ریاضیات ضعیف زنان، کلیشه جنسیتی یا واقعیت؟

تأیید کلیشه ضعف دختران در ریاضیات و تمایل والدین و معلمان به دست‌کم گرفتن توانایی ریاضی دختران، به عملکرد واقعی آن در ریاضی مرتبط است.

برخی شواهد نشان می‌دهد، اعتمادبه‌نفس دخترانی که کلیشه‌های معلمان در مورد توانایی ریاضی آنان مطرح می‌شوند تضعیف شده، و نمرات آنان را در آزمون‌های ریاضی پایین می‌آورد.

 تحقیقات در مورد عدم حضور زنان در رشته‌ها و زمینه‌های STEM در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است. (مخفف science: علم، technology: فناوری، engineering: مهندسی و mathematics: ریاضیات است که در این گزارش مجازاً از اصطلاح رشته‌های فنی استفاده کرده‌ایم)

مشاغل فنی، معمولاً تقاضای بیشتری داشته و پردرآمدتر هستند. توضیحات بالقوه بی‌شماری برای اینکه چرا زنان کمتر به دنبال این مشاغل هستند وجود دارد. آیا به دلیل علاقه کمتر زنان به مشاغل فنی بوده؟ یا اینکه احساس ناخوشایند زنان در فرهنگ بیش از حد مردانه این مشاغل باعث شده؟ یا شکاف جنسیتی توانایی ایجاد نتیجه متفاوت جنسیتی ذاتی در توانایی برای رشته‌ها و مشاغل فنی را، به‌عنوان بحث‌برانگیزترین احتمال می‌توان ارائه داد؟

 توضیح جدیدی در مورد دلیل انصراف دختران از دنبال‌کردن رشته‌های فنی بنا بر تحقیقات جدید، در مجله علم روان‌شناختی منتشر شده است:

بر مبنای این تحقیق، خوب نبودن دختران در ریاضیات مسئله نیست و در عوض، اغلب آنها توسط همسالانی که معتقدند پسرها ذاتاً در ریاضیات بهتر هستند، احاطه می‌شوند.

تأیید کلیشه گسترده ضعف دختران در ریاضیات، و تمایل والدین و معلمان به دست‌کم گرفتن توانایی ریاضی دختران به عملکرد واقعی آنها در ریاضی ارتباط دارد.

برخی شواهد نشان می‌دهد، اعتمادبه‌نفس دخترانی که کلیشه‌های معلمان در مورد توانایی ریاضی آنان مطرح می‌شود تضعیف شده، و نمرات آنان را در آزمون‌های ریاضی پایین می‌آورد.

 با وجود نقش مهم تأثیر همسالان در شکل‌گیری نگرش‌ها و علایق کودکان، به تأثیر پیام‌های منفی در مورد توانایی ریاضی دختران با منشأ همسالان توجه کمتری شده است.

 پژوهش‌های علمی

 بر اساس نظرسنجی مبنی بر این سؤال که در  ابتدای سال تحصیلی از دختران و پسران صورت گرفت آیا توانایی طبیعی پسران در مطالعه ریاضی نسبت به دختران را قبول دارید؟

 به اعتقاد محققان با تعیین نسبت دانش‌آموزان کلاس که قائل به برتری ذاتی پسرها در ریاضی بودند، این نسبت از ۱۳ تا ۹۲ درصد متفاوت بوده است.

 نکته جالب این که تأییدکنندگان این کلیشه در یک کلاس، با تعداد دختر یا پسر در یک کلاس، نسبت مرتبطی نداشتند.

در مرحله بعد، محققان از آزمون‌های استانداردی که توسط همه دانشجویان در اواسط ترم گرفته شده بود، نمرات را به دست آوردند‌.

جالب‌ترین یافته، کاهش نمرات دختران در امتحان ریاضی مشترک با همسالانی که به بد بودن دختران در ریاضی معتقد بودند را نشان می‌داد و بنا بر پیش‌بینی، فقط برای نمرات ریاضی چنین الگویی پیدا کردند.

 تأثیر کلیشه‌های جنسیتی روی توانایی و اعتمادبه‌نفس دختران، نکته‌ای است که باید مشخص شود.

عوامل بسیاری است که بر باورهای کودکان در مورد توانایی‌های ریاضی و علاقه آن به دنبال‌کردن رشته‌های فنی اثرگذار بوده، و همچنین محدودیت این تحقیق بر روی یک گروه از دانشجویان متمرکز است.

 شواهد این مطالعه، تأثیر کلیشه‌های ریاضی بر باور دختران و عملکرد واقعی آنان را نشان می‌دهد.

 اگر می‌خواهیم حضور زنان در مشاغل فنی را افزایش دهیم، باید علاوه بر تشویق دختران به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی، باورهای همسالان را نیز به چالش بکشیم. توانایی یک دختر در ریاضی، اگر اطرافش پر از هم‌کلاسی‌هایی که  پیام بد بودن دختران در ریاضیات را می‌دهند اهمیت نداشته، و ممکن است آن را باور کنند.

خبر آنلاین