رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد/کارگردان مستند: اخبار سقط جنین در دنیا سانسور می‌شود

به گزارش جهان بانو، مسئله سقط جنین در نیم قرن گذشته در بیشتر کشورهای دنیا به بحثی داغ بین مخالفان و موافقان آن تبدیل شده است. موافقان، سقط جنین را به منزله ی حقی طبیعی برای زنان می‌دانند و باور دارند که زن بر بدن خود مالکیت دارد و از این حق برخوردار است تا برای […]

رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد

به گزارش جهان بانو، مسئله سقط جنین در نیم قرن گذشته در بیشتر کشورهای دنیا به بحثی داغ بین مخالفان و موافقان آن تبدیل شده است.

موافقان، سقط جنین را به منزله ی حقی طبیعی برای زنان می‌دانند و باور دارند که زن بر بدن خود مالکیت دارد و از این حق برخوردار است تا برای جان یک انسان دیگر که در بدن او در حال رشد و نمو است تصمیم بگیرد.

با این وجود از آغاز درخواست قانونی کردن سقط جنین در دهه ۶۰ میلادی توسط موافقان، مخالفان سقط جنین نیز بی کار ننشستند و دست به اعتراض های متعدد زدند.

در ابتدا مخالفان این اقدام عمدتاً مؤمنان مسیحی بودند، اما با گذشت زمان پزشکان و فعالان اجتماعی نیز به جمع مخالفان سقط جنین پیوستند.

در طول سالیان گذشته شرکت‌های حامی سقط جنین که سود بسیاری از این عمل جراحی نصیب آن ها می‌شود، موجب شده اند تا فرآیند قانونی کردن سقط جنین در کشورهای مختلف جهان رشد داشته باشد. در این مدت کشورهای بیشتری اقدام به قانونی کردن سقط جنین کرده اند و سقط جنین هم که در آغاز تنها در ماه‌های نخست بارداری امکان‌پذیر بود، به مرور در ماه های ۸ و ۹ دوران بارداری نیز امکان پذیر شد.

در این شرایط جمعیت هواداران زندگی( life choice ) در کشورهای مختلف جهان در تمامی این سال‌ها به مخالفت با این وضعیت ادامه می‌دهند.

در کشور ما نیز در چند سال اخیر کمپین نجات آرزوها با هدف تقبیح و نکوهش گرفتن جان یک انسان و نیز آگاه کردن افراد از خطرات سقط جنین برای مادر و جامعه آغاز به فعالیت‌ کرده است.

مستند «خونریزی» که به تازگی در یک مراسم رسمی در برج میلاد تهران اکران شده است، از جمله این فعالیت ها به شمار می رود. گفتنی است که این مستند یک پروژه تحقیقاتی است و توسط سفیر فیلم ساخته شده و به نمایش درآمده است.

رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد
رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد

پس از اکران مستند «خونریزی»، محمد خوشدل‌فر کارگردان این مستند از چگونگی ساخت این مستند سخن گفت و اظهار کرد: تلاش من و همکارانم بر این بود تا در اولین قدم چگونگی فرایند قانونی کردن سقط جنین در آمریکا را نشان دهیم.

خوشدل‌فر با بیان اینکه در کشور ما نیز وضعیت سقط جنین چندان مناسب نیست، افزود: ما با شرایط خاصی در رابطه با مسئله سقط جنین مواجه‌ هستیم. تنها ۲۰ درصد از موارد سقط جنین به دلایل موجهی مانند بیماری مادران و جنین و یا نامشروع بودن جنین اتفاق می‌افتد و باید گفت که متاسفانه ۸۰ درصد از موارد تنها به دلایل فرهنگی رخ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: باید کاری کرد که سقط جنین نه اولین راه که آخرین راه برای روبرو شدن یک مادر با این وضعیت باشد.

مخالفت با سقط جنین با سانسور مواجه می‌شود

کارگردان مستند «خونریزی» تصریح کرد: جریان سقط جنین و مخالفت با آن در کشورهای مختلف جهان با بایکوت خبری مواجه می‌شود. ما برای به دست آوردن منابع اطلاعاتی با محدودیت‌های بسیاری روبرو بودیم و بیشتر سایت‌ها و ویدئوهایی که در ارتباط با مخالفت با سقط جنین به ارائه مطالبی پرداخته بودند، در شبکه جهانی اینترنت از دسترس خارج بودند.

پس از سخنان کارگردان این مستند، در برنامه رونمایی از کمپین نجات آرزوها، ویدئویی ارسالی از جمعیت هواداران زندگی در پشتیبانی از کمپین ایرانی نجات آرزوها به نمایش درآمد.

به من گفتند باید فرزندت را از بین ببری

پس از این ویدئو نسترن سحری، یکی از مادرانی که با موضوع سقط جنین درگیر بوده و برای این مسئله تحت فشار  قرار گرفته بود، گفت: حتی دکتر زنان و زایمان به من گفت باید فرزندت را از بین ببری! بسیاری از اطرافیان من را تشویق به سقط جنین کرده بودند، با این وجود اما من تصمیم گرفته بودم تا از فرزندم محافظت کنم.

این مادر که در طی دو سال اخیر با کمپین نجات آرزوها در ارتباط بوده است، اضافه کرد: وقتی خداوند کسی را به مادری برگزیده، یعنی این لیاقت را به او عطا کرده است تا به وسیله او از مخلوقش محافظت کند. من حرف هیچکس را که به من توصیه سقط جنین می‌کرد، گوش نکردم.

رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد
رونمایی از مستند «خونریزی» در برج میلاد

این مادر تاکید کرد: من از همه هموطنانم تقاضا می‌کنم تا از مادرانی مانند من که با وجود فشارهای اجتماعی و اقتصادی و ناملایمات زندگی حاضر به سقط جنین نیستند، حمایت کنند و با صحبت های خود ما را آزرده خاطر نکنند.

گفتنی است که آخرین برنامه این کمپین به پرواز درآمدن هزار بالن به نشانه از بین بردن هزار کودک بود که هیچ گاه متولد نشدند.

طبق برخی از آمارها در کشور ما به طور میانگین هر روز ۱۰۰۰ مورد سقط جنین اتفاق می‌افتد.

این عدد اگر چه قطعی و دقیق نیست اما باید بر این مساله اذعان کرد که عدم شفافیت در خصوص سقط جنین و وجود مراکز غیر مجاز که سقط جنین را مخفیانه انجام می‌دهند موجب افزایش آمار این عمل شده است.

همچنین شرکت کنندگان در این برنامه در پیامی به جمعیت هواداران انتخاب زندگی( life choice ) بر مخالفت با سقط جنین و حمایت از حفظ جان انسان‌ها تاکید کردند.