زنان و فرصت‌های شغلی جدید در دنیای دیجیتال

هم‌اندیشی و نشست بانوان کارآفرین در جهت پیشرفت اقتصادی کشور همچنان ادامه دارد و با بررسی سهم زنان در این پیشرفت‌ها تلاش می‌شود زمینه‌ای برای رشد اقتصادی فراهم شود.

رویداد «نقش بانوان کارآفرین در نقشه پیشرفت کشور» با هدف هم‌افزایی و تبادل نظر میان بانوان کارآفرین و تولیدکننده، به‌منظور ایجاد کسب‌وکارهای بزرگ از طریق تجمیع توانمندی‌های خرد، به همت بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان برگزار شد.

این رویداد با حضور جمعی از بانوان فعال در عرصه تولید، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و با تأکید بر گفتمان پیشرفت اقتصادی، به‌ویژه در حوزه زنان، به بررسی راهکارهای ارتقاء سهم زنان در توسعه اقتصادی کشور پرداخت.

سهم زنان در رشد اقتصادی کشور

مریم اردبیلی، فعال برجسته در حوزه زنان، با بیان اینکه سهم زنان در پیشرفت آینده و اقتصاد کشور بیش از ۵۰ درصد خواهد بود، گفت: قدرت پیشران زنانه، به‌ویژه در عرصه اقتصادی، می‌تواند نقشی اساسی در تحقق یک آینده مطلوب برای کشور ایفا کند.

اردبیلی تاکید کرد: در مسیر پیشرفت اقتصادی، نیاز به ایجاد فرهنگ تولید، مصرف صحیح، کارآفرینی و بهره‌برداری از فناوری های نوین بسیار حائز اهمیت است.

نکته قابل توجه در سخنان این کارشناس مسائل زنان این است که به اعتقاد او، زنان با حفظ ویژگی‌های زنانه و مادرانه خود می‌توانند عاملی مؤثر در تحقق اهداف اقتصادی باشند و در فضاهای هم‌افزا نقش‌آفرینی کنند.

اقتصاد خانواده‌ها، از معیشت سالم تا تأثیر در بنیان خانواده، هم در این رویداد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده در این باره به اقدام‌های این اداره کل در حمایت از زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: این اقدامات نشان‌دهنده نقش زنان در تحقق الگوهای اقتصادی است. زنان سرپرست خانوار که به‌طور مستقل و از طریق کارآفرینی معیشت خود را تأمین می‌کنند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی در تغییر الگوی مصرف و فرهنگ کار در خانواده‌ها داشته باشند.

طبق گفته این مقام مسئول، زنانی که کسب و کارهای خود را راه‌اندازی می‌کنند، به‌طور غیرمستقیم به فرزندان خود فرهنگ کار، خلاقیت و اقتصاد سالم را منتقل می‌کنند. این تغییرات به‌ویژه در الگوی مصرف خانواده‌ها مشهود است.

تأثیر نگاه زنان در تغییر فرهنگ تولید و مصرف

تغییرات فرهنگی نیز موضوع دیگری است که در رویداد «نقش بانوان کارآفرین در نقشه پیشرفت کشور» به آن پرداخته شد. اردبیلی با اشاره به تغییرات فرهنگی در خانواده‌ها، اظهار داشت: زمانی که الگوی مصرف در خانه از مصرف‌گرایی به سمت تولیدگرایی تغییر می‌کند، کل ساختار اقتصادی خانواده به سمت بهبود پیش می‌رود. او تاکید کرد که نقش زنان در ایجاد تغییرات فرهنگی و اقتصادی، از جمله تغییر در الگوی مصرف، انکارناپذیر است.

