هزار و ۲۲۹ تن از زنان و دختران اتباع افغانستان در قم باسواد شدند

باسوادی زنان و دختران اتباع افقعانستان در قم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت:‌ یکهزار و ۲۲۹ نفر از زنان و دختران اتباع افغانستان مقیم این استان سال گذشته در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کردند.

محمد رضا قاسمی‌ نیا افزود:‌ در اجرای منویات رهبر فرزانه انقلاب و سیاست‌های نظام اسلامی، نهضت سوادآموزی استان قم پارسال با تسهیل شرایط برای والدین کم سواد و بی سواد اتباع و مهاجران خارجی بخصوص اتباع کشور افغانستان جهت باسوادشدن و ادامه تحصیل، زمینه سوادآموزی یکهزار و و۳۵۹ نفر را تا پایان دوره ابتدایی و در دوره‌های سوادآموزی و انتقال فراهم آورده‌است که از این میان بیش از ۹۰ درصد به زنان ودختران افغانستانی اختصاص دارد.

وی زنان و دختران افغانستانی شرکت کننده در کلاس های سوادآموزی را در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ذکر کرد.

وی با بیان اینکه سیاست همیشگی ایران اسلامی در رابطه با همسایگان، دوستی و برادری است خاطرنشان کرد: جلسات وپیگیری‌های متعددی را برای فراهم سازی بستر مناسب آموزشی و سوادآموزی با اداره کل امور اتباع و مهاجرلن خارجی برگزار کرده‌ایم.

قاسمی گفت:‌ توجه به سوادآموزی زنان ودختران افغانستانی در قم از برنامه‌های اولویت دار معاونت سوادآموزی است و وظیفه دینی ، ملی و اجتماعی خود می‌دانیم که نسبت به خدمات رسانی آموزشی به‌آنان تلاش کنیم.

وی اظهار داشت:‌ طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، رشد باسوادی اتباع خارجی دراین استان ۱۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است، یعنی درکل کشور میانگین باسوادی اتباع خارجی ۷۲ درصد است که در قم به ۸۴ درصد می‌باشد.

عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش قم گفت:‌برای ساختن تمدن نوین اسلامی ودولت کریمه باید مسلمانان درهرجای جهان با تجهیز به علم و سواد در قوی‌سازی و قدرتمندی خود گام بردارند و در این میان توجه به سوادآموزی زنان ودختران که از ارکان اصلی کانون خانواده و اجزای فعال جامعه شمرده می‌شوند جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به نگاه دین مبین اسلام و جمهوری اسلامی ایران به مقام والای زنان درتمامی عرصه‌ها اظهار داشت: دولت‌ها هم باید زمینه علم آموزی و رشد تحصیل همگان رافراهم آورند و معتقدیم دانستن و یادگیری حق هرانسانی شمرده می‌شود و همانگونه که آموزش برای همه است، همه هم باید برای آموزش باشند.

اداره کل آموزش و پرورش