طرح ملی «هوای مادری»؛ حمایت از مادران و کودکان

اولین رویداد ملی هم‌افزایی فعالان حوزه مادر و کودک با نام «هوای مادری» با محوریت بر ۳ اصل مهم شامل: حمایت از توسعه مجموعه‌های مادر و کودک، ارتقاء الگوی عملیاتی رشد مادر و کودک و تجربه‌های موفق کنشگری مادران در محله برگزار خواهد شد.

این رویداد با حمایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دفتر امور بانوان وزارت کشور و همکاری آستان قدس رضوی با حضور ۳۰ گروه برگزیده از میان فعالان شاخص این عرصه از سراسر کشور، در روزهای ۲۰ و ۲۱ دی ماه در مشهد مقدس برگزار می شود. همچنین ۱۴ هیات کودکانه کشور که در اولین فراخوان هیات و کودک برگزیده شده‌اند در این رویداد به ارائه تجربیات خود می‌پردازند.

حسین علیزاده دبیر رویداد ملی «هوای مادری» درباره بخشی از برنامه های این رویداد گفت: هم‌افزایی تخصصی فعالان شاخص، تجربه نوردی و بیان تجربیات موفق مادرانه در محلات و تکمیل بوم چالش‌ها و اقدامات اختصاصی هر مجموعه با کمک راهبرها از جمله برنامه‌های این رویداد ملی است که با حمایت از تشکل‌های فعال این عرصه برآن هستیم که با ایجاد جریان گفتمانی کمک کنیم تا مجموعه‌های مادر و کودک بتوانند اعتبار بخشی لازم را دریافت کنند و در بستر همدلانه و ارزان، پذیرای مادر و کودک در محله‌های مختلف در سراسر کشور باشند.

بنابر اظهارات علیزاده تاکنون اکثر حمایت‌های صورت گرفته در کشور به فعالیت‌های فرهنگی در دوران دبیرستان و دانشگاه اختصاص داشته و کمتر به ایجاد فرصت رشد برای مادر به عنوان محور نهاد خانواده و پرورش دهنده نسل‌های آینده پرداخته‌ شده است. که در این طرح به دنبال گروه هایی هستند که با تاکید بر حال خوب مادر به عنوان محور خانواده با هدف ایجاد بسترهایی برای پذیرش مادر و کودک به شکل همزمان، برنامه‌ریزی شده است که به دنبال تحقق اهدافی همچون تکریم نقش مادری، تسهیل‌گری در امر فرزند پروری، تقویت هم‌افزایی محلی مادران و ایجاد شبکه مواسات و تخصصی مادری است.

از جمله ظرفیت‌هایی که با حمایت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای این طرح محقق شده است می‌توان به آموزش‌های تخصصی مربوط به رشد کودکان زیر هفت سال، راهبری الگوهای عملیاتی جهت تنوع بخشی به رشد فردی و اجتماعی مادران به عنوان محور خانواده و تسهیل‌گری زیرساخت‌های لازم جهت تداوم و تعمیق از جمله مکان و مجوز برای این گروه‌ها، اشاره کرد. علاقه مندان جهت ارتباط با دبیرخانه می‌توانند با ثبت گروه‌های فعال در سایت هوای مادری پس از بررسی در شورای دبیرخانه از مزایای این طرح بهرمند شوند.

ایسنا