شکایت زنان شاغل عربستان

کارگران زن شاغل در بخش کار خانگی در عربستان تصمیم دارند که از این کشور به دلیل آزار و اذیت و برده داری مدرن شکایت کنند

.به گزارش  جهان بانو، زنان کنیایی در موسسه مدیریت مراقبت‌های خانگی در کنیا آموزش می‌بینند و پس از آن، به عنوان کارگر خانگی برای کار به عربستان اعزام می‌شوند.

به تازگی کارگران خانگی اهل کنیا پس از ترک محل کار و بازگشت به کشور خود به دیگران هشدار می‌دهند که از سفر به عربستان برای کار خانگی اجتناب کنند؛ چرا که با آزار و اذیت و سوءرفتار هولناکی مواجه خواهند شد.عربستان سابقه ای ضعیف در زمینه‌ حقوق کار و حقوق بشر دارد و به شکلی گسترده به عنوان یکی از خطرناک ترین کشورها برای کار در جهان معرفی می‌شود.

با این وجود، گزارش‌ها نشان می‌دهند که کارفرمایان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چندین سال است که به آزار و اذیت جسمی، جنسی و ذهنی کارگران خانگی مهاجر مشغول هستند.

گزارش‌های مربوط به بدرفتاری با کارگران خانگی در عربستان در اوایل این ماه در کنیا، واکنش های زیادی را به دنبال داشت و دولت کنیا به دلیل انتقادات زیاد اقدام به بازگرداندن شماری از کارگران خانگی از عربستان کرد.یکی از کارگران مذکور می‌گوید: در عربستان آزار و اذیت های بسیاری در مواجه با کارگران خانگی وجود دارد.

من مجبور بودم در چند خانه کار کنم، آن هم در شرایطی که از دادن غذا به من خودداری می‌کردند و از استراحت کردن منع می‌شدم. کارفرمایم نیز به بهانه ناکارآمدی یا ادامه حضورم در خانه اش از پرداخت حقوق به من خودداری می‌کرد.این کارگر زن اضافه کرد: اگر از آژانس کاریابی درخواست می‌کردیم که محل کارمان را تغییر دهد، تا مدت‌ها به آن توجهی نمی‌شد.

در مواردی نیز آژانس‌های کاریابی در ازای رابطه جنسی حاضر به معرفی محل کار جدید بودند. در مدت زمان انتظار حق نداشتیم از خوابگاه خارج شویم و تنها یک وعده غذایی در روز دریافت می‌کردیم؛ در نهایت من و چند زن دیگر فرار کردیم و مقاومت ما در برابر اجبار به بازگشت از سوی آژانس کاریابی، موجب شد که بتوانیم به سفارت کنیا پناه ببریم.

گزارشی که وزارت خارجه کنیا در اواخر سال گذشته به پارلمان این کشور ارائه کرد، نشان دهنده آن است که دست کم ۸۹ کنیایی که بیشتر آن ها کارگر خانگی بودند، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ در عربستان جان خود را از دست دادند و عربستان علت این مرگ‌ها را ایست قلبی اعلام کرد. « HAKI Africa»، سازمان حقوق بشری فعال در زمینه حقوق کارگران آفریقایی در «مومباسا»، در رابطه با این موضوع گفت: این برده داری مدرن است؛ تا چند سال پیش سیستم کفالت در عربستان وجود داشت و به عنوان یک سازوکار میان کارفرما و کارگر خارجی، کارگران را در معرض سوءاستفاده قرار می‌داد.تنها در سال جاری، « HAKI Africa» بیش از ۵۱ مورد شکایت از آزار و اذیت کارگران خانگی اهل کنیا در عربستان را به ثبت رساند و ویدئوهایی از زنان مضطربی که درخواست کمک می‌کردند، منتشر کرد.

این سازمان از ماه سپتامبر دستکم ۱۰ تماس جدید برای دریافت کمک ثبت کرد.کشورهای حاشیه خلیج فارس با شکایت‌های متعددی مبنی بر بدرفتاری با نیروی کار خانگی مواجه هستند؛ تخمین‌های کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین المللی نشان می‌دهند که بیش از ۲.۱ میلیون زن شاغل در سراسر منطقه در معرض خطر استثمار قرار دارند.

کشورهایی مانند اوگاندا و فیلیپین اعزام کارگران خانگی خود به عربستان را به دلیل گزارش‌های گسترده مبنی بر سوءاستفاده از کارگران متوقف کردند اما بعدا به دلیل سود قابل توجه دریافتی از حواله‌های کارگران مجددا این ممنوعیت را برداشتند.

خلیج‌ فارس سومین منبع بزرگ حواله‌های «دیاسپورا» برای کنیاست و پرداخت‌ها طی دو سال گذشته دو برابر شده است؛ این امر ممنوعیت مداوم صادرات نیروی کار را بعید می‌کند.

اگرچه دولت کنیا مدعی است که اقدامات لازم برای مقابله با سوءاستفاده از کارگران خانگی در عربستان را انجام می‌دهد، اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که تداوم گزارش‌ها درباره سوء‌استفاده از حقوق و بازداشت اجباری کارگران خانگی کنیایی در این کشور، اقدامات بیشتری را می‌طلبد.