روشنگری در زمینه انتخابات از طریق جامعه فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو؛ گفتگوی انتخاباتی با موضوع «روشنگری در زمینه انتخابات» با حضور سرکار خانم الهامی مدیر مدرسه شهید عراقی برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی جهان بانو در آخرین گفتگوی انتخاباتی خود میزبان سرکار خانم الهامی مدیر مدرسه شهید عراقی بود. خانم الهامی در این گفتگو به سوالات خبرنگار ما در خصوص نمونه فعالیت‌های این مدرسه در زمینه روشنگری و ترغیب به مشارکت بالای خانواده ها در انتخابات، انتظارات دانش آموزان و جامعه فرهنگی از رئیس جمهور و… پاسخ دادند.

باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات خود، چهار مؤلفه امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت را برای برپایی شایسته انتخابات در نظر گرفتند این چهار رکن چه مقدار برای آشنایی دانش آموزان شما و جامعه انتخاباتی که می تواند اتفاق بیفتد، تأثیرگذار بوده و شما توانسته اید این منویات را جاری کنید؟

خانم الهامی: همانطور که میدانید، فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الختام تمام اقشار مختلف و در همه بیانیه ها هستند. با توجه به فرمایشات ایشان و اینکه مدرسه ما یک مدرسه دخترانه است، ما دائم مسائل امنیتی حاکم بر این موضوع را مد نظر داشتیم و سعی کردیم که دانش آموزان ما، با یک آگاهی که از طریق کانال ها و اطلاع رسانی های ما بود؛ مثلاً از طریق کانال مدرسه، از طریق جلساتی که با اولیاء دانش آموزان برگزار می کردیم، سعی کردیم هم امنیت حاکم و هم سایر مؤلفه ها را در نظر داشته باشیم تا دانش آموزان بتوانند با آگاهی نسبتی و البته به فراخور سن و سالشان، در این مورد به یک بینشی برسند. یکسری پوسترهای تبلیغات را در اختیار اولیایی که برای مسائل تربیتی و آموزشی فرزندانشان می آمدند، قرار می دادیم و به این طریق هم اولیاء را دعوت می کردیم که در انتخابات شرکت داشته باشند و هم دانش آموزان را به این سوق می دادیم که با یک نگاه آگاهانه ای هم بتوانند اگر خودشان شرایط شرکت در انتخابات را دارند، انتخابات درستی داشته باشند و اگر هم ندارند بتوانند با توجه به آن بینشی که به دست آورده اند، خانواده های خود را در انتخاب فرد اصلح متقاعد بکنند.

در رویکرد شما به مقوله انتخابات، چگونه هدف مشارکت و آگاهی دانش آموز و خانواده ها پیگیری شد؟

