نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
سعید روستایی، کارگردان مطرح سینمای ایران که با آثار پیشینش همچون ابد و یک روز و متری شیشونیم موفق به جلب توجه مخاطبان داخلی و جشنوارههای بینالمللی شده، اینبار با فیلم زن و بچه به جشنواره کن بازگشته است. فیلمی که تلاش میکند به زندگی روزمره زنان ایرانی بپردازد و صدای سکوتزده آنان را به تصویر بکشد.
اما پرسش این است که آیا رویکرد روستایی در نمایش زنان ایرانی، به ویژه در زن و بچه، واقعی و همهجانبه است یا صرفا تمرکزی یکطرفه بر مصائب و رنجهاست؟
زن و بچه روایت مهناز، زنی ۴۵ ساله و پرستار است که پس از مرگ همسرش بار سنگین خانواده را به دوش میکشد و درگیر بحرانهای متعدد عاطفی و اجتماعی است. این تصویر از زندگی زنان، اگرچه واقعیتهایی تلخ و قابل توجه را بازتاب میدهد، اما به نظر میرسد روستایی در دام کلیشههای رایج و تکبعدی افتاده است که زنان ایرانی را صرفا در قالب قربانیان سرکوب و بدبختی نشان میدهد.
فیلم تمرکز قابل توجهی بر رنج، فشار و بحرانهای زنانه دارد، اما کمتر فرصتی برای نمایش ظرفیتهای متنوع زنان ایرانی، از جمله قدرت، امید، موفقیت و استقلال آنها فراهم میکند. این نگرش تکبعدی میتواند تصویری محدود و حتی تحریفشده از زنان ارائه دهد که تنها به درد و مشکلاتشان توجه دارد و از ابعاد دیگر زندگی آنها، مانند شادی، موفقیتهای فردی، یا توانمندیهایشان غفلت میکند.
روستایی با تکیه بر فرم روایی واقعگرایانه و ملودراماتیک، گاه بیش از حد بر تراژدیها و تنشها تمرکز میکند، تا جایی که فیلم در برخی لحظات به نوعی نمایش خشونت مکرر و بحرانهای بیپایان تبدیل میشود. چنین رویکردی نه تنها ممکن است مخاطب را خسته و دلزده کند، بلکه به باور برخی منتقدان، از بازنمایی متعادل و عمیق زندگی زنان ایرانی فاصله میگیرد.
در عین حال، فیلم به شکل قابل توجهی از ظرفیتهای تنوع جنسیتی، تفاوتهای نسلی و طبقات اجتماعی مختلف زنان صرفنظر میکند. زن و بچه تصویری غالبا تاریک و ناامیدانه از زن ایرانی ترسیم میکند که شاید با واقعیت همه زنان در ایران همخوانی نداشته باشد. این موضوع ممکن است موجب تقویت کلیشههای منفی و کاهش درک چندبعدی از تجربه زنان شود.
در نهایت، اگرچه زن و بچه تلاشی ستودنی برای جلب توجه جهانی به موضوعات مهم جنسیتی و اجتماعی است، اما نمیتوان از انتقاد به یکجانبهگرایی و تمرکز افراطی آن بر بدبختی و سرکوب زنان گذشت. سینما به عنوان رسانهای تأثیرگذار، نیازمند بازنمایی متوازنتر، متنوعتر و انسانیتر است که زنان را فراتر از نقشهای منفعلانه، مظلومانه و فاقد شخصیت نشان دهد.
سعید روستایی در این فیلم، به جای آنکه تنوع و پیچیدگی زندگی زنان ایرانی را به تصویر بکشد، ترجیح داده روی نقاط ضعف و بحرانها دست بگذارد و این انتخاب، هم از نظر هنری و هم اجتماعی جای تاسف و تحجب از این میزان سیاهنمایی دارد.
فائزه آقامحمدی
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت