سرمد؛ سامانه جامع رصد و مدیریت دبیرخانه جمعیت

معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد ملی جمعیت اعلام کرد «سامانه جامع رصد و مدیریت دبیرخانه ملی جمعیت» با هدف تصمیم‌گیری دقیق‌تر و اقدام هدفمندتر در سیاست‌گذاری‌های جمعیتی کشور راه‌اندازی می‌شود.

مهدی مالمیر اظهار کرد: طراحی و راه‌اندازی «سامانه جامع رصد و مدیریت دبیرخانه ملی جمعیت» (سرمد) به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی این ستاد در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع رصد و مدیریت دبیرخانه ملی جمعیت، بستر متمرکزی را برای انجام همه فعالیت‌های مرتبط با دبیرخانه، ارزیابی، نظارت، پایش و هماهنگی بین دستگاه‌های عضو فراهم می‌کند، افزود: هدف ما این است که این فرآیندها به‌صورت منسجم و الکترونیکی مدیریت شوند تا شفافیت، سرعت و بهره‌وری در اجرای سیاست‌های جمعیتی رشد یابد.

وی با بیان اینکه طراحی این سامانه در چارچوب مأموریت‌های ستاد و قانون انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر شرح خدمات اولیه سامانه با تمرکز بر ۱۰ کارکرد اصلی تدوین شده و در مرحله بررسی و نهایی‌سازی توسط شورای سیاست‌گذاری قرار دارد. این سامانه در فازهای مختلف اجرا می‌شود و امیدواریم فاز اول آن تا پایان امسال انجام شود.

همچنین مالمیر از اتصال سامانه جامع رصد و مدیریت دبیرخانه ملی جمعیت به پایگاه‌های اطلاعاتی و دیگر سامانه‌های ملی خبر داد و گفت: برای کارآمدی حداکثری، سامانه جامع باید به دیگر سامانه‌های مهم کشور مانند تخصیص زمین، تسهیلات خودرو، ثبت احوال و دیگر زیرساخت‌های ملی متصل شود تا بتوانیم تصویری کامل و شفاف از وضعیت جمعیتی کشور ارائه دهیم.

معاون امور استان‌های دبیرخانه ستاد ملی جمعیت یکی از چشم‌اندازهای این سامانه را راه‌اندازی «اتاق مانیتورینگ شاخص‌های جمعیتی» عنوان و تصریح کرد: در این اتاق، داده‌های مربوط به شاخص‌های جمعیت مانند میزان مشارکت دستگاه‌ها در مناطق مختلف کشور، خدمات حمایتی، وام‌ها و تولدها به صورت لحظه‌ای رصد خواهد شد.

مالمیر خاطرنشان کرد: سامانه رصد و مدیریت دبیرخانه ملی جمعیت، بستر اقدامات هدفمندتر و تصمیم‌گیری دقیق‌تر را در سیاست‌گذاری‌های جمعیتی در ذیل دبیرخانه ستاد ملی جمعیت کشور فراهم می‌کند.

خبرگزاری مهر