خانم الهامی: ما در ابتدا یکسری صاحب نظران و اساتیدی که در این زمینه دستی بر قلم داشتند را دعوت کردیم و یکسری جلساتی را برگزار کردیم. با توجه به اینکه مدرسه ما در این منطقه هم در انتخابات قبلی حوزه انتخاباتی بود و هم در انتخابات پیش رو اینگونه خواهد بود، لازم دانستیم که یک مقداری بیاییم و بیشتر روی طرز تفکر این منطقه، با توجه به شرایط نسبی زندگی که دارند، اساتیدی که بتوانند با آگاهی بخشی و بینش و نگرش سیاسی، باعث بشوند که افراد این منطقه به انتخاب اصلح روی بیاورند. بعضی از این افراد در این منطقه، افرادی هستند که مقداری از نظر جنبه ها و شرایط زندگی اجتماعی و رفاهی سطح پایینی دارند و بعضاً به خاطر این مسائل فکر می کنند که شرکت در انتخابات نفعی برایشان ندارند. می گویند ما همیشه زندگی هایی داشتیم که با مشکلات خودمان دست و پنجه نرم می کردیم و مسئولین خیلی به داد ما نرسیده اند. وقتی من می بینیم که اینگونه است، به عنوان یک فرد مسئول و به عنوان یک مدیر جزئی که در نظام آموزش و پرورش هستم، بر خودم این را لازم دانستم که یک آگاهی را به مردم این منطقه بدهم. فرزندان خیلی از افراد دانش آموزان ما بودند و ما در مدرسه وقتی که یک کلاس تربیتی برگزار می کردیم، این دانش آموزان چون تحت نفوظ و سلطه افکار والدین خود بودند، جبهه گیری های خاصی داشتند. بنابراین بر خودمان لازم دانستیم که حداقل کوچک ترین رسالت خود را انجام بدهیم. این دانش آموزان آینده سازان مملکت ما هستند و ما باید سعی کنیم که ذهن اینها را که اکنون مانند یک نهالی هستند که آماده شکوفایی است، روشن کنیم. چندین جلسه از گفتمان های انتخاباتی در مدرسه ترتیب دادیم تا بچه ها به راحتی و آزادانه بتوانند با تریبون آزاد نظرات خود را مطرح کنند. کارشناسی که دعوت کردیم به رفتار شناسی روانی قشر نوجوان مسلط بودند. اینکه چطور بتوانند با بچه های ارتباط و تعامل برقرار کنند. ایشان فردی کاملاً مدیر و مدبر در پاسخ گویی به این شبهات بودند. یکی از اقداماتی که انجام دادیم همین بود که خیلی نتیجه مطلوبی داشت و دانش آموزان تمایل داشتند که ما مجدداً از این تریبون ها و نشست های آزاد داشته باشیم. یکسری پوسترها بود برای شرکت در انتخابات که در کانال مدرسه گذاشتیم. برای اینکه در کانال مدرسه اولیاء هم حضور دارند و دانش آموزان هم هستند. ما یک کانال تقریباً هزار نفری داریم که این پوسترها را در این کانال قرار می دادیم و باز هم نظر سنجی هایی را می گذاشتیم. آنهایی که می توانستند در نظر سنجی شرکت کنند بگویند که چطور می توانند آینده بهتری را برای فرزندان خود رقم بزنند. یا برای دانش آموزان این بود که چطور می توانم برای ایران خودم فرد مفیدی باشم. مسلماً انتخاب اصلح روی این تفکرات تأثیرگذار است. به زعم و به نوبه خودمان سعی کردیم این کارها را داشته باشیم.

در واقع شما انتخابات را به آن کنشگری سیاسی و اجتماعی که باید اتفاق بیفتد ربط داده اید؟ 

خانم الهامی: بله دقیقاً. چون خود ما هم در حوزه اجرا هستیم. مثلا یکی از کارهایی که در انتخابات قبلی کردیم این بود که به دانش آموزان می گفتیم که حتماً با اولیاء شرکت کنند. چه به سن رأی سیاسی رسیده باشند یا نه. بچه های پایه های پایین تر، به شوق اینکه با اولیاء خود حضور پیدا می کردند و برای ما عکس ارسال می کردنند و ما این عکس ها را در کانال مدرسه منعکس می کردیم. به عنوان دانش آموزی که سعی کرده با توجه به اینکه هنوز به سن بلوغ سیاسی نرسیده، اما با اولیاء خودش شرکت می کند. دانش آموزان بالاتر که شخصاً رای می دادند و در عکس خود انگشت جوهر زده خود را در تصویر نشان می دادند. ما در کانال هم برای خودشان این را انعکاس می دادیم، هم خودشان می دیدند و هم سایر دانش آموزان می دیدند و به گونه ای ترغیب و علاقمند می شدند که با اولیاء بیایند. می آمدند و ما را می دیدند، خیلی ذوق می کردند که مدیر ما اینجا است. ما هم با شیرینی و شکلاتی که داشتیم از آنها پذیرایی می کردیم. 

