سامانه ملی «باروری سالم» راه اندازی می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: سامانه ملی «باروری سالم» با هدف هوشمند سازی خدمات بهداشتی – درمانی در حوزه سلامت مادران باردار و درمان ناباروری راه اندازی می‌شود. به گزارش جهان بانو به نقل از دانشجو، پدرام پاک آیین به اجرای ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط وزارت بهداشت، درمان و […]

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: سامانه ملی «باروری سالم» با هدف هوشمند سازی خدمات بهداشتی – درمانی در حوزه سلامت مادران باردار و درمان ناباروری راه اندازی می‌شود.

به گزارش جهان بانو به نقل از دانشجو، پدرام پاک آیین به اجرای ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: این وزارتخانه برای هوشمند سازی خدمات بهداشتی درمانی در حوزه سلامت مادران، زایمان ایمن، رشد و ارتقاء مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری و حمایت از سلامت مادران باردار اقدام به ایجاد سامانه‌ای ملی و یکپارچه کرده است. در این سامانه اطلاعات مربوط به مادران باردار، افراد نابارور و نیز خدماتی که مراکز درمان ناباروری، آزمایشگاهها، مراکز درمانی و بهداشتی و مراکز تصویربرداری در بخش خصوصی و دولتی به اشخاص ارائه می‌کنند، ثبت شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: این سامانه الکترونیک به سایت های اطلاعاتی بیمه‌ها، سامانه‌ نظام پزشکی، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری، سامانه «سپاس» و سامانه «سیب» که بانک اطلاعاتی مرجع سلامت کشور محسوب می‌شود، متصل خواهند شد. سامانه «باروری سالم»، سامانه‌ای پیشرو با هدف ارتقای خدمات و مراقبت‌هاست و مبتنی بر سلامت مادر و کودک و ‌مؤثرسازی درمان ناباروری است.

وی برخی از شایعات مطرح شده در این باره را رد کرد و در توضیح آن ها گفت: چیزی تحت عنوان «گشت بارداری» در مراکز بهداشتی و‌ درمانی وجود ندارد. همچنین، کلیه خدمات درمانی، مشاوره‌ای و بهداشتی در ارتباط با درمان ناباروری و بارداری در سطوح مختلف توسط ماما‌ها، به ورزان و پزشکان به صورت حضوری و یا از طریق سامانه «باروری سالم» ارائه می‌شود.

پاک آیین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امکانات سامانه باروری سالم خاطر نشان کرد: کاربران اعم از افراد نابارور و مادران باردار با استفاده از این سامانه پیامک‌های مراقبتی و خدمات مشاوره‌ای رایگان به صورت تلفنی را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تکذیب برخی از شایعات مطرح شده مبنی بر ارتباط بین این سامانه و تغییر در مرجع صدور مجوز سقط جنین گفت: قبل از آن که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شود، سقط جنین جز در مواردی که در متن قانون مورد استثنا قرار گرفته است، ممنوع بود. به طور کلی اقدام به این کار در حیطه اختیارات والدین و یا پزشکان نبوده است. در واقع این مساله همواره در صلاحیت مراجع قضایی قرار داشته و انجام آن توسط پزشکی قانونی صورت می‌گرفته و نظام سلامت برای تشخیص چنین مسائلی ذیصلاح شناخته نمی‌شده است.

وی افزود: هنگامی که مادر باردار به پزشک مراجعه می‌کند و برای انجام آزمایش یا سونوگرافی اقدام می‌کند، نتایج در این سامانه ثبت شده و مجموعه اقدامات در آن بارگذاری می‌شود.

پاک آیین تصریح کرد: یکی از امکانات این سامانه پنل یکپارچه نسخه نویسی الکترونیک است. پزشکان بدون در نظر گرفتن اینکه بیمار آن‌ها تحت پوشش کدام یک از بیمه‌ها قرار دارد، می‌توانند با امضای دیجیتال از خدمات یکپارچه این سامانه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با سیاست های این وزارتخانه در حوزه جمعیت تصریح کرد: ارزان سازی و آسان سازی دسترسی مادران به خصوص در دوران شیردهی و بارداری به تسهیلات و خدمات مشاوره‌ای پزشکی و گسترش پوشش بیمه‌ای هزینه زایمان آن‌ها از سیاست های این وزارتخانه در حوزه جمعیت است. درمان ناباروری و تقویت نهاد‌ها و مؤسسات تخصصی در این حوزه جزو اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

همچنین، وی از برنامه این وزارتخانه برای توسعه مراکز درمان ناباروری خبر داد و گفت: در هر منقطه‌ای که دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، حداقل یک مرکز سطح دو درمان ناباروری راه اندازی خواهد شد تا دسترسی مردم به این خدمات ارزان و آسان شود.

پاک آیین بیان کرد: خوشبختانه کمتر از ۲۵ درصد از زوجین نابارور به درمان تخصصی مانند آی وی اف نیاز دارند و بسیاری از آن‌ها با درمان های ساده‌تر صاحب فرزند خواهند شد.

سخنگوی وزارت بهداشت عقیم سازی دائمی زنان و مردان و یا مواردی را که احتمال برگشت پذیری در آن‌ها کم و یا بسیار دشوار باشد، به دلیل عوارض پزشکی و بر اساس قانون ممنوع اعلام کرد و افزود: مواردی که بارداری برای مادر با خطر جانی یا عوارض جسمانی جدی همراه باشد، پیشگیری از آن راه دیگری نداشته باشد و دفع ضرر با پیشگیری‌های موقت ممکن نباشد، از این قاعده مستثنا هستند.