بنت‌الهدی؛ پژواک بیداری اسلامی جهانی زنان

زنانی به گواه تاریخ جهان، الگوی آزادی‌خواهی فطری بوده و تحول هدفمند پویای سبک زندگی زنان را با نظرات کاملاً حکیمانه و مدبّرانه خود تغییر داده‌اند.

آمنه(بنت الهدی) دختری که در سال ۱۳۵۷ه.ق همچون آفتاب گرمابخش از سلاله سادات صدر در آسمان کاظمین درخشید تا با پیشینه غنی فرهنگ اسلام ناب در دامان برادران عالم و عرفانی و با تربیت مادری از ذریه سادات آل یاسین، اسوه و نخستین زن شیعه مسلمان که وارد فضای داستان‌نویسی شده و در تارک تاریخ زنان ثبت گردید.

ایشان که از همان ماه‌های بدو تولد، فقدان پدر دانشمند دوران را تجربه کرد این ضایعه را با وجود تعلیمات گران‌بهای مادر و برادرانش جبران نموده و سواد مقدماتی را بدون حضور در مدارسی که مروّج فرهنگ غرب بودند در معیت خانواده‌اش آموخت.

این بانوی عالمه از ۱۱ سالگی همراه برادرانش به نجف آمده و ضمن ارتقای جایگاه علمی خود، با وجود اختلاف‌نظر علمای دین در نحوه ایفای نقش زنان در جوامع اسلامی به گسترده‌سازی دیدگاه‌ها در تحقق حقوق سیاسی و اجتماعی زنان عصر خود با نگارش مقالات و کتب بیدارگرایانه در راستای آگاهی‌بخشی زنان نسبت به حقوق فردی و مسلّح نمودن توانمندانه آنان به نیروی شجاعت دفاع از حقوق خود پرداخت.

تغییر بنیادین محیط برای فعالیت هدفمند بانوان

بنت‌الهدی با اینکه در فضای بسته‌ عقیدتی می‌زیست پرچم‌داری آموزش اسلامی بانوان عراق را با تأسیس مدارس الزهرا بغداد و کاظمین به عهده گرفته و با باور عمیق به تغییر بنیادین محیط برای فعالیت هدفمند زنان در عصر تضاد سنت و مدرنیته با نگاه ترقی‌خواهانه رهبری زنان عراقی را عهده‌دار شد.

سیده صدر که از لحاظ فکری متأثر از برادرش سید محمد‌باقر بود تلاش بی‌وقفه در عرصه فکر و عمل را در پیش گرفته و با رویکرد فکری منسجم بنای بلند هویت فرهنگی زنان عراق را پایه نهاد و باتوجه‌ به نقش دشمن در زمینه غفلت زایی به خنثی‌سازی جنگ نرم در حد توان هوشمندانه قد علم کرده و به ترسیم چارچوب فکری مشخص برای ایجاد راهکارهای برون‌ رفت از مشکلات زنان پرداخته و با حاکم نمودن حدود و ثغور اسلامی همگرایی زنان مسلمان را ایجاد نمود.

شهیده بنت‌الهدی ادبیات را در خدمت عقیده و اندیشه گرفته و با رویکرد مهندسی شده در آثاری که با دیدگاه سیاسی امام (ره) هم مسیر بود با شاخصه‌های اصلی منظومه فکری بیدارگرایانه، نقش‌زن مسلمان را از پس پرده‌های تیره توهّم و خود تحقیری بیرون آورده و تأثیر شگرفی بر روی جوانان هم عصر خود گذاشتند.

ندای اسلام خواهانه برادر منجر به دستگیری او در ماه رجب ۱۳۹۹ه.ق شد که سخنرانی غرّا و زینب گونه خواهر در حرم مولا و افشاگری‌های ظلم‌ستیزانه موجب آزادی برادر توسط حکومت بعث عراق شد.

زنی از نسل سیدرضی (ره) که از دیرباز در خاندان معروف به مبارزه و جهاد به ثمر نشسته بود با وجود رنج از فقدان فکری و گفتمان اسلامی نسوان مرعوب شرایط سخت نشد و در ۱۱ ماه حبس خانگی توسط دشمن، با صبر و کیاست منحصربه‌فرد خود فشار حکومتی و محدودیت تبلیغات اسلامی را بی‌اثر نموده و همچنان به رویکرد سامان‌مند خود برای به نمایش گذاشتن قدرت بالای مانور زنان در عرصه مدیریت کلان در سطح خانواده و اجتماع ادامه داد.

نمادهایی از تحقق رسالت اسلامی بنت الهدی در قامت زنانه

نگاه چالشی زن قهرمان گستره‌های زمانی و مکانی پیچیده چالش بیداری اسلامی و تغذیه فکری جامعه با مجهز نمودن تفکر اسلامی به علوم روز در کتاب‌های “یک‌کلام و یک دعوت” (۱۹۶۵م) که به وضعیت کنونی زنان در اسلام و افشای ظلم غرب به زنان اشاره نموده و ” قهرمانی زن مسلمان (۱۹۷۰م) که به نقش مشارکت زنان مبارز در جنگ پرداخته نمادی از تحقق رسالت اسلامی ایشان در قامت زنانه است.

پیش‌قراولی میدان مشارکت زمینه‌های سیاسی این بانوی فرهیخته با همراهی بانوان عراقی به‌عنوان سرپرست کاروان حج نمود داشته و با اظهارات صادقانه در سبک ادبی نوین خویش در آثار مختلف و به‌ویژه داستانی برای دختران نوجوان و جوان با نام مستعار “بنت‌الهدی”  مبانی اسلامی نگرش زنان را با نگارش کتاب‌هایی چون لیتني كنت اعلم، امرأتان و رجل و… محکم نمود و نسل جدید را با اندیشه‌ای نوآشنا کرد.

شهادت غریبانه

ترس از تحولات شگرف متبلور در آثار علمی و عملی این بانو و برادرشان در ایجاد جامعه برتر باعث دستگیری هر دو در ۲۰ جمادی‌الاولی ۱۴۰۰ ه.ق توسط صدام شد تا حاکمیت نظام دیکتاتور برای به محاق کشاندن نوای بیداری اسلامی جهانی که به‌واسطه خدمات عالمانه آنان طنین‌افکن شده بود در تاریخ ۲۳ جمادی‌الاولی (۱۹ فروردین ۱۳۵۹ه.ش) این مبارزان عرصه فرهنگ و مذهب را با فجیع‌ترین شکنجه‌ها به شهادت رسانده و در سانسور خبری به‌گونه‌ای غریبانه با تأسی به جده بزرگوارشان در مکانی نامعلوم دفن نماید.

شهیده بنت‌الهدی صدر با تحریف‌زدایی از مسائل مرتبط با جامعه زنان تصویرسازی منطقی که قائل به تحول وضع خویشتن بوده را از خود به یادگار نهاده و امیدواریم زنان عصر حاضر با اقتدا به اندیشه‌های بلند “شهیده صدر” به کنکاش پیرامون نقش مؤثر خود پیرامون بیداری اسلامی منتهی به نهضت بزرگ مهدوی در جهان ادامه داده و با ترجمه و بهره‌گیری از منابع غنی قلم مبتنی بر اندیشه شهیده بنت‌الهدی صدر و غور در آثار منوط بر ساختار فکری صحیح میراث ایشان به تضارب آرا زمینه‌ساز نظم نوین جهانی همت گماشته و با افزایش دایره مخاطبان زن آزاده دنیا مسیر بطن و متن حیات سیاسی‌اجتماعی این قشر را تا رسیدن به حکومت عدل موعود منتظر (عج) هموار سازند.