سومین گردهمایی سالانه بانوان اهل قلم با عنوان ویژه برنامه «نی‌نامه‌های عاشورایی»

بانوانی برای معرفی اشعار و کتاب‌هایشان، با عشق و ارادتی که به مخدّرات حرم سید‌الشهداء علیه‌السلام داشتند، قرار بود در «نی‌نامه‌های عاشورایی» حضور بهم رسانند.

برای گزارش نی‌نامه‌های عاشورایی زودتر از موعد به سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران رسیدم. منتظر حضور بانوان شاعر و نویسنده بودم. بانوانی که برای معرفی اشعار و کتاب‌هایشان، با عشق و ارادتی که به مخدّرات حرم سید‌الشهداء علیه‌السلام داشتند، قرار بود حضور بهم رسانند. قرار بود نی‌نامه‌های عاشورایی روضه‌ای باشد همچون عزاداری زنان بنی اسد. خواستیم روضه‌ای ادبی همراه با شعر داشته باشیم و با برگزاری این مراسم، پیوندی معنوی و عمیق با واقعه عاشورا برقرار کنیم و یاد و خاطره‌ی بانوان و مخدّرات حرم را زنده نگه داریم.

به همین مناسبت با برگزارکنند‌گان این محفل گفتگویی داشتیم. آقای محمد رضا اسفاری مدیر کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و خانم دکتر نغمه مستشار نظامی دبیر ادبی نهاد کتابخانه‌ها مهمان گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو شدند؛

* نکته‌ی قوت محفل «نی‌نامه‌های عاشورایی» اجتماع بانوان در این کنگره‌ی عاشورایی است. نظر شما در ارتباط با حضور بانوان فرهیخته در رسانه چیست؟

یکی از برنامه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور محافل ادبی است. این محافل ادبی که از چند سال پیش با عنایت ویژه‌ی رهبر انقلاب به تشکیل محافل ادبی و اهمیت دادن به شعر و ادبیات بود و در ماه مبارک رمضان هم شاعران جمع می‌شوند و رهبر انقلاب وقت قابل توجهی را اختصاص می‌دهند، نهاد کتابخانه‌‌ها هم بر این شد که خیلی جدی از ظرفیت شبکه‌ی گسترده‌ای که ۳۸۰۰ کتابخانه در کشور فعال است، استفاده کند. ما برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم آمدیم و محافل ادبی را تشکیل دادیم. الان که من در خدمت شما هستم ۵۰۰ محفل ادبی در گرایش‌های مختلف در حال برگزاری هست. محافل مختلف ادبی اعم از شعر و داستان برای بانوان برگزار است. یکی از این محافل ادبی که با جدیت در حال فعالیت است محفل ادبی بانوان با دبیری خانم دکتر نغمه مستشار نظامی است که به همت ایشان این نهادها شکل گرفته است .

در محفل «نی‌نامه‌های عاشورایی» بانوانی از سه استان تهران، البرز و قم در حضور دارند و درباره‌ی وقایع عاشورا و بانوان عاشورایی صحبت می‌کنند و به شعرخوانی می‌پردازند. نکته‌ی قوت این گردهمایی حضور بانوان و مسئله‌ی مرتبط با حضرت زینب سلام‌الله علیها است. آنچه می دانیم این است که حضرت زینب (س) اولین خبرنگار جنگی معرفی می‌شود که روایت صحیح کربلا را بعد از واقعه‌ی عاشورا منتقل می‌کند.

*سوال بعدی پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو ارتباط حضور بانوان و رسانه بود. اینکه محافل این‌چنینی به چه میزان قوت‌بخش رویداد و حضور بانوان در رسانه است؟

به نظرم نکته خیلی مهم حضور بانوان در عرصه های فرهنگی که موضوع صحبت ما هم هست پیام بسیار مهمی برای کسانی دارد که فکر می‌کنند یک بانوی محجبه و مومنه نمی‌تواند در سطح جامعه باشد یا اینکه بعضی ها معتقدند که نباید در جامعه حضور داشته باشد.

