ضرورت همکاری فعالان مدنی در پیشگیری از شیوع سرطان سینه

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آگاهی بخشی به مردم در پیشگیری از سرطان سینه ضروری است و افزایش غربالگری سرطان سینه با همکاری فعالان اجتماعی پیگیری می‌شود.

نشست بررسی موانع و مشکلات در حوزه آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه به مناسبت ماه جهانی اطلاع رسانی درباره سرطان سینه (ماه اکتبر) با حضور پزشکان، درمان‌گران، فعالان مدنی و نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه‌های مربوط به زنان و سرطان سینه برگزار شد.

زهرا بهروز آذر در این نشست بر اهمیت آگاهی‌بخشی و پیشگیری از سرطان سینه تاکید کرد.

وی با تاکید بر نقش وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر آگاهی‌بخشی و پیشگیری از این بیماری گفت: این نهادها به دلیل گستردگی فعالیت‌های‌شان می‌توانند با تاثیرگذاری بر دختران دانشجو و دانش‌آموزان دختر به ایجاد انگیزه در آنها برای آشنایی با سرطان سینه و انجام غربالگری اقدام کنند.

بهروزآذر با بیان وظیفه این معاونت در زمینه پیگیری مسائل زنان اظهار کرد: بخش‌ خصوصی و نهاد‌های مدنی، بازیگران مهمی هستند که لازم است به آنها توجه کنیم. این افراد، حلقهٔ واسط مردم و حل مسائل هستند و با تجربه‌ها و ظرفیت‌های میدانی که دارند می‌توانند مشکلات را شناسایی کرده و راه حل ارائه دهند.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت زنان تصریح کرد: بیماری‌های زنان طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روحی را برای آنها به دنبال دارد و به دلیل مسئولیت‌های خانوادگی زنان و آسیب‌هایی که به خانواده‌ وارد می‌شود، هنگام ابتلای مادران به سرطان، نگاه ویژه به سلامت زنان اهمیت بسیاری دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، به تلاش‌های دولت برای حذف موانع نهاد‌های مدنی فعال در حوزه سرطان سینه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این معاونت تلاش می‌کند مشکلات شما و چالش‌هایی را که برای اجرایی کردن ماموریت‌های خود دارید، به گوش دولت برساند.

بهروزآذر همچنین بیان کرد: تلاش می‌کنیم از طریق ارتباط با پزشکان، نهاد‌های اجتماعی و درمانی مرتبط و فعالان مدنی، ظرفیت‌های دولت مانند طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را برای پیشگیری از سرطان سینه توسعه دهیم و لزوم گسترش غربالگری در بین زنان را با کمک نهاد‌های اجتماعی و فعالان مدنی اجرایی کنیم.

ایرنا