رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کننده سریال «رحیل»

«رحیل»  پیوند هنر تعزیه با زنان است

رحیل، سریال تاریخی عاشقانه ای است که پایان دوره قاجار و ابتدای روی کار آمدن حکومت پهلوی دارد را روایت می کند؛ مجموعه‌ای با قصه‌ای زنانه که روایتگر فردی به نام «مها» از دربار قاجار است که تلاش می‌کند یک تعزیه عاشورایی را روایت کند.

سریال تلویزیونی رحیل داستان عاشقانه و اجتماعی را روایت میکند این سریال توسط مسعود آب پرور کارگردانی شده است و روایتگر داستان زندگی شخصی به نام مها بوده که در دوران قاجار زندگی میکند این سریال تلاش میکند که داستان یک تعزیه را به تصویر بکشد.

داستان سریال رحیل

سریال رحیل داستان تاریخی عاشقانه ای را نشان میدهد و مربوط به دوران قاجار میباشد دوره ای که رو به پایان است و قرار است که به زودی رضا پهلوی بیاید در این مجموعه تلویزیونی دختری به اسم مها با هنرمندی معصومه عربی که یکی از درباریان حکومت قاجاریه است و به تازگی از سفر کربلا بازگشته است، با سقوط حکومت قاجار تصمیم می گیرد رهبری ندیمه های بی پناه قجری را عهده دار شود و در تلاش است که تمامی آنان را با خودش متحد کند تا بتوانند یک تعزیه عاشورایی برپا کنند. در این میان علی عباس زاده بازیگر نقش اصلان پسر صحاف باشی دربار از دسیسه ها و توطئه ها اطلاع پیدا می کند و روی سرنوشت او و مها تاثیر زیادی می گذارد.

رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کننده سریال «رحیل» درباره نحوه ساخت این سریال تلویزیونی گفت: دو سال پیش طرح و فیلمنامه این سریال را با آقای فرهاد نقدعلی نوشتیم. این فیلمنامه بار‌ها بازنویسی شد، تا به نتیجه مطلوب رسید. در ابتدا ایده دیگری در مجموعه «رحیل» بود. اما براساس تحقیقات تاریخی به موضوعات جذاب‌تری از جمله حضور زنان در آن مقطع تاریخی رسیدیم.

عباسی‌زاده ادامه داد: آن مقطع تاریخی هم دو ماه آخر سلسله قاجار بود. از طرفی، درون مایه عاشورایی «رحیل» از ابتدای نگارش فیلمنامه بود. هرچه جلوتر رفتیم و سریال در مرحله بازنویسی قوام بیشتری پیدا کرد، محوریت زنان در قصه زیاد شد؛ تا جایی که متوجه شدیم باید به جایگاه زن در ارتباط با پرورش مرد بپردازیم.

تهیه‌کننده سریال «رحیل» درباره پیوند هنر تعزیه با زنان توضیح داد: ما زنان را در این قصه فعال می‌بینیم. توجه زنان به هنر تعزیه و مذهب می‌تواند قهرمانان داستان و وابستگان آن‌ها را نجات دهد.

وی درباره شخصیت پردازی زنان گفت: ما با تقسیم‌بندی نیروی خیر و شر دو قطب ساختیم، که ابتدا تکلیفشان با مخاطب معلوم است. طیف دیگری از زنان که جزو زنان اندرونی هستند، به مرور در طول قصه اهمیت می‌یابند. یعنی هرچه جلو می‌رویم، با شخصیت‌ها و ویژگی‌های فردی بیشتری آشنا می‌شویم.

عباسی‌زاده با بیان اینکه آنچه از سریال که مربوط به شخصیت‌های تاریخی است، مبتنی‌بر تاریخ است، خاطرنشان کرد:، اما آنچه که مربوط به داستان ماست، تاریخ را در دل خود جای می‌دهد. یعنی «رحیل» تلفیقی از تاریخ و ذهن ماست.

تهیه‌کننده سریال «رحیل» با اشاره به اینکه ما باید به تولید زود بازده با حفظ کیفیت می‌رسیدیم، بیان کرد: ما در ابتدا کارگردان و به موازات آن گروه و کارگردانان دیگری را درگیر کار کردیم.

خبرنگاران جوان