بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار در خراسان شمالی

مشکلات زنان سرپرست خراسان شمالی در حوزه های مسکن، حمایتی، اشتغال، فرهنگی و آموزشی است.
خراسان
مسکن

در حوزه مسکن، زنان سرپرست خانوار استان خراسان شمالی با مشکلات تامین مسکن، نامناسب بودن مسکن های استیجاری و معوقات وام مسکن مواجه هستند و این مسئله در شرایط کنونی و گرانی مسکن به یکی از چالش های این بانوان تبدیل شده است.

حوزه های حمایتی

در حوزه های حمایتی نیز این زنان به دلیل دریافت مستمری ناکافی، عدم پوشش کامل بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، دختران در کرانه ازدواج (مجرد بالای ۳۵ سال)، عدم پایش اختلالات و بیماری های جسمی و روانی، سلامت روحی و روانی و آسیب خانوار بدسرپرست زندانی از دیگر مشکلات بانوان سرپرست خانوار بوده که انتظار می رود توجه دولت بر این قشر آسیب پذیر بیشتر شود.

اشتغال

در خصوص اشتغال این بانوان در استان خراسان شمالی، آن ها با چالش هایی مانند عدم آموزش و توسعه مهارت های شغلی بانوان و دختران تحت حمایت، عدم امکان بهره مندی از تسهیلات اشتغال به دلیل عدم توانایی در تامین ضامن و ضمانت، عدم هدایت و حمایت لازم و هدفمند در خصوص ایجاد و توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار، مبادرت به مشاغل سخت، کاذب و مستهلک کننده، عدم برخورداری از امنیت شغلی و عدم توسعه توانمندی های بانوان در زمینه مشاغل نوآورانه و تعاونی روبرو هستند. اشتغال و درآمدزایی که یکی از مسائل مهم برای حفظ و بقای خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار بوده و نباید از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد.

فرهنگی

در حوزه فرهنگی متاسفانه این بانوان عزیز با مشکلاتی همچون: عدم خودباوری، طرد اجتماعی (چالش های بیوه گی)، عدم آشنایی با سبک زندگی سالم، بالا بودن تعداد دختران در سنین تجرد قطعی، نواقص و خلاءهای قانونی حمایت از زنان سرپرست خانوار، فرآینده های بروکراسی متعدد دریافت خدمات و عدم آگاه سازی و حمایت از زنان در بهره مندی از حقوق فردی و خانوادگی و دریافت خدمات از مراجع ذی ربط روبرو هستند.

اقتصاد

مسائل و مشکلات این بانوان تنها به مسکن و اقتصاد متکی نبوده و آن ها در حوزه آموزشی هم نیازمند توجه هر بیشتر در خصوص موانع موجود مانند عدم برخورداری از آموزش جامع، کافی و با کیفیت و متناسب با شرایط سنی و تحصیلی زنان سرپرست خانوار، عدم برخورداری از آموزش های مورد نیاز مهارت های زندگی، شغلی و تحصیلی، آموزش مهارت های نوین برای فرزندان سرپرست خانوار، ازدواج مجدد زنان، تربیت فرزند و عدم ارائه نقش اجتماعی به بانوان تحت پوشش هستند.

به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در حال حاضر ۲۷ هزار و ۵۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد و ۳ هزار و ۱۷۲ نفر نیز تحت پوشش بهزیستی هستند و ۱۸ هزار و ۷۳۵ زن به علت فوت همسر، ۵ هزار و ۴۴ نفر به علت طلاق، ۲۵۱ نفر به علت زندانی همسر، ۶۳۰ نفر به علت متارکه، ۳۶۸ نفر به علت از کارافتادگی سرپرست و ۲ هزار و ۲۲۳ نفر نیز به سایر دلایل، سرپرست خانوار شده اند.

البته باید به این مسئله توجه داشت که این مشکلات تنها مربوط به زنان سرپرست خانوار این استان نبوده و در سایر استان ها این بانوان دچار مشکلاتی اند که توقع می رود دولت و جامعه برای رفع آن ها اهتمام ویژه تری بورزند تا شاهد افزایش آسیب های اجتماعی و به این زنان و فرزندان شان نباشیم.

ایسنا