شکایت یک زن مسلمان از بی‌حجابی اجباری در آمریکا

یک زن مسلمان شکایتی فدرال، علیه اداره پلیس ناکس کانتی در تنسی تنظیم کرده است و مدعی است که حقوق مذهبی او به علت برداشتن حجاب برای یک عکس که بعداً در فضای مجازی منتشر شد، نقض شده است.

لیلا سولیز از ناکسویل، روز دوشنبه پس از دستگیری خود در ۱۵ مه ۲۰۲۴ در جریان تظاهرات طرفداران فلسطینی در دانشگاه تنسی در ناکسویل، این شکایت را تنظیم کرد. پس از چند ساعت بازداشت، او را به بازداشتگاه ناکس کانتی بردند، جایی که مأموران با وجود مخالفت‌هایش از او عکس بدون حجاب گرفتند.

طبق این دادخواست، یک افسر به او قول داده بود که عکس بدون روسری او منتشر نخواهد شد، اما یک گروهبان بعدا این تصویر را در وب سایت اداره پلیس ناکس کانتی آپلود کرد، جایی که صدها نفر آن را مشاهده کردند.

دانیل هورویتز، وکیل سولیز، گفت که هم قوانین ایالتی و هم قوانین فدرال و همچنین سیاست‌های خود ناکس کانتی از افراد در برابر چنین تخلفاتی محافظت می‌کند. سیاست پلیس ایجاب می‌کند که عکس‌های افرادی که پوشش مذهبی بر سر دارند، فقط برای اهداف مستند نگهداری شوند و انتشار عمومی آنها را ممنوع می‌کند.

در این دادخواست آمده است: بدرفتاری پلیس با خانم سولیز و بی احترامی آنها به حقوق دینی او، حقوق مذهبی و شهروندی او را نقض کرده است.

تبعیض علیه زنان مسلمان

پرونده سولیز موضوع مشترکی را که زنان مسلمان در سرتاسر ایالات متحده با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد، جایی که سازمان‌های مجری قانون به طور فزاینده ای به دلیل اجبار زنان به برداشتن حجاب خود در حین دستگیری تحت نظارت قرار می گیرند.

در سال ۲۰۱۸، گروهی از زنان مسلمان از شهر نیویورک یک شکایت دسته جمعی علیه اداره پلیس نیویورک به دلیل اجبار به برداشتن حجاب خود برای گرفتن عکس شکایت تنظیم نمودند. در سال ۲۰۲۰، پلیس نیویورک با تغییر خط مشی خود به حل و فصل این دعوی پرداخت تا به افراد مذهبی اجازه دهد تا زمانی که چهره‌شان نمایان است، در عکس‌ها از پوشش سر خود استفاده کنند. این پرونده باعث شد اداره پلیس سیاست خود را تغییر دهد و اطمینان حاصل کند که زنان می توانند در طول بازداشت از پوشش مذهبی استفاده کنند.

با وجود پیشرفت در برخی از ادارات پلیس در سراسر دنیا، زنان در سایر مناطق ایالات متحده همچنان ملزم به حذف حجاب هستند. علی‌رغم حمایت‌های قانونی، موارد حذف حجاب همچنان رواج دارد و به نگرانی‌های فزاینده درباره اسلام‌هراسی در سازمان‌های مجری قانون دامن می‌زند.

بسیاری از زنان مسلمان این تجربیات را تحقیرآمیز توصیف می‌کنند، زیرا حجاب آنها بخش مهمی از هویت دینی آنها است که به اعتقاد آنها در چنین برخوردهایی از بین می‌رود. اداره پلیس ناکس هنوز به این شکایت پاسخی نداده است. انتظار می‌رود که پرونده سولیز نگرانی‌های گسترده‌تری را در مورد رفتار با زنان مسلمان در بازداشت نشان دهد.

میدل ایست آی