استعفای سناتور زن استرالیایی به دلیل حمایت از فلسطین

سناتور حزب کارگر استرالیا که اسرائیل را به نسل کشی مردم فلسطین متهم کرده بود، به دلیل فشارها از سمت خود در دو کمیته روابط خارجی پارلمان استعفا داد.

خبرگزاری ای بی سی گزارش کرد فاطمه پیمان به تازگی از حزب خود جدا شده است و از دولت خود خواسته تا تجارت با اسرائیل را متوقف و آن را تحریم کند. سناتور پیمان از همکاران خود از جمله نخست وزیر خواست تا در دفاع از آنچه درست است اقداماتی را انجام دهند و گفت که وجدان او برای مدت طولانی ناآرام بوده است، چراکه او جنگ غزه را از دور تماشا می‌کند.

این سناتور گفت: «این یک نسل کشی است و ما باید از تظاهر به خلاف آن دست برداریم.» او در طول بیانیه خود به شعار «از رودخانه تا دریا» اشاره کرد. اظهارات او توسط آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا «نامناسب» توصیف شد و توسط اپوزیسیون فدرال به عنوان مدرکی دال بر انشعاب در سیاست خارجی حزب کارگر  مورد استفاده قرار گرفت. یک سخنگوی دولت نیز تایید کرد که فاطمه پیمان، سناتور دوره اول استرالیای غربی از سمت خود در دو کمیته استعفا داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا گفت: «سناتور پیمان از کمیته مشترک دائمی امور خارجه، دفاع و تجارت و کمیته امور خارجی، دفاع و قانون تجارت سنا استعفا داده است. سیاست دولت ما حمایت از ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین است. این دو کمیته سیاست های دولت را در امور دفاعی و خارجی مورد بررسی قرار می‌دهند.»

سناتور پیمان در روزهای اخیر پس از بمباران شهر رفح توسط اسرائیل بار دیگر در شبکه های اجتماعی خواسته بود تا حمایت از اسرائیل متوقف شود. او در توییتر  خود نوشت: «ما باید خواستار پایان دادن به این نسل‌کشی، توقف هرگونه تجارت با اسرائیل و به رسمیت شناختن کشور فلسطین باشیم».

پیش از استعفای سناتور پیمان از این دو کمیته، جاش برنز، یکی از اعضای حزب کارگر در حمایت از او صحبت کرد. این نماینده یهودی در پارلمان در گفتگو با ای بی سی گفت: «فاطمه دوست است و من می دانم که این جنگ واقعا دشوار است.»

فشارهایی از سوی ائتلاف وجود دارد که سناتور پیمان نه تنها از سمت‌های کمیته‌اش استعفا دهد، بلکه به دلیل اظهاراتش به طور کلی از پارلمان استعفا دهد.

اد هوسیک، وزیر دولت فدرال در رابطه با استعفای سناتور پیمان گفت که ابراز نگرانی در مورد جنگ اسرائیل و غزه به جرات زیادی نیاز دارد. از او پرسیده شد که آیا با ارزیابی سناتور پیمان مبنی بر اینکه اسرائیل در حال نسل کشی است موافق است یا خیر. او پاسخ داد که در نهایت بر عهده دیوان دادگستری بین المللی (ICJ) است که اتهامات مربوط به جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین را تایید کند.

اسرائیل علی رغم شواهد بسیار و کشتار ۳۶ هزار و ۳۷۹ نفر از مردم فلسطین بارها ادعاهای مربوط به نسل کشی را رد کرده است؛ ادعایی که توسط سازمان ملل تایید شده و در بسیاری از کشورها مردم علیه این جنایات دست به اعتراض زده‌اند.

ای بی سی نیوز