سرطان سینه بیشترین نوع سرطان در استان قزوین است

سرطان سینه ناشی از رشد غیر طبیعی سلول‌ها در پستان است. این سرطان می‌تواند از بخش‌های مختلف سینه آغاز شود. همانطور که پیشتر گفتم این بیماری دارای علائم مختلفی است اما شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین نشانه‌های سرطان پستان،وجود توده در بافت پستان باشد.
سرطان

لزوم معاینات دوره‌ای توسط خود فرد، ماما و انجام سونوگرافی در گروه سنی بانوان زیر ۴۰ سال و ماموگرافی سینه بالای ۴۰ سال، جهت تشخیص به‌موقع سرطان سینه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به زنان است که  در بعضی افراد بدون علامت ظاهر می‌شود و گاهی علائم مختلفی دارد که در افراد مختلف متفاوت است. از همین‌رو اهمیت غربالگری در این بیماری دوچندان است.

بر همین اساس به‌منظور اطلاع رسانی، آموزش خودمراقبتی، غربالگری و شناسایی موارد مشکوک به سرطان سینه، غربالگری زنان در ادارات و سازمان‌های متقاضی، انجام می‌شود و لازم است که اطلاع‌رسانی درخصوص علائم خطر مانند تغییر در اندازه سینه، ترشح نوک سینه، لمس توده درسینه و زیر بغل، قرمزی پوست، زخم پوست و پوسته پوسته شدن پوست سینه به حداکثر برسد.

اداراتی چون سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شرکت برق، آب وفاضلاب و امورمالیاتی ازجمله سازمان‌هایی هستند که از آموزش چهره به چهره، معاینات و غربالگری سرطان سینه، با حضور مراقبان سلامت این مرکز طی یک ماه پویش اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری بهره‌مند شده‌اند.

کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در خصوص راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری می گوید، تنها راه پیشگیری از سرطان سینه تشخیص زودهنگام به واسطه غربالگری است. روش‌های درمانی مرسوم این بیماری بسته به خوش‌خیم یا بدخیم بودن بیماری، شامل ماموگرافی، ام‌آرآی، نمونه‌برداری، درمان موضعی، درمان سیستمیک، ایمونوتراپی و شیمی درمانی است.

این بیماری همچون سایر بیماری‌ها نیاز به مراقبت و تشخیص زودهنگام دارد از همین رو برای کاهش این بیماری نسبت به رعایت موارد بهداشتی و همچنین خودمراقبتی‌های مربوط به زنان اهتمام لازم را داشته باشند.

ایسنا