شورش علیه پوشش!

رونمایی از لباس دونده‌های مرد و زن آمریکایی واکنش بسیاری نسبت به تفاوت پوشش و طراحی ظاهری برای مردان و زنان نشان دادند و از آن انتقاد کردند

چندماه پیش وقتی که نایکی از لباس دونده‌های مرد و زن آمریکایی رونمایی کرد، بسیاری نسبت به تفاوت طراحی ظاهری برای مردان و زنان واکنش نشان دادند و از آن انتقاد کردند. با این وجود به نظر می‌رسد تا زمان المپیک و پوشیدن لباس‌ها در رقابت‌ها کسی آنقدر جدی به موضوع نپرداخته بود. پوشش لباس زنانی که توسط نایکی طراحی شده، بسیار بدن‌نما و کوتاه بود و رسانه‌های آمریکایی به آن اعتراض کردند.

آن‌ها روی دو موضوع تمرکز داشتند؛ نامناسب بودن لباس‌ها و جنسیت زدگی آن‌ها از نظر عملکردی.

رسانه‌های تخصصی ورزشی Sporting News، Citius Mag و Runner’s World به صورت جدی از پوشش لباس‌ها انتقاد کرده‌اند و معتقدند بیشتر از اینکه راحتی ورزشکار مورد توجه قرار بگیرد، جنسیت او در طراحی مورد توجه بوده است. هرچند ورزشکارها هم نسبت به آن بی تفاوت نبودند، بریتون ویلسون، کوئین هریسون و تارا دیویس سه ورزشکار سابق المپیک انتقادهای بسیاری نسبت به لباس‌ها مطرح کردند.

این نخستین بار نیست که به لباس زنان در المپیک اعتراض می‌شود. در المپیک ۲۰۲۰ تیم والیبال ساحلی زنان نروژ با شلوارک به جای لباس شناخته شده این ورزش در مسابقات شرکت کردند و به خاطر این‌کار جریمه شدند! همچنین در همان سال تیم ژیمناستیک زنان آلمان برای اولین بار در المپیک توکیو ۲۰۲۰ لباس‌هایی را پوشیدند که تا مچ پا را پوشانده بود. این انتخاب‌ها به عنوان اعتراض به جنسیت‌زدگی لباس‌های این رشته‌ها که ورزشکارها در آن‌ها احساس راحتی نمی‌کردند و بسیار بدن‌نما بودند، انجام شده بود.

این مساله برای زنان تیم ژاپن هم مشکل ساز شده بود. پس از مسابقات المپیک ۲۰۲۰، تصاویری از زنان ورزشکار این کشور به ثبت رسیده بود که بدن‌شان در نور سالن‌ها به وضوح مشخص بود. به همین دلیل امسال ورزشکاران ژاپنی برای حفظ حریم خصوصی، با لباس خاصی در این مسابقات حاضر شدند. برای طراحی این پوشش، فناوری جدیدی در پارچه استفاده شد که نور مادون قرمز را بهتر جذب می‌کند و با دوربین‌هایی مانند دید در شب، نمی‌توان از ورزشکاران عکسی گرفت که لباس زیر و خطوط بدن آن‌ها مشخص باشد.

رشته‌های ژیمناستیک، والیبال ساحلی و دو و میدانی زنان که لباس‌های مخصوص خود را دارند، در چند سال گذشته کوتاه‌تر، بدن نماتر و تنگ‌تر شده‌اند و نگرانی‌ها از اینکه به جای ورزش، جنسیت است که در این مسابقات مطرح می‌شود، افزایش یافته است. این در حالیست که طراحان این لباس‌ها اغلب در جواب، استفاده از فناوری پیشرفته در تولید را به عنوان بهانه مطرح می‌کنند و اساساً جوابی برای تنگ بودن و کوتاهی لباس‌ها ندارند.

تبیان