افزایش احتمال سرطان سینه با صاف کننده های شیمیایی مو

از آنجایی که زنان سیاه‌پوست بیشتر از نژاد‌ها و قومیت‌های دیگر و در سنین پایین‌ از محصولات صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، این موضوع می‌تواند احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان رحم را افزایش دهد.
صاف کننده

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که به صورت مکرر از صاف کننده‌های شیمیایی مو استفاده می‌کنند، بیشتر ممکن است که به سرطان رحم دچار می‌شوند.

به گزارش جهان بانو، این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده دائمی از صاف کننده‌های شیمیایی مو خطر ابتلا به سرطان رحم در زنان را تا دو برابر افزایش می‌دهد. «الکساندرا وایت» سرپرست گروه اپیدمیولوژی سرطان و محیط زیست موسسه ملی علوم بهداشت محیطی (NIEHS) می‌گوید: «این اولین مطالعه اپیدمیولوژیک است که رابطه بین سرطان رحم و استفاده از صاف کننده مو را مورد بررسی قرار داده است».

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که زنان سیاه پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم به دلیل استفاده از صاف کننده‌های شیمیایی قرار دارند. دکتر Che-Jung Chang، نویسنده این مطالعه می‌گوید: «از آنجایی که زنان سیاه‌پوست بیشتر از سایر نژاد‌ها و قومیت‌ها و در سنین پایین‌تر به استفاده از محصولات صاف‌کننده مو روی می‌آورند، این موضوع می‌تواند احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان رحم را افزایش دهد».

صاف کننده‌های شیمیایی

در این مطالعه، دانشمندان داده‌های ۳۳۹۴۷ شرکت کننده در ایالات متحده را که بین ۳۵ تا ۷۴ سال سن داشتند، جمع آوری کردند. در ابتدا شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای درخصوص استفاده از محصولات شیمیایی مو مانند صاف‌کننده‌ها و رنگ‌های مختلف در ۱۲ ماه گذشته پر کردند.

این تیم تحقیقاتی در مدت ۱۱ سال سلامت شرکت‌کنندگان را زیر نظر گرفت. در طول این مدت، ۱.۶ ٪ از شرکت کنندگان که شامل ۳۷۸ زن می‌شدند، به سرطان رحم (سارکوم رحم، سرطان آندومتر و سایر سرطان‌های رحم) مبتلا شدند.

خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی که به طور مرتب یعنی بیش از چهار بار در سال از اتو‌های شیمیایی استفاده می‌کردند، در مقایسه با زنانی که استفاده از اتو‌های شیمیایی را کنار گذاشته بودند، دو برابر بیشتر بود. سایر محصولات مو از جمله هایلایتر‌ها و رنگ مو‌های دائمی و نیمه دائمی تاثیری در ابتلا به سرطان رحم نداشتند.

اگرچه که استفاده از صاف کننده‌های شیمیایی مو احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد، با این وجود طبق تحقیقات جدید این نوع سرطان در مقایسه با انواع دیگر نادر است.

تحقیقات قبلی که آن هم توسط تیم NIEHS صورت گرفته بود، نشان می‌دهد که رنگ موی دائمی و صاف کننده‌های شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه را افزایش دهند.

زنانی که به  صورت مرتب از رنگ موی دائمی استفاده می‌کردند، ۹ درصد بیشتر از زنانی که استفاده از رنگ مو را کنار گذاشته بودند، در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. این پژوهش همچنین نشان داد که استفاده مکرر از اتوی مو احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

فرارو