روان ناسالم دختران اروپایی

سازمان بهداشت جهانی میگوید دختران در اروپا،از سلامت روان پایین تری نسبت به پسران برخوردار هستند.

بر اساس نظرسنجی جدید دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اروپا، دختران نوجوان نسبت به پسران در زمینه رضایت از زندگی و بهزیستی در سلامت روان، امتیاز کمتری دارند و بیشتر احساس تنهایی می کنند.

این گزارش بر اساس داده های نزدیک به ۲۸۰۰۰۰ پسر و دختر ۱۱، ۱۳ و ۱۵ ساله از ۴۴ کشور در اروپا و آسیای مرکزی به دست آمده است.

سازمان بهداشت جهانی گفت که این موضوع در میان نوجوانان، علی الخصوص دختران نوجوان ۱۵ساله نمود بیشتری دارد.

این نظرسنجی نشان داد که حدود یک چهارم از دختران ۱۵ ساله می گویند که در سال گذشته بیشتر اوقات یا همیشه احساس تنهایی می کنند، در حالی  که از هر هفت پسر یک پسر چنین احساسی را تجربه می کند.

دکتر هانس، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا گفت: «چالش‌هایی که امروزه جوانان با آن‌ها مواجه هستند، متنوع و دشوار است، از بحران آب و هوا گرفته تا فشارهای تحصیلی و انتظارات اجتماعی تا نفوذ فراگیر رسانه‌های اجتماعی.

“مسئولیت جمعی ما این است که اطمینان حاصل کنیم که آنها از پشتیبانی و منابع مورد نیاز برای عبور موفقیت آمیز این چالش ها برخوردار هستند.”

سلامت روانی نوجوانان رو به افول است

سازمان بهداشت جهانی گفت که سلامت روان نوجوانان از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است و از سال ۲۰۱۴ شکایات بهداشتی افزایش یافته است.بر اساس این نظرسنجی، حدود ۲۹ درصد از نوجوانان مشکلات خواب را گزارش کردند و ۲۵ درصد نیز احساس کم خوابی داشتند.  همچنین حدود ۲۰ درصد از سردردهای مکرر شکایت داشتند.

بهداشت عمومی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سلامت روان برای نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۲۴ ساله همچنان رو به وخامت است.همچنین سال گذشته این سازمان اعلام کرد که شیوع جهانی اضطراب و افسردگی در سال اول همه‌گیری کووید-۱۹ یک چهارم افزایش یافته است و کشورها اکنون سلامت روان را در برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا گنجانده‌اند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که رسانه‌های اجتماعی، که اکثر جوانان از آن استفاده می‌کنند، می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان داشته باشند، برخی از مطالعات آن را با افزایش علائم افسردگی و اضطراب مرتبط می‌دانند.

یورونیوز