زنان محجبه مدال آور در المپیک

تعدادی از زنان محجبه در المپیک پاریس موفق به کسب مدال در رقابت‌ها شدند که این اتفاق توجه رسانه‌های بسیاری را برانگیخت.

تعدادی از زنان محجبه در المپیک پاریس موفق به کسب مدال در رقابت‌ها و افتخارآفرینی در عرصه ورزش شدند که این اتفاق توجه رسانه‌های مختلف را به خود جلب کرد.

سیفان حسن

دونده هلندی در مسابقات المپیک تاریخ‌سازی کرد و در کنار برخی زنان محجبه دیگر موفق به کسب مدال شد. سیفان حسن پس از پیروزی در ماراتن در مسابقات المپیک پاریس دستاوردی منحصر به فرد داشت.

او اولین ورزشکار تاریخ شد که مدال‌های المپیک را در ۱۵۰۰ متر (برنز توکیو ۲۰۲۰) به دست آورد. وی تا کنون در ۵ هزار متر (طلا در توکیو، برنز در پاریس)، ۱۰ هزار متر (طلا در توکیو، برنز در پاریس) و در ماراتن (طلا در پاریس) موفق به کسب مدال شده است.

چنین دستاوردی تا به امروز درهیچ کدام از رقابت‌های مردان و زنان المپیک به دست نیامده بود. سیفان حسن ۳۱ ساله در مسابقه ماراتن المپیک پاریس رکورد المپیک را به نام خود ثبت کرد.

از زمان امیل زاتوپک در هلسینکی ۱۹۵۲، سیفان دومین نفری است که در این سه رقابت دو و میدانی موفق به کسب مدال شده است.

سیفان حسن در سال ۲۰۰۸ به عنوان پناهنده به هلند وارد شد، او در آن زمان ۱۵ سال داشت. سیفان در کشور هلند، علاوه بر تحصیل در رشته پرستاری، ورزش دو و میدانی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرد.

سارا شعاری

پیش از سیفان حسن، سارا شعاری نخستین مدال تاریخ یک دختر محجبه اروپایی را به دست آورده بود. او با غلبه بر اوزودا سوپرجونووا، ورزشکار ازبکستانی موفق به کسب مدال برنز شد.

سارا شعاری، تکواندوکار ۱۹ ساله متولد ۲ اردیبهشت ۱۳۸۴ است. او در بلژیک از پدر و مادری بلژیکی به دنیا آمد و و از سن ۵ سالگی ورزش تکواندو را شروع کرد. شعاری در سن ۱۷ سالگی به نخستین تکواندوکاری تبدیل شد که در رقابت‌های جهانی نوجوانان و بزرگسالان مدال طلا به دست آورده بود.

شعاری در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد بروکسل در بلژیک در بین ۶ درصد از افرادی که در آزمون ورودی ثبت نام کرده بودند، پذیرفته شد و در حال حاضر سال دوم تحصیل خود را در دانشگاه بروکسل سپری می‌کند.

سارا سمیر احمد مصری، مبینا نعمت زاده و ناهید کیانی

همچنین سارا سمیر احمد مصری که در المپیک پاریس در ورزش وزنه برداری موفق به کسب مدال نقره شد و ورزشکاران زن ایرانی (مبینا نعمت زاده و ناهید کیانی) هم جز ورزشکاران محجبه ای بودند که در المپیک ۲۰۲۴ موفق به کسب مدال شدند.

همشهری