در صورتی که با حجابی زینب‌گونه می‌توان حضور فاخری در جامعه برای بانوان تصور کرد. بانوان می‌توانند هم در عرصه‌ی فرهنگی و حتی در عرصه‌ی سیاسی بازوانی قوی در این مسیر باشند. این همان پیام مهم رسانه‌ی بانوان است.

*از آنجا که دبیر ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خانم نغمه مستشار نظامی به عنوان یک بانوی موفق در عرصه‌ی شعر و ادب از برگزارکنندگان اصلی این محفل ادبی بودند، با تیم پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو خدمت ایشان رسیدیم و سوالاتی داشتیم؛

مستشار نظامی اینگونه توضیح دادند: محفل «نی‌نامه‌های عاشورایی» برای سومین سال متوالی در کتابخانه‌ی مرکزی پارک شهر برگزار شد. محفلی که هر ساله به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور جمعی از بانوان شاعر و نویسنده برگزار می‌شود و وجه تمایزش با محافل این چنینی این است که اولا وجه‌ی مشترک همه‌ی اشعار و کتاب‌ها پیرامون بانوان عاشورایی از صدر واقعه‌ی کربلا تا کنون است. از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها تا مادران شهدا و مقاومت. که همگی در راستای پرچم سیدالشهداء و در زمینه‌ی تبیین این مهم گام برداشته‌اند.

دکتر مستشار نظامی وجه تمایز این محفل را اینگونه توصیف کردند: وجه تمایزی که محفل امسال با سال‌های گذشته داشت این بود که، جنبه‌ی مادر و فرزندی هم در جریان بود و مادران و دختران همراه هم حاضر شدند و به شعرخوانی و معرفی کتاب‌هایشان پرداختند.

همچنین ده نقل عاشورایی از ده محفل ادبی کودک و نوجوان نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار شد که خوشبختانه مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. ما در این محفل به آثار و اشعار بانوان شاعر توجه داریم نه صرفا نام‌ها. در واقع همه‌ی بانوان هم دعوت هستند و به نحوی گردهمایی بانوان شاعر و نویسنده است.

برخلاف بعضی از محافل که ما متاسفانه تعداد اندکی از نام‌ها را می بینیم، در این محفل عاشورایی بانوان ارجمند از سراسر کشور حضور خواهند داشت. هر سال هم تلاشمان بر این است که چهره‌های جدیدی از بانوان فعال در عرصه‌ی ادب و نویسندگی را به جامعه معرفی کنیم.

در این محفل حدود هفتاد درصد از بانوان ادبی حضور داشتند و این همان شاخصه‌ی اصلی رسانه‌ی بانوان است. به هر حال بانوان پیگیر هم به دلیل ارادتشان به بانوان حرم و مخدّرات آل‌الله همیشه حضور دارند.

هدف ما هم از این محفل، ارج نهادن به بانوانی است که در جریان ادبی انقلاب اسلامی خوش درخشیدند و و هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمّی شاهد این تحول در دوران خودمان هستیم که تعداد بانوان عرصه‌ی ادب خوشبختانه روز به روز رو به افزایش است. و امیدوار هستیم به بارورشدن جامعه ادبی بانوان ایران.

حضور بانوان شاعر و نویسنده استان قم در محفل ادبی “نی نامه های عاشورایی”

گفتنی است، سومین گردهمایی سالانه بانوان اهل قلم با عنوان ویژه برنامه «نی‌نامه‌های عاشورایی» همراه با شعرخوانی، شبیه‌خوانی و معرفی کتاب با مشارکت جمعی از شاعران آئینی و بانوان اعضای محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور فاطمه رحمانی؛ مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران؛ مادران، کودکان و بانوان نویسنده و شاعر استان‌های تهران، قم و البرز به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محوریت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ۱۵ مرداد ماه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

گزارشگر: مهتا صانعی