سهم ۱۶ درصدی زنان از بازار کار فناوری اطلاعات

ایران تلنت بر اساس آمار استخدام و رزومه‌های دریافتی گزارشی از جذب و استخدام در کشور منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۱ صنایع تولیدی جای فناوری اطلاعات و خدمات اینترنتی را به‌عنوان پراستخدام‌ترین صنایع کشور گرفت و زنان فقط ۱۶ درصد از این بازار را در اختیار دارند.

بر اساس گزارش ایران تلنت در سال ۱۴۰۱ صنایع تولیدی و پس از آن فناوری اطلاعات در صدر صنایع پراستخدام ایران قرار گرفتند. میزان استخدام بخش تولید و فرایند ۲۷ درصد و فناوری اطلاعات (خدمات اینترنتی و نرم‌افزار) ۱۳ درصد بود. پس از آن فناوری اطلاعات و مخابرات ۱۰ درصد استخدام‌ها را به خود اختصاص داد.

در میان صنایع پرطرفدار برای استخدام، تولید و فرایند با ۳۰ درصد، فناوری اطلاعات (خدمات اینترنتی و نرم‌افزار) ۹ درصد، حسابداری و کالاهای تندمصرف ۸ درصد، دارویی ۷ درصد و فناوری اطلاعات و مخابرات با ۶ درصد طرفدار در رده‌های اول قرار گرفتند.

در سال ۱۴۰۱ مدیران میانی ۴۵ درصد بیشتر از کارشناسان و مدیران ارشد دو برابر کارشناسان حقوق دریافت کردند. میانگین دریافتی کارشناسان ۷۳ درصد، مدیران میانی ۶۱ درصد و مدیران ارشد ۴۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

تفاوت زیاد مشارکت و حقوق دریافتی زنان و مردان

زنان فقط ۱۶ درصد از بازار کار فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک را در اختیار دارند و در بخش برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار نرخ مشارکتشان ۲۳ درصد است.

میزان مشارکت زنان و مردان در شرکت‌های دولتی، خصوصی و بین‌المللی متفاوت است. مردان در هر سه نوع این شرکت‌ها بیشترین استخدام را داشتند اما نرخ مشارکت آن‌ها در شرکت‌های دولتی فاصله بیشتری با نرخ مشارکت زنان داشت. کمترین فاصله در شرکت‌های بین‌المللی است که زنان ۴۰ درصد و مردان ۶۰ درصد نرخ مشارکت داشتند.

فاصله نرخ مشارکت بین زنان و مردان در رده‌های مختلف شغلی هم بالا بوده، نسبت مشارکت مردان به زنان در میان مدیران ارشد ۸۰ به ۲۰ است. این نسبت در مدیران میانی ۶۶ به ۳۴ و در کارشناسان ۵۴ به ۴۶ است.

مردان همچنان در همه سطوح سازمانی حقوق بیشتری نسبت به زنان دریافت می‌کنند. در سطوح غیرمدیریتی تفاوت دریافتی ۱۵ درصد و در سطوح مدیریتی ۲۵ درصد است.