روند پیری تدریجی نیست

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده روند پیری در دو بازه سنی به سرعت اتفاق می‌افتد و از تدریجی بودن آن می کاهد.

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه استنفورد نشان می دهد افراد حداقل در دو بازه به سرعت پیر می شوند: یک بار در سن ۴۴ سالگی و دوباره در ۶۰ سالگی، ساعت های بیولوژیکی و زمانی ما ممکن است کاملاً هماهنگ نباشند.

این مطالعه که در مجله Nature Agingمنتشر شد، سرعت تغییرات مولکولی را برای ۱۰۸ فرد ۲۵ تا ۷۵ ساله در یک میانگین ۱٫۷ سال مورد آزمایش قرار داد.

به نظر می رسد که اواسط دهه ۴۰ مانند اوایل دهه ۶۰، زمان تغییرات چشمگیر است، به عنوان مثال، در اواسط دهه ۴۰ در بررسی های صورت گرفته وضعیت شرکت‌کنندگان، تغییراتی در مولکول‌های مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیسم لیپید و الکل وجود داشت که نشان می‌دهد بدن افراد پس از رسیدن به این سن، الکل و چربی‌ها را با کارایی کمتری تجزیه می‌کند، در اوایل دهه ۶۰ نیز، “کاهش سریع” در تنظیم ایمنی وجود داشت که می تواند به توضیح اینکه چرا افراد مسن تر در برابر بیماری آسیب پذیرتر هستند کمک کند.

محققان ابتدا فکر کردند که تغییرات شدید در اواسط دهه ۴۰ می تواند مربوط به یائسگی یا پیش از یائسگی باشد، اما زمانی که آنها اطلاعات را منتشر کردند، دریافتند که این تغییرات هم برای زنان و هم برای مردان رخ می دهد.

یوریس دیلن، رهبر گروه تحقیقاتی در موسسه زیست شناسی پیری ماکس پلانک در آلمان، به یورونیوز هلث گفت: «سبک زندگی سالم به طور کلی برای افزایش سن بسیار مهم است [و] برخی مداخلات سبک زندگی در سنین خاص بهتر عمل می کنند»

مایکل اسنایدر، مدیر مرکز ژنومیک و پزشکی شخصی در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت : ما فقط در طول زمان و  به تدریج در حال تغییر نیستیم، بلکه تغییرات ناگهانی و  واقعاً چشمگیری وجود دارد و روند پیری تدریجی نیست.

یورونیوز