سلوک اجتماعی خانواده اربعینی

مشاور زن و خانواده ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه خانواده اربعینی، تعریف خاصی از «زن»، «مرد» و «فرزند» دارد که با نگاه فردگرا یا سکولار در تضاد است، گفت: خانواده اربعینی، نه مجموعه‌ای از افراد در کنار هم، بلکه واحدی مجاهد، مومن و در حال سلوک اجتماعی است.

فاطمه گنجی، درخصوص نقش زنان در اربعین اظهار کرد: اربعین یک آیین تمدن‌ساز است که همزمان سه کارکرد بنیادین دارد. اولین کارکرد آن مراقبت از حافظه تاریخی امت است. همچنین، بازسازی معنوی فرد و خانواده و سازمان‌دهی اجتماعی حول ارزش‌های مقاومت از دیگر کارکردهای بنیادین اربعین به شمار می‌روند.

گنجی خاطرنشان کرد: در این بین، خانواده‌ها به‌خصوص همسران و مادران شهدا نقش اساسی را ایفا می‌کنند؛ چراکه نه‌تنها حاملان پیام عاشورا در بُعد فرهنگی و عاطفی، بلکه بستر تربیت مجاهدان و پیروان اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

وی افزود: قیام امام حسین(علیه السلام) نه با هدف سلطه، بلکه برای نجات انسانیت از ظلم و ذلت بود و این منطق، امروز در گفتمان مقاومت در برابر استعمار و صهیونیسم مشاهده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه حضرت زینب(سلام الله علیها) گفت: نقش زنانه حضرت زینب(سلام الله علیها) محور اصلی حفظ یاد و خاطره عاشورا در حافظه تاریخی امت بود. به همین دلیل زنان و خانواده در اربعین امروز نیز از جایگاه مهمی برخوردارند.

وی تاکید کرد: حضرت زینب(سلام الله علیها) نه تنها یک شخصیت حماسی، بلکه الگوی تمدنی زن مؤمن در هنگام بحران است. او با آن استقامت و عظمت، هم از کودکان اهل‌ بیت مراقبت می‌کرد، هم رسانه عاشورا بود و هم فرمانده کاروان اسیران.

گنجی خاطرنشان کرد: ما در مسیر اربعین، زنانی را می‌بینیم که با فرزندان کوچک خود در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، در شرایطی دشوار اما با نگاهی مصمم، عمیق و آرام. این همان زینب‌وار رفتار کردن است. نقش زنان در برنامه‌های فرهنگی اربعین، در موکب‌ها، در مشاوره دینی و در رسیدگی به خانواده‌های شهدا موجب پایداری فرهنگی و اجتماعی اربعین شده است.

وی در ادامه با اشاره به واقعه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و شهادت هموطنان عزیزمان گفت: فرهنگ اربعین توانسته روایتی جدید از شهادت ارائه دهد. جنگ ۱۲ روزه که اسرائیل علیه محور مقاومت به راه انداخت، نمونه‌ای از جنگ‌های مدرن است که هدف آن نه تنها حذف فیزیکی فرماندهان نظامی، بلکه از بین بردن روحیه مقاومت در بین خانواده‌ها بود.

گنجی تصریح کرد: اما آنچه اتفاق افتاد، عکس این هدف بود. همسران و مادران شهدا با الهام از مکتب حضرت زینب(علیها‌السلام) صبورانه، مسیر خانواده‌های کربلایی را احیا کردند.

گنجی با بیان اینکه خانواده اربعینی، تعریف خاصی از «زن»، «مرد» و «فرزند» دارد که با نگاه فردگرا یا سکولار در تضاد است، گفت: خانواده اربعینی، نه مجموعه‌ای از افراد در کنار هم، بلکه واحدی مجاهد، مومن و در حال سلوک اجتماعی است. در این خانواده، مرد مسئولیت‌پذیر و حامی معنوی است، زن محور اراده و عاطفه و کودک، حامل امید است. خانواده‌ای که با نیت زیارت، اما با نگاهی جهانی در این مسیر گام برمی‌دارند، در واقع کنشگر تمدن‌ساز هستند، نه صرفا زائر.

خبرگزاری شبستان