زنان کشیش نمی‌شوند!

دانشجویان دانشگاه بلژیک از پاپ فرانسیس درخواست کردند که کلیسا دیدگاه خود را نسبت به زنان تغییر دهد.

سفر فرانسیس به بلژیک برای جشن ۶۰۰ سالگی دانشگاه، با توجه به رویداد اخیر بلژیک در خصوص آزار جنسی کشیش ها و همچنین رواج گرایش‌‌های سکولار در کشوری که زمانی کاتولیک بود، دشوار می‌نمود.

 دانشجویان بلژیک می‌گویند کلیسا نیازمند تغییرات اساسی در ساختار اصلی آن است. پاپ فرانسیس در طول ۱۱ سال سلطنت خود تغییراتی ایجاد کرده است، به زنان اجازه می‌دهد به عنوان قائم مقام خدمت کنند، چندین زن را در پست‌های بلندپایه در واتیکان منصوب کرده و گفته است که زنان باید نقش‌های محوری بیشتری در کلیسا داشته باشند.

اما او انتصاب زنان به عنوان کشیش را رد کرده و تا کنون از تسلیم شدن به خواسته ها برای اجازه دادن به زنان به عنوان شَمّاس که بسیاری از وظایف کشیش را انجام می‌دهند، خودداری کرده است. او موضوع زنان را از روی میز برای بحث در نشست سه هفته‌ای واتیکان حذف کرده است، زیرا معتقد است این موضوع پرچالش‌تر از آن است که بتوان در این مدت کوتاه به آن پرداخت.

پاپ سپس به پیشنهاد قانونی جدید برای تمدید محدودیت قانونی سقط جنین در بلژیک از ۱۲هفته به ۱۸ هفته پس از لقاح اشاره کرد و آن را مجاز دانست. با این همه دانشجویان دانشگاه بلژیک، تغییرات ایجاد شده را ناکافی و غیر کارآمد دانسته و گفتند جایگاه زنان در کلیسا مشخص نیست و آنان چه در خانواده و چه در اجتماع نامرئی شده‌اند.

Voa