زنان خانه دار حلقه مفقوده جامعه

در چند سال اخیر و با گسترش تعداد زنان شاغل در فعالیت های خارج از منزل، زنان خانه دار با وجود وظایف سنگین و اساسی شان در خانه و جامعه کمتر مورد توجه قرار گرفتند و این بی توجهی ها سبب بروز مشکلات روحی و جسمی برای آنان شد.
خانه
بیماری هایی روحی که سلامت زنان خانه دار را تهدید می کند

در گذشته زنان خانه‌دار از حمایت بیشتری برخوردار بودند اما امروزه به دلیل  تغییر سبک زندگی و افزایش زنان شاغل، زنان خانه دار احساس کم ارزشی کرده و اعتماد بنفس پایینی دارند و همین امر موجب ایجاد اختلالاتی مانند افسردگی، وسواس، اضطراب و استرس شده و احساس بی‌هدفی و پوچی در آن ها می گردد که همه این موارد به کارکرد، رضایتمندی از زندگی زناشویی، رضایت از شخصیت خود، اعتماد بنفس و آرامش خود و خانواده شان ضربه وارد می کند.

خانه داری از منظر رهبر

رهبر معظم انقلاب بارها نکاتی را در خصوص اهمیت مسئله خانه داری و توجه به زنان خانه دار متذکر شده اند. ایشان علاوه بر نشان دادن اهمیت نقش زنان در خانه به شدت با تحقیر خانه داری مخالفت کردند و معتقدند باید روی کار زنان خانه دار ارزش گذاری ویژه شود زیرا زنان عنصر اصلی خانواده هستند و خانه داری را شغلی حساس و آینده ساز عنوان می کنند.

آمار ها

طبق آخرین نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۵، ۶۲.۱ در صد از جمعیت زنان ایران را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دادند، یعنی اکثریت جمعیت زنان، خانه دار هستند. این بی توجهی به زنان خانه دار تنها مختص به شرایط منزل و جامعه نبوده بلکه رسانه ها نیز در تولیدات آثار خودشان این بانوان را مورد بی مهری قرار داده اند ودر فیلم و سریال‌ها این جمعیت کثیر و مهم به نمایش گذاشته نمی‌شوند واغلب در فیلم های چندسال اخیر نقش زنان خانه دار یا به طور کلی حذف شده یا به صورت محدود به آن پرداخته شده است و بیشتر زنان شاغل به تصویر کشیده می شوند که این عامل خود سبب ایجاد احساس منفی زنان برای حضورشان در منزل می گردد.

وظایف زنان در خانه متعدد بوده که هرکدام از آن ها تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی خانواده و جامعه دارد. البته که بر اساس تعاریف اسلام زن کارگزار خانه نبوده و هیچ کس نمی تواند او را برای انجام امور منزل وادار کند اما زنان ایرانی بر اساس فرهنگ و عطوفت ایرانی اسلامی به وضعیت خانه و خانواده رسیدگی کرده و کارهای مختلف و مهمی را مدیریت می کنند. آشپزی، نظافت و بهداشت از نمونه فعالیت های این زنان عزیز است اما مهم ترین و اصلی ترین وظیفه آنان تربیت نسل سالم و توانمند برای آینده جامعه می باشد که بر اساس سخن بزرگان برای یک زن هیچ فعالیتی مهم تر از آموزش و پرورش نسل سالم نمی باشئد.

راهکار مقابله با افسردگی در زنان خانه دار

بی توجهی و مهجوریت به این قشر از زنان  سبب تاثیرات نامطلوب بر این قشر حساس و آسیب پذیر خواهد شد که مهم ترین آن افسردگی در این زنان می باشد. برای جلوگیری و کاهش افسردگی و بیماری های روانی می توان راهکارهایی را مورد توجه قرار داد:

۱-تعیین هدف روزانه جهت افزایش انگیزه و جلوگیری از یکنواختی

۲-مدیریت وکنترل وظایف متناسب با زمان برای جلوگیری از خستگی و کارهای باقی مانده

۳-تعیین حد و مرز برای انجام امور منزل جهت ایجاد تعادل بین کار و استراحت

۴-اختصاص زمان فراغت و سرگرمی برای تقویت روحیه و سلامت عاطفی و روانی

۵-مدیریت استرس با تمرینات آرامش بخش و متناسب با روحیه جهت افزایش تمرکز

۶- ارزش نهادن به وظایف و عدم تحقیر خود

منفعل نباشید

یکی از راه های افزایش اعتماد بنفس در زنان خانه دار و افزایش توجه اطرافیان و جامعه به این قشر، حضور پر رنگ و موثر این بانوان در فعالیت های اجتماعی است. حضور موثر و فعال زنان در امور اجتماعی و سیاسی گام بلندی در افزایش رضایت پذیری آنان در زندگی خواهد بود و زنان نباید خانه نشینی را جایگزین خانه داری کنند بلکه باید متناسب با شرایط روحی، جسمی و سلایق خود به ارتقا دانش و مهارت در زمینه های مختلف و مورد علاقه بپردازند تا علاوه بر احساس رضایت درونی برای تربیت نسل جدید و سالم آمادگی های لازم را داشته باشند تا دچار حران های شخصی و خانوادگی نشوند و بر مشکلات غلبه کنند.

تصحیح نگرش زنان به کارهای خود، توجه و اهمیت مردان خانواده به اهمیت وظایف زنان، تصویب قوانین حمایتی بیشتر، توجه رسانه ها به زنان خانه دار در تولیدات مختلف و ایجاد فضاهای شهری مناسب جهت گذراندن اوقات فراغت و… کمک شایانی به کاهش آسیب های وارده به این قشر مهم خواهد داشت.