طالبان زندگی عمومی را از زنان سلب کرده است

یسون داویدیان، نماینده زنان سازمان ملل متحد در افغانستان، به خبرنگاران در نیویورک در مورد آخرین گزارش خود در مورد وضعیت اسفناک زنان و دختران از زمان بازگشت مقامات طالبان به قدرت در اوت 2021 توضیح داد.

او این دوره طالبان را به عنوان «احکام، دستورالعمل‌ها و بیانیه‌های بی‌شماری که در این دوران سه ساله زنان و دختران را هدف قرار داده، حقوق اساسی آنها را سلب کرده و خودمختاری آنها را از بین می‌برد » توصیف کرد.

 سایه وحشت بر دختران افغان

فرامین طالبان دختران را از تحصیل بالاتر از پایه ششم ششم محروم کرده و زنان را از کار در سازمان های غیر دولتی (NGO) منع کرده است. خانم داویدیان که از طریق ویدئوکنفرانس از کابل، پایتخت افغانستان صحبت می کرد، گفت: سه سال پیش، جهان در حال تماشای تصرفی بود که  در حال رقم زدن سرنوشتی وحشتناک برای زنان افغانستان بود. و اکنون، در حالی که دنیا، زنان افغانستان را فراموش کرده، وحشت برای زنان و دختران افغان متوقف نشده و اعتقاد آنها به ایستادگی در برابر ظلم نیز همچنان ادامه دارد.

 حذف زنان از جامعه

گزارش زنان سازمان ملل جزئیات روندها را بر اساس مشورت با هزاران زن در سراسر افغانستان از مراکز استان‌ها تا مناطق روستایی از زمان بازگشت طالبان نشان می‌دهد. خانم داویدیان گفت: اولین مسئله مهم، حذف زنان افغان از عرصه عمومی جامعه است. وی افزود: تا به امروز، هیچ زنی در افغانستان در مقام رهبری نیست که از نظر سیاسی، چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، تأثیرگذار باشد.

کمرنگ شدن نقش زنان افغان، حتی در محیط خانواده!

این حذف سیاسی در سطح اجتماعی نیز منعکس شده است، زیرا ۹۸ درصد از زنان مورد بررسی احساس می‌کنند که تأثیر محدود یا صفر بر تصمیمات اتخاذ شده در جوامع خود دارند. علاوه بر این، بسیاری از زنان احساس می‌کنند در محیط منزل نیز دیگر به حساب نمی آیند و هیچ کس به آرا و نظراتشان توجهی نمی کند. در برخی زمینه‌ها، سه سال پیش یک زن افغان  می‌توانست تصمیم بگیرد که برای ریاست جمهوری نامزد شود. اکنون، او حتی ممکن است نتواند تصمیم بگیرد که چه زمانی برود و مواد غذایی بخرد . حالا، من نمی گویم که سه سال پیش عالی بود. کامل نبود؛ اما اوضاع اکنون فاجعه است. من فکر می‌کنم وقتی حق زنان برای تحصیل را سلب می‌کنید و حقوق آن‌ها را برای کار و زندگی عمومی محدود می‌کنید، این موضوع به طور کلی بر کارگزاری زنان در همه ابعاد تأثیر منفی می‌گذارد.

 بحران سلامت روان

 داده های سازمان ملل همچنین یک بحران فزاینده سلامت روان را نشان می دهد که با از دست دادن حقوق انسانی ارتباط مستقیم دارد. شصت و هشت درصد از زنان سلامت روانی خود را «بد» یا «بسیار بد» توصیف کردند و هشت درصد گفتند که حداقل یک زن یا دختر دیگر را می‌شناسند که اقدام به خودکشی کرده است . خانم داویدیان می گوید: تحلیل ما نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۶، تأثیر ترک تحصیل ۱٫۱ میلیون دختر و ۱۰۰۰۰۰ زن از دانشگاه، میتواند بر افزایش ۴۵ درصدی فرزندآوری زودهنگام و افزایش مرگ و میر مادران تا ۵۰ درصد تاثیر مستقیم بگذارد.

روی زنان سرمایه گذاری کنید

در مواجهه با بحران عمیق حقوق زنان در افغانستان، سازمان ملل خواستار ادامه سرمایه گذاری بر روی زنان و دختران این کشور است .خانم داویدیان در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ چیزی بیشتر از قدرت بخشیدن به زنان، دیدگاه طالبان را برای عموم جامعه تضعیف نمی کند. در رابطه با کارآفرینی، او توضیح داد که زنان افغان می‌توانند در بخش‌هایی مانند قالی بافی، خیاطی و فرآوری مواد غذایی، کسب‌وکار، هرچند عمدتاً خانگی، فعالیت داشته باشند. با این حال، دسترسی به بازارها و تامین مالی، چالش های کلیدی هستند. در این راستا، زنان سازمان ملل از زنان کارآفرین افغان برای غلبه بر این موانع و کمک به آنها در مهارت‌های توسعه تجارت حمایت می‌کند تا در فضایی که دارند، بتوانند تا حد امکان از آن استفاده کنند.

دنیا سکوت کرده است

داویدیان گفت: «جهان نظاره گر اتفاقاتی است که برای زنان و دختران افغان می‌افتد. سازمان دیده بان حقوق بشر نباید صرفا به محکوم کردن اکتفا کند. او تاکید کرد که جامعه جهانی نمی‌تواند زنان افغان را تنها بگذارد تا با دست خالی و تنها برای باز پس گیری حقوق اولیه شان بجنگند، زیرا اگر این کار را انجام دهیم، هیچ زمینه اخلاقی برای مبارزه برای حقوق زنان در هیچ جای دیگری نداریم. سرنوشت آنها سرنوشت زنان را در همه جای دنیا تعیین می کند.

نیوز آن