‌های مادرانه سرانجام نتیجه داد و در دیدار نمایندگان تشکل نهضت مادری با سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، بخشی از طلا‌ها، در اختیار ایشان قرار گرفت تا عواید فروش آن‌ها از مسیر‌های موجود، به جبهه مقاومت اهدا شود.

مرحله دوم جمع‌آوری کمک‌ها در راه است

حالا تشکل مردمی نهضت مادری اعلام کرده است که همزمان با تشدید حملات اسراییل علیه مردم غزه، مرحله دوم پویش جمع‌آوری طلا و پول برای فلسطین، آغاز شده است. فاطمه حسینی، نماینده تشکل نهضت مادری در این باره می‌گوید: «پس از پایان پویش جمع‌آوری طلا و پول، روند کمک‌رسانی مادران تهرانی به غزه قطع نشد بلکه فقط شکل آن تغییر کرد. به عنوان مثال، پویش «شیر حیات» در ماه رمضان و شب‌های قدر، برای خرید شیرخشک برای نوزادان غزه را اجرا کردیم. به لطف خدا در این پویش مبلغ ۱۹۰میلیون تومان وجه نقد جمع‌آوری شد.»

وی اضافه می‌کند: «علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این پویش، به نشانی @daryafh98 در پیام‌رسان‌های ایتا و بله پیام دهند تا روش‌های تحویل طلا به آن‌ها معرفی شود. یکی از این روش‌ها، مجالس منتخب روضه خانگی در محله‌های تهران است که فهرست این مجلس‌ها هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

علاوه‌ بر‌ این، جلسه آینده «هیئت مادر و کودک» با عنوان «سه ساله‌های غزه» که روز ۲۰مرداد ماه (ساعت ۱۵ تا ۱۸) در مسجد جامع خرمشهر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بزرگراه حقانی برگزار خواهد شد هم، فرصت ویژه‌ای است برای افرادی که قصد دارند در پویش اهدای پول و طلا به غزه شرکت کنند.»

فارس