سطر آخر؛ برنامه ای با محوریت حماسه آفرینی زنان خرمشهری در دوران جنگ تحمیلی

فاطمه محمدی، مجری برنامه «سطر آخر» گفت: بنده تصور می‌کنم که حوزه زن و خانواده از مهم‌ترین حوزه ها در رسانه و تلویزیون است. اگر یک فرد قصد سرمایه‌گذاری دارد، می‌تواند در این حوزه مشغول به فعالیت شود. همان‌طور که آیت الله خامنه ای بارها به موضوع زن و خانواده اشاره کرده اند، بهتر است […]

فاطمه محمدی، مجری برنامه «سطر آخر» گفت: بنده تصور می‌کنم که حوزه زن و خانواده از مهم‌ترین حوزه ها در رسانه و تلویزیون است. اگر یک فرد قصد سرمایه‌گذاری دارد، می‌تواند در این حوزه مشغول به فعالیت شود. همان‌طور که آیت الله خامنه ای بارها به موضوع زن و خانواده اشاره کرده اند، بهتر است پیوست خانواده را به تمام فعالیت هایمان در این حوزه اضافه کنیم.

به گزارش جهان بانو، برنامه «سطر آخر» که به تازگی از شبکه یک سیما با اجرای فاطمه محمدی پخش شده است، روایتگر زندگی زنانی از این سرزمین است که نام بسیاری از آنها تا پیش از این برنامه شناخته شده نبود. بانوانی که پا به پای مردان این سرزمین به نبرد با دشمن بعثی رفتند و حماسه آفرین شدند. داستان زندگی‌ هر کدام‌ از این زنان در قالب یک کتاب به همت انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است. هر قسمت از برنامه سطر آخر به معرفی یکی از این کتاب‌ها می‌پرداخت و به سردبیری زینب مرتضایی‌فرد و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدامین نوروزی تولید شده‌ است. می‌توان گفت که این برنامه از برنامه‌های موفق در حوزه کتاب و کتابخوانی است. به مناسبت پخش برنامه «سطر آخر» گفت‌وگویی با فاطمه محمدی، مجری این برنامه انجام داده ایم که در ادامه خواهید خواند:

* موضوع برنامه سطر آخر کتاب و کتابخانی بود. چطور شد که اجرای این برنامه را قبول کردید و چه جذابیتی برای شما داشت؟

دلیل انتخابم برای اجرا در این برنامه روایت‌های نو از بانوانی است که به صورت مستقیم با خرمشهر ارتباط داشتند. یکی از دغدغه‌های اصلی بنده بانوان و مسائل مربوط به آنان است. برنامه سطر آخر به روایت‌های واقعی راویان کتاب‌های انتشارات سوره مهر می‌پرداخت؛ کتاب‌هایی که جز پرفروش‌ترین آثار این انتشارات محسوب می‌شوند. دومین دلیل بنده موضوع این برنامه و پرداختن به کتاب و کتابخوانی بود. من به مطالعه بسیار علاقه‌مند هستم و کتاب های بسیاری خوانده ام. 

* برنامه سطر آخر چه بازخوردهایی از طرف مخاطبین داشت؟ آیا آنها به خواندن کتاب اصلی ترغیب می‌شدند؟

طبیعی است که به دلیل تعداد زیاد قهرمانان به خصوص قهرمان‌های خانم، همه افراد از زندگی آنها باخبر نباشند؛ وقتی که یک برنامه را تولید می‌کنیم و به بازگویی بخشی از ماجرای کلی می‌پردازیم، بسیاری از مخاطبان علاقه دارند تا از ادامه ماجرا اطلاع پیدا کنند. خیلی از ما با ماجرای «فرنگیس» تا اندازه ای آشنا هستیم؛ با این وجود بسیاری از زنانی که در دوران جنگ تحمیلی رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند را نمی‌شناسیم. سطر آخر زمینه آشنایی با این زنان را به وجود آورد و داستان‌ زندگی هریک از آنها را بازگو کرد. ای کاش این برنامه ادامه پیدا می‌کرد و تنها در یک بازه زمانی خاص تولید نمی‌شد. این برنامه‌ها به این‌ دلیل که با فضای کتاب آمیخته است، به توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی کمک می‌کند. همچنین، این قبیل برنامه‌ها تبلیغ بسیار خوبی برای کتاب‌هاست. هنگامی که این برنامه از تلویزیون پخش می‌شد، برخی از کتاب‌های سوره مهر در بازار موجود نبود و به اتمام رسید و بسیاری از این کتاب‌ها مجددا چاپ شدند. شاید بهتر باشد که نشرهای دیگر نیز چنین تولیداتی برای کتاب های خود داشته‌ باشند. همان‌طور که بسیاری از فیلم ها با الهام گیری از کتاب‌ها ساخته می‌شوند و همین روش باعث می‌شود که آن ها در ذهن افراد جامعه ماندگارتر شوند، این برنامه‌ها نیز تاثیرات به‌سزایی در ذهن مخاطب بر جای خواهد گذاشت. 

* فکر می‌کنید برنامه‌هایی با محوریت کتاب، چگونه برای مخاطب جذاب‌تر می‌شود؟ دعوت شاعر و نویسنده کتاب یا راوی داستان؟

خیلی با دعوت از افراد شناخته شده موافق نیستم. بنده معتقدم بیان روایت از زبان راوی تاثیرگذارتر و ملموس‌تر است؛ با این حال ترکیب هر دو گروه را بیشتر می‌پسندم. 

* حرف آخر؟

بنده تصور می‌کنم که حوزه زن و خانواده از مهم‌ترین حوزه ها در رسانه و تلویزیون باشد. اگر یک فرد قصد سرمایه‌گذاری دارد، می‌تواند در این حوزه مشغول به فعالیت شود. همان‌طور که آیت الله خامنه ای مکرر به موضوع زن و خانواده اشاره کرده اند، بهتر است پیوست خانواده را به تمام فعالیت هایمان در این حوزه اضافه کنیم. برنامه سطر آخر روایتگر زندگی بانوانی بود که در خرمشهر دوشادوش مردان این سرزمین به دفاع از میهن اسلامی خود پرداختند. داستان‌های بسیاری از مردان قهرمان روایت شده است، با این وجود هیچ نامی از زنانی که مانند مردان ایستادگی کرده و به دفاع پرداختند، نبود. این بانوان مادران نسل غیور و مقاوم شهدا و رزمندگان بوده اند و تربیت نسل‌های آینده نیز در دست آنهاست.