طرح بیمه طلاق توافقی

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در جامعه ایران، اظهار داشت: این سازمان دارای دفتری ویژه برای زنان و خانواده است که شامل زنانی می‌شود که طلاق گرفته‌اند، زنان بیوه و همچنین زنانی که همسرانشان از کارافتاده‌اند.

سید جواد حسینی به طرح طلاق توافقی اشاره کرد و بیان داشت: سازمان بهزیستی در همکاری با قوه قضاییه، این طرح را پیگیری می‌کند.

 به این صورت که پس از درخواست طلاق، دادگاه‌ها افراد را به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع می‌دهند. این مراکز در مرحله اول تلاش می‌کنند تا به بازگشت آن‌ها به زندگی مشترک کمک کنند و در صورت عدم امکان ادامه زندگی، آن‌ها را دوباره به دادگاه معرفی می‌کنند.

وی افزود: در زمینه آسیب‌های اجتماعی، موضوعاتی نظیر زنان سرپرست خانوار، کودکان خیابانی، کودکان بی‌سرپرست، اعتیاد و فرار دختران وجود دارد.

 بر اساس روش‌های تحقیق، باید به عاملی پرداخت که بیشترین تولید و بازتولید آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

این عامل چیزی جز طلاق نیست، چرا که طلاق توافقی یا غیر توافقی به طور مستقیم به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار، زنان خیابانی و بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به نظر می‌رسد که مداخله در پدیده طلاق، مهم‌ترین اولویت کاری در حوزه اجتماعی است که برنامه‌ریزان و مسئولان، به‌خصوص در سازمان بهزیستی، باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حسینی با اشاره به‌ضرورت طراحی حلقه‌های زنجیره‌ای از ازدواج تا طلاق، گفت: باید اقداماتی آموزشی و توان‌بخشی را قبل از ازدواج، در حین ازدواج و برای زوجین در معرض آسیب و در نهایت برای افرادی که به طلاق می‌رسند، طراحی کرد.

 این برنامه‌ها باید شامل مداخلات مؤثر باشد تا به کنترل و کاهش پدیده طلاق که عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، کمک کند.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال، در مرحله پس از طلاق، زنان سرپرست خانوار معمولاً با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

به همین دلیل، طرح بیمه طلاق را در سال ۱۳۷۸ مطرح کردیم و هم‌اکنون نیز پیگیر اجرایی‌شدن آن هستیم تا عوارض طلاق، به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار، کاهش یابد.

 

شهرآرا نیوز