زنان سفید پوست تحت فشارهای بیشتر رسانه ای برای لاغرتر شدن

بر اساس تحقیقات جدید، زنان سفیدپوست غربی در مقایسه با زنان سیاه‌پوست نیجریه و چینی، احساس رضایت کمتری نسبت به بدن خود داشته و فشار بیشتری را از سمت رسانه ها برای لاغر شدن متحمل می‌شوند‌.

این مطالعه که توسط روانشناسان دانشگاه دورهام (بریتانیا) انجام شد، تأثیرات سن و فشارهای اجتماعی-فرهنگی را بر قدردانی از بدن (احساس مثبت بودن و غرور نسبت به بدن خود) در میان زنان سفیدپوست غربی، سیاهپوست نیجریه ای و چینی بررسی کرد.

در حالی که هر سه گروه درک نسبتاً ثابتی از بدن در سنین خود داشتند، تفاوت‌های فرهنگی قابل‌توجهی وجود داشت که زنان سفید پوست را به تحمل فشار بیشتر از سمت رسانه ها برای اندام لاغرتر سوق میداد‌.

این فشار با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما حتی در پایین‌ترین حالت خود نیز، فشاری که زنان غربی احساس می‌کردند همچنان بیشتر از سایر گروه ها بود.

زنان سیاه‌پوست نیجریه بالاترین قدردانی از بدن و فشار بسیار کمتر رسانه‌ای را در مورد تصویر بدن ثبت کردند. در همین حال، زنان چینی بیشترین فشار از سمت خانواده و همسالان را در مورد بدن خود گزارش کردند، اما فشار مربوط به رسانه ها کمتر بود و با افزایش سن کاهش یافت.

این مطالعه که شامل بیش از ۱۱۰۰ زن ۱۸ تا ۸۰ ساله بود، به منظور دستیابی به بینش جدیدی در مورد تأثیرات فرهنگ و سن بر قدردانی از بدن بود دو جنبه ای که تا به امروز تحقیقات مستمری راجع به آن صورت نگرفته است.

به شرکت کنندگان پرسش نامه هایی داده شد تا به سوالاتی در خصوص احساس قدردانی و رضایت از بدن و فشار های خانواده و رسانه پاسخ بدهند.

محقق فارغ التحصیل لوئیز هانسون از گروه روانشناسی دانشگاه دورهام این مطالعه را رهبری کرد. او گفت: «بیشتر تحقیقات در مورد قدردانی از بدن تا به امروز بر روی زنان جوان سفیدپوست غربی متمرکز شده است و ما می‌خواستیم این حوزه را گسترش دهیم و زنان مسن‌تر و سایر فرهنگ‌ها را در بر بگیریم، زیرا این گروه‌ها از نظر تاریخی نادیده گرفته شده‌اند»

محققان امیدوارند که یافته های آنها بتواند به تشویق مطالعات بیشتر در مورد قدردانی از بدن و تصویر بدن زنان بالای ۳۰ سال کمک کند.