زنان غزه تصویر نوینی از زن مسلمان کنشگر را به دنیا مخابره کردند

زنان امروز غزه، تصویری نوین از زن مسلمان اجتماعی و کنشگر را به دنیا مخابره کرده‌اند که داشتن تحصیلات یا شغل در مقابل توان آنها در حفظ نسل‌های حامی و مبارز مقاومت بی‌معنا می‌شود.

بازنمایی انسان ها در سینما و سریال ها، تاثیر فراوانی بر ذهنیت جوامع از یکدیگر دارد، به گونه ای که در بسیاری از تحقیقات نگرش سنجی، آنچه افراد از سایر اقوام و کشورها بیان می کنند، ناشی از نمایی است که بر پرده سینما یا در سریال های مهم از آنها دیده اند. سال ها سینمای هالیوود و غرب و حتی هند، تصویر زن مسلمان را غیرواقعی و مخدوش به دنیا مخابره کرده بود؛ زنانی بدبخت، تحت سلطه، بدون کنشگری، ناتوان از انتخاب و در نهایت آماده فرار از فضای اسلامی. باوجود تلاش ها برای برهم زدن این تصویر و نشان دادن آنچه در جوامع اسلامی در جریان است، اما هجمه رسانه ای غرب حتی در کشورهای اسلامی نیز توانسته بود زنان را از آنچه هستند، منزجر کند.

زنان مقاومی که عقب نشینی نمی کنند

حال در جریان جنگ مردم غزه با رژیم اشغالگر قدس، آنچه از زنان تصویر می شود، لحظه به لحظه متفاوت با توهماتی است که رسانه های غرب سال ها بر آن تاکید می کردند. زنانی که بر خرابه های خانه هایشان ایستاده اند، جنازه کودکان بر دست فریاد مقاومت سر می دهند و فرزندان خود را فدای مقاومت می کنند، مردان خود را به ایستادن تشویق می کنند، حجاب بر سر دارند و از آنچه هستند، عقب نشینی نمی کنند.

زنانی که جوانان امروز مقاومت، با وجود برتری تسلیحاتی رژیم اشغالگر، با آرامش در مقابل آنها می ایستند، وارد شهرک های صهیونیست نشین می شوند، نظامیان را اسیر و با برخوردهای شرافتمندانه در مقابل زنان صهیونیست، حتی تلویزیون اسرائیلی را معترف تعجب آنچه رخ داده، می کنند. مادرانی که در تمام ۷۰ سال اشغال فلسطین، لحظه ای از فرزند داشتن و تربیت آنها در راه مقاومت دست بر نداشته اند و دختران و پسرانی تربیت کرده اند که «رسم مغلوبه» را به عنوان میراث مقاومت، جهانی کرده اند.

تصویر نوین و مقتدر از زن مسلمان کنشگر

هرگاه سخن از کنشگری زنان به میان می آید، در اکثر کشورهای دنیا، زنانی را تصویر می کنند که تحصیلات عالی کسب کرده اند و همزمان در چندین نهاد و واحد شغلی مشغولند و در میان جمعیتی شناخته شده اند، اما زنان امروز غزه، تصویری نوین از زن مسلمان اجتماعی و کنشگر را به دنیا مخابره کرده اند که داشتن تحصیلات یا شغل در مقابل توان آنها در حفظ نسل های حامی و مبارز مقاومت بی معنا می شود. زنانی که با تمام توان، مردان سرزمین فلسطین را به حفظ خاک وامی‌دارد و حتی تصویر گریه و فریادش در مقابل از دست دادن خانواده نیز به جای انفعال، از او نماد استقامت و شکوه می سازد.

زنانی که به مبارزه برای برابری با مردان نمی روند بلکه به دنبال توانا ساختن نسل آینده اعم از زنان و مردان هستند

این تصویر برای ماندن در ساحت الگوهای زنان، نیازمند مطالعات علمی و تکرار در فضای رسانه ای است تا برخلاف الگوهای رایج بالاخص فمینیستی، بتواند زنی را نه در مبارزه برای برابری با مردان، بلکه در توانا ساختن نسل آینده اعم از زنان و مردان، به جهان معرفی کند که در سایه دین و مفاهیم آرمانی غیرمادی، به دور از زندگی مرفه می تواند آنچه را که می خواهد، محقق سازد و جامعه را رشد دهد و میراث جاودانی از خویش به یادگار بگذارد؛ به ویژه این مساله نیازمند همگرایی رسانه های اسلامی است تا بتوانند اسلام هراسی را که سال ها در جهان شکل گرفته و هنوز جریان دارد، با تصویر واقعی از اسلام و زندگی مسلمانان جایگزین کنند.

ایرنا