سیره رفتاری حضرت زهرا(س) در خانواده؛ مکتب انسان ساز

با توجه به کلام نورانی پیامبر(ص) در حدیث ثقلین، تبعیت از سیره فاطمی مصداق توجه به خاندان رسالت بوده و از آنجا که سیره رفتاری ایشان در اوج تضاد با نگرش جاهلی به جایگاه زنان، باعث تحول و ارتقای مقام کرامت فردی و اجتماعی این قشر بوده به خوبی ثابت می‌کند که در جامعه اسلامی، زنان از اقتدار و جایگاه ارزشمند برخوردارند.

دین اسلام به عنوان مکتب انسان ساز، خانواده را نخستین نهاد اجتماعی برشمرده و از این جهت که فرد را به جامعه و ارتباط نسل‌ها مرتبط می‌سازد مهمترین نقش را در توسعه مراحل حیات بشر در تاریخ دانسته است.

آموزه‌های اسلام در نگرش به کارکردهای حیاتی خانواده به گونه‌ای طراحی شده تا زمینه‌های تنش و تضاد را از بین برده و با ایجاد پیش‌نیازهای طبیعی اثرگذار بر استحکام، یاریگر خانواده در ایفای نقش سعادت بخشی باشد. با این وصف، خانواده از نگاه انسان ساز آموزه‌های دینی ساحل آرامش و سکون برای همه افراد آن است.

براین اساس یکی از مهمترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است و اسلام تاکید ویژه‌ای براین امر داشته تا نگاه ابزاری و غیرمنصفانه اعراب جاهلی به زن و خانواده را مردود شمرده و اهمیت بررسی سیره معصومین به عنوان الگوهای شایسته و کامل پیروی مومنان را گوشزد نماید.

تبعیت از سیره فاطمی مصداق توجه به خاندان رسالت است

با توجه به کلام نورانی پیامبر(ص) در حدیث ثقلین، تبعیت از سیره فاطمی مصداق توجه به خاندان رسالت بوده و از آنجا که سیره رفتاری ایشان در اوج تضاد با نگرش جاهلی به جایگاه زنان، باعث تحول و ارتقای مقام کرامت فردی و اجتماعی این قشر بوده به خوبی ثابت می‌کند که در جامعه اسلامی، زنان از اقتدار و جایگاه ارزشمند برخوردارند.

خانه حضرت زهرا(س) یکی از بزرگترین دانشگاه‌های انسان سازی در همه اعصار به شمار می‌رود. ایشان با رویکرد توحیدی، ملاحظه ویژه‌ به همسرداری داشته و با خلق آرامش که برگرفته از شناخت همسر و آشنایی با ابعاد مختلف روحی و شخصیت حضرت بوده گام بلندی در راستای تحکیم خانواده برپایه دوری از اختلافات ناشی از سوءتفاهم و کج فهمی زن و مرد از رفتارهای یکدیگر برداشته است.

همچنین قناعت و ساده زیستی حضرت زهرا(س) در امور خانه و پرهیز از تقاضای نامقدور و پذیرش اقتدار و ولایت مرد در خانه درس بزرگی است تا کانون خانواده از گزند آسیب‌های جبران ناپذیر ناشی از این سوء رفتارهای بانوی خانه نسبت به همسر در امان بماند.

بانوی نمونه اسلام با توجه به همه جنبه های تربیتی، موفق ترین چهره های تاریخ ساز را در شرایطی که ظهور اسلام در محیطی کاملا دور از تمدن رخ داده با توجه به نیاز مادی و معنوی فرزندان، تربیت نموده و روحیه جهادی و دشمن ستیزی را در کنار روحیه مردم دوستی و انفاق به‌ صورت عملی و در مقام مناجات در فرزندان خود پرورش داده است و به حفظ بقای خانواده اشاره نموده‌اند.

اولویت زندگی فاطمی، محبت و عاطفه بر پایه خدا محوری است

اولویت زندگی فاطمی، محبت و عاطفه بر پایه خدا محوری است و در سیره ایشان کانون خانواده بر صداقت و حسن معاشرت افراد و همدلی استوار است.

حضرت زهرا(س) با تقویت عزت نفس انسانی در همسر و فرزندان شجاعت را در آنان تقویت نمود تا در همه عرصه‌ها به دفاع از ولایت بپردازند.

سیره رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) دارای حقیقت ماندگار و اثرگذاری است که با استنباط و تحلیل منطقی می‌توان در همه ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و… در همه زمان‌ها به کاربرد و گرد کهنگی و ناکارآمدی در عصر جدید بر آن نمی‌نشیند.

افق بالای دید اسلام به زن و خانواده

با نگاهی به سیره رفتاری حضرت در مقام همسری و مادری به خوبی در ‌می‌یابیم که جامعه اسلامی از همان آغاز به افق بالای دید اسلام به زن و خانواده توجه داشته و علی‌رغم تلاش مذبوحانه غرب برای تزلزل نهاد مقدس خانواده در جوامع اسلامی با ترویج شعارهای فمنیستی با تبیین سیره و منش حضرت زهرا(س) در قالب رسانه های جمعی می‌تواند راه نفوذ فرهنگ غربی را مسدود نموده و پیوند عمیق نسل امروز با سیره فاطمی را که ریشه در تدبیر حسن سلوک با همسر و فرزندان دارد را رقم بزند تا به جهانیان اثبات نماید که فضاسازی‌های رسانه های غربی برای اینکه اسلام را ناقض حقوق زن می‌داند هیچ مطابقتی با حقیقت هویت زن مسلمان ندارد.