زنان در استفاده از هوش مصنوعی مشتاق‌ترند

با وجود فرصت حضور و فعالیت تبعیض‌آمیز زنان در حوزه فناوری و هوش مصنوعی‌، از علاقه و اشتیاق آنها به استفاده از ابزارهای آن کم نمی‌شود.

نتایج تحقیق بنیاد Women go Tech نشان داده ۶۸ درصد از زنان حداقل یک‌بار از چت‌بات چت جی پی‌تی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

بر مبنای نظرسنجی این تحقیق، به‌خاطر ناامنی‌ها و نگرانی از حریم خصوصی داده‌ها و احتمال سوءاستفاده از زنان، ۶۱ درصد بانوان هم درصدد آموزش و یادگیری بیشتر برنامه‌های آن هستند.

این بنیاد که مأموریت خود را هدایت زنان به سمت مشاغل صنعت تکنولوژی معرفی کرده، در گزارشی به علاقه زیاد زنان به کاربردهای هوش مصنوعی و کلیشه‌های جنسیتی رایج‌ که موجب اعتمادبه‌نفس کمتر آنها در استفاده مؤثر و درک این ابزارهاست اشاره کرده‌اند.

تداوم تبعیض و تعصب در حوزه تکنولوژی

بنا بر نظرسنجی بنیاد Google.org حدود ۷۷ درصد از فعالان مشتاق حوزه تکنولوژی، به هوش مصنوعی علاقه داشتند و ۶۴.۶ درصد تازه‌کاران و ۶۳.۹ افراد باتجربه، قصد آموزش در این زمینه دارند.

بنابراین گزارش، با دست‌کم گرفتن اغلب توانایی‌ها به دلیل انتظارات اجتماعی، امکان کناره‌گیری از حوزه تکنولوژی و فقدان نمایندگی آنها و تداوم تبعیض وجود دارد. همچنین تجربه سندروم ایمپاستر در بسیاری از آنان، موجب عدم احساس موفقیت، با وجود داشتن مهارت و صلاحیت‌های لازم می‌شود.

با این‌ وجود آمار متناقض ۴۶.۵ درصدی شرکت‌کنندگانی که موافق طراحی تکنولوژی هوش مصنوعی برای دیدگاه‌های مختلف بودند، با ۲۸ درصد تجربه تبعیض و ۳۲ درصد نگران تجربه آن در آینده‌، ثبت شده است.

سیاست‌گذاری مبهم شرکت‌ها

با وجود عجله بسیاری از سازمان‌ها برای پیاده‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی، هنوز سیاست‌های روشنی بنا نشده و بنا بر نظرسنجی اخیر، ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان به سیاست‌های کارفرمای خود اعتماد نداشته و تنها ۸ درصد، راهنمایی‌هایی در مورد نحوه استفاده از این تکنولوژی دریافت کرده‌اند.

عوامل دیگر بازدارنده استفاده از هوش مصنوعی بر اساس این نظرسنجی، نداشتن درک واضح از نحوه عملکرد و نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی داده‌ها و استفاده اخلاقی از آنها بود.

ایجاد اطمینان، با مطالبی آسان‌تر و شبکه‌های پشتیبانی، مشترک تجربیات و آموزش جنبه‌های حفظ حریم خصوصی و ایمنی هوش مصنوعی، صورت می‌پذیرد.

درنظرگرفتن دوره‌های تخصصی در زمینه‌های هوش مصنوعی و مشارکت در پروژه‌های مشترک، به آنها امکان ارائه تخصص عملی و به نمایش گذاشتن مهارت خود را می‌دهد.

بنابراین، تشویق مؤثر زنان با ارائه چهارچوب‌ها و پشتیبانی روشن توسط کارفرمایان، موجب درگیری بیشتر و عمیق‌تر آنان با ابزارهای تکنولوژی هوش مصنوعی شده و مهارت‌ها و اعتمادبه‌نفس آنها را در جهت بهره‌برداری برای نقش‌های حرفه‌ای خود، افزایش می‌دهند.

دنیای اقتصاد