زنان متاهل از سلامت روان بیشتری برخوردارند

زنان متاهل از سلامت قلب و روان بهتری نسبت به زنان مجرد برخوردارند. با این حال، زنان جوان غربی ترجیح می‌دهند در تمام دوران اوج خود از ازدواج صرف نظر کنند.

وندی وانگ، محقق و جامعه‌شناسی که ٢٠ سال را صرف مطالعه روابط در «مرکز مطالعات خانواده آمریکا» کرده، می‌گوید: «ازدواج و داشتن فرزند واقعا زنان را شادتر می‌کند. زنان متاهل از سلامت قلب و روان بهتری نسبت به زنان مجرد برخوردارند. با این حال، زنان جوان غربی ترجیح می‌دهند در تمام دوران اوج خود از ازدواج صرف نظر کنند.»

«دیلی‌میل» در گزارشی نتایج تحقیقات دکتر «وندی وانگ» محقق «مرکز مطالعات خانواده آمریکا» را آورده که می‌گوید: «آمریکا در حال مبارزه با اپیدمیِ زنان جوان غمگین و مضطرب است. با وجود افزایش فرصت‌ها و آزادی‌های ما در ٥٠ سال گذشته، به نظر می‌رسد که بیشتر از همیشه افسرده‌ایم. بر اساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، ٤١ درصد از زنان در گروه سنی ١٨ تا ٢٥ سال از نوعی مشکل سلامت روان از جمله اضطراب رنج می‌برند. بر اساس نظرسنجی موسسه آمریکایی گالوپ، در ٦ سال گذشته، تعداد زنانی که افسردگی را گزارش کردند، ١٠ درصد افزایش یافته است (از ٢٦,٢ درصد در سال ٢٠١٧ به ٣٦.٧ درصد در سال ٢٠٢٣).»

 ٤٧ درصد از زنان ١٨ تا ٥٥ ساله آمریکایی در سال ٢٠٢٢ متاهل بودند

این محقق ادامه می‌دهد: «با ٢٠ سال فعالیت به‌عنوان جامعه‌شناس و مطالعه الگوهای سبک زندگی آمریکایی‌ها فکر می‌کنم به توضیحی برای این دریای غم و اندوه دست یافته‌ام: زنان بسیار کمی ازدواج می‌کنند. بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های سرشماری آمریکا، فقط ٤٧ درصد از زنان ١٨ تا ٥٥ ساله در سال ٢٠٢٢ در آمریکا ازدواج کرده‌اند، در مقایسه با ٧٢ درصد در سال ١٩٧٠. تحقیقات دانشگاه ایالتی بولینگ گرین نشان می‌دهد که میزان ازدواج در سال ٢٠٢١ در آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید.»

احتمال کمتر مرگ زودهنگام برای زنان متاهل

تحقیقات محقق مرکز مطالعات خانواده آمریکا می‌گوید: «دلایل بی‌شماری برای مشکل گریز از ازدواج وجود دارد، از جمله تمرکز بیشتر بر شغل و تغییر در هنجارهای اجتماعی. اما حقیقت ناراحت‌کننده این است که زنانی که ازدواج نکرده‌اند در مقایسه با همتایان متاهل خود از نظر سلامت در وضعیت بدتری هستند. مطالعات نشان داده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی زنان مجرد را در مقایسه با زنان متاهل بیشتر تهدید می‌کند، متأهل‌ها کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری‌ها هستند و به‌طور کلی طول عمر بیشتری دارند. تحقیقی که ١١هزار پرستار را ردیابی کرد، نشان داد که احتمال مرگ زودهنگام زنان متاهل ٣٥ درصد کمتر از زنانی است که ازدواج نکرده‌اند. تاثیر ازدواج بر سلامت روان و مزایای داشتن خانواده شخصی نیز در مطالعات علمی به خوبی ثابت شده است.طبق آمار پروژه «بررسی عمومی اجتماعی» General Social Survey)) سال ٢٠٢٢، حدود ٤٠ درصد از مادران متاهل زیر ٥٥ سال گزارش دادند که از زندگی خود بسیار راضی هستند، در مقایسه با ٢٢ درصد زنان مجرد و بدون فرزند و ٢٥ درصد زنان متاهل بدون فرزند. فقط ١٣ درصد از زنان مطلقه گفتند که به این سطح از شادی رسیده‌اند.»

تعهد برده‌وارانه به شغل یکی از موانع ازدواج است

این جامعه‌شناس آمریکایی در پایان تاکید می‌کند: «داده‌ها به ما می‌گویند که یک زن معمولی که ازدواج کرده و دارای فرزند است، به‌طور چشمگیری کمتر تنهاست و زندگی معنادار و شادتری دارد. بنابراین، خطاب به میلیون‌ها زن جوان که در آغاز بزرگسالی‌اند، می‌گویم اجازه ندهید ترس‌ از شکست در عشق و خانواده، یا تعهد برده‌وارانه به شغل، شما را عقب نگه دارد. نگذارید باورهای غلط رایج شما را از بهره‌مندی از مزایای ازدواج و مادر شدن باز دارد. روابط سالم در دهه بیست زندگی را در اولویت قرار دهید؛ با دیگر جوانانی که به ازدواج فکر می‌کنند، معاشرت کنید و در زمان مناسب ازدواج کنید و پدر و مادر شوید.»

روزنامه شهروند