کمپین «کارتو خونمونه» موضوع دیگری بود که در رویداد به آن اشاره شد و گامی برای توانمندسازی زنان عنوان شد. چنانکه کارشناس مسائل زنان هدف آن را توانمندسازی زنان تهرانی از طریق ایجاد کسب‌وکارهای خانگی عنوان کرد و گفت: چندین هزار زن در این کمپین مشارکت داشتند و توانستند از کسب‌وکارهای خرد به کسب‌وکارهای حرفه‌ای ارتقاء یابند. این زنان، نه تنها در حوزه دیجیتال مارکتینگ و صادرات موفق بودند، بلکه نگاه جدیدی به خود و عزت نفس‌شان پیدا کردند.

زنان و آینده هوشمند؛ فرصت‌های شغلی در دنیای دیجیتال

وضعیت آینده و ظهور فناوری‌های نوین و آثار آن بر سبک زندگی زنان و مشاغل آنها از موضوعات قابل تأمل در دنیای امروز است، چنانکه اردبیلی در این باره توضیح داد: دنیای هوشمند آینده فرصت‌های جدیدی برای زنان به‌ویژه در زمینه‌های کار از راه دور و اشتغال شخصی‌سازی‌شده خواهد داشت. این فضاهای جدید، به زنان این امکان را می‌دهد که بدون وارد شدن به کلیشه‌های شغلی مرسوم، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

او با اشاره به تاثیر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در عرصه کارآفرینی، اظهار داشت: این تحولات در صورتی که زنان به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی آگاهی و آموزش‌های لازم را کسب کنند، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی کند.

زنان در عرصه اقتصادی و کارآفرینی اجتماعی

موضوع مهم دیگری که در رویداد به آن پردخته شد، زنان در عرصه اقتصادی و نمونه‌هایی از کارآفرینی اجتماعی بود. در فرح عربلو، عضو سندیکای فعالان اقتصادی جهان اسلام، به تجربیات خود در زمینه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، من به‌عنوان یک کارآفرین نمونه، بیش از ۵۳۰ زن سرپرست خانوار را در پنج استان در تعاونی‌های خود مشغول به کار کرده‌ام.

او با تأکید بر اینکه در ایران هیچ مانعی برای حضور زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی وجود ندارد، ابراز عقیده کرد: زنان می‌توانند به‌تناسب ویژگی‌های جسمی و روحی خود، در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مشارکت کنند.

باید توجه داشت که اولویت مادری، قدم اول برای کارآفرینی است. چنانکه عربلو در این باره عنوان کرد: اولویت زنان در ابتدا باید مادر بودن باشد و پس از آن وارد عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی شوند. زنان باید نقش مادری خود را به‌خوبی ایفا کنند تا بتوانند در مراحل بعدی در فعالیت‌های اقتصادی موفق باشند.

اقتصاد ایران به آموزش و آگاهی بیشتر در عرصه تجارت نیاز دارد

در این حوزه لازم است که اهمیت آموزش در زمینه تجارت و بازرگانی نیز مورد توجه باشد. چنانکه بانوی فعال حوزه اقتصادی تصریح کرده است: آگاهی و آموزش در این زمینه‌ها می‌تواند نقش موثری در موفقیت زنان در عرصه اقتصادی ایفا کند. علاوه بر این، اقتصاد ایران باید با توجه به شرایط بومی و خاص خود، مسیرهای جدیدی را برای رشد و توسعه پیدا کند.

نقش زنان در کشورهای در حال توسعه موضوع دیگر مورد توجه در رویداد «نقش بانوان کارآفرین در نقشه پیشرفت کشور» بود که عربلو در پایان به نقشی که زنان در کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کنند اشاره کرد و گفت: نقش زنان در مدیریت و اقتصاد کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در زمینه‌های تولید و تجارت، بسیار پررنگ‌تر از کشورهای توسعه یافته است.

این رویداد، با تأکید بر اهمیت توانمندسازی زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، نشان داد که زنان نه تنها می‌توانند در جهت پیشرفت کشور قدم بردارند، بلکه می‌توانند با تغییر نگرش‌ها و رویکردهای فرهنگی، در شکل‌گیری آینده‌ای موفق‌تر برای کشور نقش‌آفرین باشند.

تسنیم