زنان از ویتامین D غفلت نکنند

ویتامین D یک ماده مغذی مهم، برای حفظ استخوان‌های قوی و جلوگیری از راشیتیسم که نقش حیاتی در سلامت زنان ایفا می‌کند.

ویتامین D در جنبه‌های مختلف سلامت زنان از جمله سلامت، باروری، تنظیم هورمون، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها و سلامت روان، نقش مهمی ایفا نموده و سطوح کافی این ویتامین، برای بهینه‌سازی فرایندهای فیزیولوژیکی و کاهش خطر شرایط مرتبط، ضروری است. توانایی به حفظ سطوح کافی این ویتامین در زنان، با قرارگرفتن منظم در معرض نور خورشید، مصرف غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی‌های چرب و محصولات لبنی غنی شده و مصرف مکمل‌های ویتامینD  صورت می‌گیرند

اثرات مصرف ویتامین D بر سلامت زنان

۱. سلامت باروری: وجود گیرنده‌های این ویتامین در بافت‌های تولیدمثلی، نشان‌دهنده دخالت آن در سلامت باروری است.

بنا بر مطالعات، کمبود این ویتامین با ‌نظمی‌های قاعدگی، تخمدان پلی‌کیستیک و ناباروری در زنان مرتبط و دریافت کافی آن، امکان کمک به تنظیم چرخه‌های قاعدگی، بهبود نتایج باروری و بهبود سلامت کلی باروری ایجاد می‌نماید.

۲. تنظیم هورمون‌ها: این ویتامین در تنظیم هورمون‌های مختلف زنانه، از جمله استروژن و پروژسترون نقش دارد. نقش مهم استروژن در سلامت استخوان، عملکرد قلب و عروق و چرخه قاعدگی، نشان‌دهنده تعدیل آن با این ویتامین بوده و به طور بالقوه می‌تواند بر فرایندهای فیزیولوژیکی حیاتی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، افزایش خطر بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان و اندومتریوز، با کمبود این ویتامین مرتبط است.

۳. عملکرد ایمنی: این ویتامین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد و نبود آن با افزایش حساسیت به عفونت‌ها و بیماری‌های خودایمنی مرتبط است. دریافت این ویتامین، توانایی تعدیل به پاسخ‌های ایمنی و کاهش خطر بیماری‌های خودایمنی در زنان که در مقایسه با مردان، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند، را دارد.

۴. سلامت استخوان‌ها: نقش این ویتامین در حفظ سلامت استخوان‌ها شناخته شده و به جذب کلسیم و فسفر_ مواد معدنی ضروری برای تشکیل استخوان_ کمک می‌کند. ضرورت دریافت سطوح کافی ویتامینِD  در ترکیب با مصرف کلسیم و ورزش‌های مناسب برای بهینه‌سازی سلامت استخوان و کاهش خطر پوکی‌استخوان وجود دارد.

۵. سلامت روان: شواهد جدید حاکی از ارتباط افزایش خطر افسردگی، اختلال عاطفی فصلی و زوال شناختی در زنان با سطوح پایین این ویتامین است. این ویتامین در تولید سروتونین و تنظیم خلق‌وخو مؤثر بوده و مصرف و دریافت سطوح کافی آن، به رفاه روانی بهتر کمک نموده و خطر اختلالات سلامت روان را در زنان کاهش می‌دهد.

دولت بهار