گزارشی از نشست معرفی الگوی معیار برای زن مسلمان ایرانی؛

زن نه شرقی، نه غربی، زن الگوی سوم

 زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو، نشست سیاسی با موضوع «الگوی سوم زن و زنان جبهه مقاومت» با حضور دکتر زینب اصغریان (استاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل بین‌الملل و فعال رسانه‌ای) برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی ابعاد الگوی سوم زن در بیانات و متون صادره از آیت‌الله خامنه ای، معرفی الگوی معیار برای زن مسلمان ایرانی، معرفی نقش‌های سه‌گانه زن مسلمان ایرانی، بررسی و شناسایی تعارضات نقش‌های سه‌گانه و ارائه رویکرد طیفی‌نگری به این موضوعات برگزار شد.

در ابتدای نشست خانم دکتر اصغریان با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب، نقش زنان را ذیل عنوان الگوی سوم تبیین کرد تا به عنوان الگوی معیار معرفی شود. وی همچنین، نقش‌آفرینی سه گانه زن را طبق فرمایش رهبر انقلاب امری در تعارض با هم ندانستند، بلکه زن ایرانی باید لزوما دارای این سه نقش باشد.

سرکار خانم اصغریان در این نشست به تشریح  نقش زن در سه ساحت تعالی فردی، محوریت خانوادگی و مشارکت در اجتماع پرداخت و طبق بیانات رهبر انقلاب گفت:

ساحت فردی همان ساحت حفظ دین، حفظ حجاب، خصوصیات زنانه، پیشروی در میدان معنویت و تقرب به خدا است. همان‌که دلیل غلبه زنان بر هجمه پهلوی شد.

ساحت دوم یعنی عرصه خانواده که زن عنصر اصلی تشکیل خانواده محسوب می‌شود. زن در این ساحت علاوه بر آرامش و سکینه و تربیت فرزندان، مایه آرامش جنس مرد هم هست. که رهبری هم در تایید این مطلب توضیح می‌دهند که المرأه ریحانه و لیست بِقهرمانه؛ زن ریحانه است یعنی گل خوشبو و نه یک کارگزار.  ایشان معتقدند این مربوط به میدان‌های سیاسی و اجتماعی و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعی و سیاسی نیست؛ این مربوط به داخل خانواده است. (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۳۰/۰۶/۱۳۷۹)

سومین عرصه‌ای که رهبری اشاره دارند حضور اجتماعی است؛ از عمده دلایل جواز این حضور، بیعت زنان در اسلام است که به عنوان یک امر و یک مسئله زنده مطرح شده است (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۳۰/۶/۱۳۷۹)

اصغریان طبق دستورالعمل رهبر انقلاب،  عمده کارهای مرتبط با بانوان را برعهده خود بانوان دانستند از جمله فکر، اندیشه‌ورزی، مطالعه، حل معضلات در مقام نظر و اندیشه و راهکار اجرایی در مقام عمل.

فعال رسانه و استاد دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) یکی از لوازم حضور زن در اجتماع را حجاب دانست و گفت: حجاب منافاتی با حضور مقتدر و عزت‌آفرین زن و نیز در متن و مرکز بودن زن ندارد. از طرف دیگر رهبر انقلاب بر این باور هستند که انقلاب اسلامی بر وضعیت حضور زنان اثر خاصی داشته تا جایی که نشان موفقیت جمهوری اسلامی، تربیت زنان خوش‌فکر و برجسته دانشگاهی و حوزوی بوده است.

زینب اصغریان با اشاره به زن شرقی و زن غربی، زن نه شرقی و نه غربی را ذیل تعریف از الگوی سوم معرفی نمود و تصریح کرد:  زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است.

وی همچنین گفت: الگوی زن سنتی با حضور زن در اجتماع مخالف است و نقش زن را بیشتر در درون خانه می‌بیند؛ اما نگاه غربی به زن بیش از آنکه ناظر به خانه و خانواده باشد ناظر به اجتماع است. حضور اجتماعی زن در غرب منبعث از ماجراهایی است که بر جنبش زنان رفته است؛ از بارزترین این جنبشها در الگوی غربی، فمینیسم است. پس در الگوی سوم نقش‌آفرینی سه‌گانه زن که همان تعالی فردی، خانواده‌محوری و مشارکت در اجتماع است کاملا محقق می‌شود.

معرفی الگوی معاصر در قالب الگوی سوم زن

در ادامه نشست سرکار خانم اصغریان به معرفی زنان معاصری پرداختند که در چهارچوب یک زن مسلمان، الگوی زنان جبهه مقاومت هستند و در این مسیر راهنمای زنان دیگر بودند  که از این دست زنان کم نیستند و این اشخاص تنها شاهد مثالی بر الگوی سوم زن مسلمان هستند.

خانم دکتر جمیله الشنطی عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و همسر شهید عبدالعزیز الرنتیسی: جمیله الشنطی فارغ‌التحصیل دانشگاه عین شمس در مصرو در سال ۱۹۸۷ از بنیانگذاران حماس محسوب می‌شد و برای دو دوره متوالی به عنوان رئیس شورای مشورتی زنان در حماس خدمت کرد. الشنطی در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از اعضای مجلس قانونگذاری فلسطین از فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به حماس انتخاب شد. این عضو دفتر حماس در ۳ نوامبر سال ۲۰۰۶ شهرت یافت، چرا که راهپیمایی زنان برای شکستن محاصره یک مسجد در منطقه بیت حانون توسط اشغالگران را رهبری کرد.

-شهیده بنت‌الهدی (آمنه) صدر: شهیده صدر، پیشگام نهضت اسلامی زنان در عراق: او در مسیر حرکت اسلامی برادرش سید محمدباقر صدر حرکت می‌کرد. وی سرپرستی مدارس الزهراء، مجموعه مدرسه‌های وابسته به صندوق خیریه اسلامی (جمعیة صندوق الخیری الاسلامی) را بر عهده داشت. با دستگیری آیت الله صدر، بنت‌الهدی به حرم حضرت علی علیه‌السلام رفت و به سخنرانی پرداخته و مردم را از دستگیر شدن مرجع دینی‌شان آگاه کرد. نتیجه این سخنرانی تظاهرات مردم نجف و آزادی شهید صدر بود. آمنه و محمدباقر صدر در ۸ آوریل ۱۹۸۰ م به‌دست رژیم بعث اعدام شده و شهادت رسیدند.

مرضیه حدیدچی، معروف به مرضیه دباغ: یکی از زنان برجسته بسیجی و انقلابی ایران و مادر هشت فرزند بودند. وی مسئولیت هایی همچون فرماندهی سپاه همدان و بسیج خواهران را برعهده گرفت، او نخستین فرمانده زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب کشور است.

گزارشگر: مهتا صانعی