تحلیل خبر:

سندروم آشیانه خالی

این سندروم به فراخور خالی شدن خانه از هیاهوها و شلوغی‌های فرزندان خانواده است. روانشناسان احتمال ابتلای زنان به این سندروم را بیشتر می‌دانند.

خبر اصلی:

 به گزارش ایندیپندنت؛ مردان و زنان میانسال بریتانیایی از تنهاترین افراد جهان هستند و بیشتر از نسل های قبل از عوارض انزوا رنج می برند.

این دردناک است که در میانسالی ناگهان خود را تنها می بینید. خانه ای که روزی شلوغ بود، پر از فعالیت، روزهایی که احساس می کردی فهرستی از کارهای بی پایان است جای خود را به تلفنی می دهد که معلوم نیست زنگ می زند یا نمی زند.

به جای شلوغی، غروب های تکراری و آخر هفته های بی پایان می آیند. این ناراحتی و افسردگی بسیار به سندروم آشیانه خالی در علم روانشناسی معروف است.

تحلیل خبر:

یکی از مسائلی که زنان و مردان در دوران میانسالی و سالمندی بدان مبتلا می‌شوند «سندروم آشیانه خالی» است.

این سندروم به فراخور خالی شدن خانه از هیاهوها و شلوغی‌های فرزندان خانواده است. روانشناسان ابتلای این سندروم را برای زنان محتمل‌تر دانسته‌ و علت این امر در وقف شدن زنان برای فرزندان و امورات خانواده است.

دور شدن فرزند از خانه به دلیل ادامه‌ی تحصیل و نقل مکان به شهری دیگر؛ ازدواج فرزندان و یا نقل مکان آنان به منزلی دیگر به منظور زندگی مستقل سبب می‌شود که پدر و مادر خصوصا مادر خلاء عاطفی را در چند ماه اول احساس کند که ناشی از فقدان سکونت دائمی فرزندش در خانه آنها است.

این خلا عاطفی برای فرزندان نیز چه بسا رخ می‌دهد و این به دلیل ریسمان‌های عاطفی نامرئی اما پرقدرت میان فرزندان و والدین‌شان خصوصا مادر خانواده است. اما دیری نمی‌پاید که شرایط جدید زندگی برای فرزندان و والدین‌شان به گونه‌ای پیش می‌رود که به آرامی با این مسئله کنار می‌آیند.

برخی از زوجین بعد از فرزندآوری به دلیل مشغولیت بسیار به فرزندان‌شان از روابط عاطفی خود غافل می‌شوند؛ سندروم آشیانه خالی سبب می‌شود که آنان بازنگری مجدد بر روابط عاطفی خود داشته باشند و در صدد بهبود مشکلات آن و تقویت صمیمیت زناشویی برآیند.

برای فرزندان خانواده نیز این جدایی و دور شدن از والدین سبب ارتقا یافتگی به شخصیت مستقل که در برابر چالش‌ها و مسائل به جای فرار به سوی والدینش و واسپاری مشکلاتش به آنان خود با آنها مواجه شده و حل‌شان می‌کند.

علی‌ایحال باید به این توجه نمود که ریسمان‌های عاطفی میان فرزندان و والدین قطع ناشدنی است لذا می‌طلبد فرزندان پس از تغییر محل سکونت خود از والدین‌شان ارتباط های تلفنی، حضوری و مجازی را با پدر و مادر داشته باشند و آنان را از احوالات خود باخبر بگذارند تا به آرامی شرایط جدید برای هردو طرف؛ خصوصا والدین جا افتاده و عادی گردد.

جهان بانو