زنان و مردان میانسال با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟

یک روانشناس گفت: مردان هنگامی که دوران بازنشستگی فرا می رسد، منزوی می شوند و به این دلیل که شغل را جزو هویت خود می دانند، احساس می کنند حالا که بازنشسته شده اند هویتشان از بین رفته است. رضوان مسعود میدانچی در نشستی با عنوان “بررسی چالش‌های بازنشستگی در زنان و مردان” که به […]

یک روانشناس گفت: مردان هنگامی که دوران بازنشستگی فرا می رسد، منزوی می شوند و به این دلیل که شغل را جزو هویت خود می دانند، احساس می کنند حالا که بازنشسته شده اند هویتشان از بین رفته است.

رضوان مسعود میدانچی در نشستی با عنوان “بررسی چالش‌های بازنشستگی در زنان و مردان” که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان برگزار گردید، بیان کرد: سالمندان با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند و اگر ما بخواهیم به دسته بندی آنها بپردازیم، یکی از این موارد چالش هیجانی است که افراد در آن با بازنشستگی دچار استرس می شوند چرا که سازگار شدن با این اتفاق بسیار سخت است.

وی افزود: افراد بازنشسته می توانند نگرش خود را عوض کنند و این موضوع را بپذیرند که وارد مرحله بازنشستگی شده اند. به طور کلی این افراد شغلشان را همچون هویت خود قلمداد می کنند و با بازنشستگی هویتشان را از دست رفته می بینند. با این وجود می بایست بپذیرند که گریزی از این اتفاق نیست و احساسات باید کنترل شوند.

این روانشناس تصریح کرد: این افراد می توانند احساسات خود را با دوستان قدیمی شان در میان بگذارند چرا که روابط اجتماعی آنها در این دوران با محدودیت مواجه می شود. همچنین لازم است تا زمانی را به ورزش اختصاص دهند و زاویه دید خود را نسبت به وضعیت فعلی شان مثبت کنند.

مسعود میدانچی خاطر نشان کرد: معمولاً زنان پس از بازنشستگی تمایل بیشتری به انجام امور فوق دارند به این دلیل که آزادی که همیشه خواهان آن بوده اند را بلاخره پس از سال ها به دست آورده اند. این در حالی است که مردان در شرایط مشابه منزوی می شوند. البته آنها نیز می توانند با برنامه ریزی به کنترل این احساس بپردازند تا بتوانند استرسشان را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: در گذشته مقوله سالمندی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. سالمندان در تصمیمات خانواده نقش اساسی داشتند و این احترام موجب می شد تا آرامش روانی خوبی داشته باشند. بنابراین توصیه ما این است که جوانان از نظرات و پیشنهادات آنها بیشتر استفاده کنند.

یک روانشناس دیگر نیز در ارتباط با راهکارهای مقابله با استرس بازنشستگی اظهار داشت: بازنشستگی لزوماً افراد را به استرس دچار نمی کند. ما در مواردی بر اساس آموزه های غلطی که آموخته ایم، باور داریم کاری که شروع می شود باید با استرس همراه باشد در حالیکه ما می توانیم بازنشسته شویم و هم زمان با آن درس بخوانیم و استرسی نداشته باشیم.

علیرضا کریمی ‌وکیل در ادامه گفت: استرس در موقعیت های ناشناخته بروز پیدا می کند. افراد میانسال باید به این نکته توجه کنند که بازنشستگی پایان عمر انسان نیست، بلکه تنها مسئولیت افراد تغییر می کند. هر چقدر آینده برای ما روشن تر باشد به همان اندازه نگرانی ما کاهش پیدا می کند و این حوزه از فعالیت ها ممکن است بسیار گسترده و متنوع باشد.

این روانشناس تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، می توان گفت که بازنشستگی یک فصل جدید از زندگی است که در آن استرس و نگرانی بی معنی است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ما گاهی اوقات هیجانات را منفی تلقی می کنیم و چون آموزش ندیده ایم تصور خوبی از آنها نداریم.

وی افزود: باید مکان هایی برای اوقات فراغت افراد بازنشسته در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند کارهای مختلفی را تجربه کرده و اطلاعات خود را افزایش دهند. همچنین برای افراد کم سواد آموزش هایی تدارک دیده شود تا آنها از آن بهره ببرند. متأسفانه باید گفت که در مدیریت شهری برای آنها جایگاهی درنظر گرفته نشده است.

کریمی ‌وکیل خاطر نشان کرد: افراد بازنشسته نباید وقت خود را تلف کنند و بدون برنامه باشند. آنها باید از وقت خود استفاده کنند و به آباد کردن زمین یا باغشان بپردازند. متاسفانه باید گفت که تعداد چنین افرادی بسیار کم است و غالباً وقت خود را بیهوده می گذرانند.

این روانشناس اضافه کرد: یکی از مسائلی که باعث ایجاد استرس در هنگام بازنشستگی می شود، کاهش درآمد افراد است. رسیدگی به این مساله بر عهده دولت ها است و آنها مبالغی را به افراد بازنشسته اختصاص می دهند تا از یک درآمد مشخص برخوردار باشند.

وی در ادامه گفت: مسئولان می بایست هزینه زندگی یک زوج بازنشسته را مورد ارزیابی قرار دهند، حداقل هزینه های آنها را برآورد کنند تا بتوانند این افراد را تأمین کنند و این زوج بازنشسته نیز در یک آرامش اقتصادی به سر ببرند.

کریمی ‌وکیل تاکید کرد: باید دوره بازنشستگی را بشناسیم، آگاهی خود را در مورد آن افزایش دهیم و به جامعه آگاهی درست ارائه کنیم. اگر بخواهیم به ارائه راهکارها بپردازیم باید گفت یکی از روش ها آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد دوران بازنشستگی است. این کار برای این است که اعضای جامعه در رابطه با این موضوع اطلاعات کسب کنند و با افراد بازنشسته رفتار درست تری داشته باشند و این موضوع می تواند از طریق تلویزیون نیز انجام شود.

این روانشناس تصریح کرد: باید دغدغه های یک فرد بازنشسته را مورد شناسایی قرار داد و اینگونه نباشد که از افرادی که به فکر بازنشسته ها نیستند بپرسیم، بلکه باید از آن فردی که در پارک به استراحت می پردازد و بازنشسته است پرسید تا بخش های مختلف این مشکل شناسایی شود.

ایسنا