در واقع شما آن فرصت کارآمدی که یک دانش آموز باید برای آینده خود داشته باشد را از همین سنین پایه برایشان ترسیم کردید و قطعاً می تواند در آینده در انتخاب های خود، آن آیتم و آن ویژگی مثبت را در نظر گرفته و همان را پیگیری کند. اکنون خودتان چه آیتم های مثبتی را در دانش آموزان می بینید که دوست دارند رئیس جمهورشان آنها را داشته باشد؟

خانم الهامی: از آنجایی کار ما هم تعلیم و هم تربیت است، متوجه می شدیم که دانش آموزان با توجه به سنی که دارند، از نظر درونی دچار یک هیجاناتی هستند و این علاقمندی در بین آنها روز به روز بیشتر می شد. مثلاً می گفتند که ما دوست داریم رئیس جمهورمان این ویژگی را داشته باشد. مثلاً می آمدند ویژگی های شهید رئیسی را برای ما بیان می کردند و می گفتند که ما دوست داریم کسی را انتخابات کنیم که همینطور خدوم و مردمی باشد. رئیس جمهوری باشد که دغدغه مردم را داشته باشد و برای آینده ما نوجوان ها اهمیت قائل باشد. ما چندین بار عکس هایی را که رئیس جمهور فقیدمان با دانش آموزان داشتند را به تابلوها و بردها زده بودیم و این باعث می شد که بچه های احساس کنند که چقدر می توانند ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور برقرار کنند. حتی در سفری که رئیس جمهور به شهرمان داشتند، چندین گروه از دانش آموزان ما برای استقبال رفته بودند و حتی نامه داده بودند و خیلی اظهار علاقمندی می کردند. احساس می کردند که رئیس جمهور از خودشان است و می توانند راحت با او ارتباط برقرار کنند. یکی از ویژگی هایی که بچه ها خیلی دوست داشتند که در رئیس جمهور وجود داشته باشد، همین بود که احساس کنند از خودشان است و راحت می توانند با او ارتباط برقرار کنند. نامه بدهند و درد و دل کنند. حتی مشکلات جزئی را که دارند بیان کنند. مثلاً ما دانش آموزان را به شرکت در کلاس های برنامه نویسی پایتون ترغیب می کردیم که یکی از برنامه هایی بود که آموزش و پرورش امسال یکسری از مدارس را برای اجرای این طرح انتخاب کرده بودند و مدرسه ما در این زمینه بسیار موفق بود. ادامه این طرح مستلزم هزینه بود که آموزش و پرورش دیگر نمی توانست آن را تقبل کند. بچه های ما در سفر رئیس جمهور شهیدمان به قم از ایشان خواستند که اگر امکان دارد امکاناتی فراهم شود که ما بتوانیم مجدداً به این کلاس ها ادامه بدهیم. از فردی که انتخاب می شود هم انتظار دارند که دغدغه مند بوده و این مسائل دانش آموزان برای او مهم باشد. به عنوان آینده سازان مملکت دوست دارند که ارتباط بیشتری با رئیس جمهورشان داشته باشند و مسائل‌شان برای مسئولین اهمیت داشته باشد.

به نظر شما مشارکت فرهنگیان ما در زمینه خود آموزش و پرورش چقدر در انتخاب درست تأثیرگذار بوده است؟ در این انتخابات پیش رو مشارکت فرهنگیان را به عنوان شخصی که در جامعه فرهنگیان مشغول هستید را چطور می بینید؟

خانم الهامی: الحمدلله یکی از افتخارات ما فرهنگیان این است که همواره پیرو خط رهبری بودیم و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستیم و انشاءالله بتوانیم در آینده هم با قاطعیت بیشتر ادامه بدهیم. خوشبختانه فرهنگیان همیشه در مسائل سیاسی این مملکت خوش درخشیده اند. چه با حضور خود در انتخابات و چه با حضورشان در پشت صحنه ها. فرهنگیان همواره در اکثر انتخابات پیش قدم بودند و در حوزه های اجرائی مسائل انتخابات، فرهنگیان اکثراً حضور دارند. همینطور در مدارس با ترغیب دانش آموزانشان، چه در انتخابات ریاست جمهوری که یک برگ زرینی در نظام جمهوری اسلامی ما است که همواره با درصد بالایی توانسته ایم یک فرد اصلح را منتخب کنیم؛ در سایر انتخابات هم، حتی انتخابات جزئی تر، همواره دانش آموزان و اولیاء را ترغیب و تشویق کرده اند که در انتخابات شرکت کنند. من می بینم دبیران در کلاس درس، تا جایی که امکان است و در حد توان و بضاعتشان، به دانش آموزان می گویند که ویژگی های یک فرد اصلح چیست و دانش آموزان چطور می توانند با آگاهی بیشتری در انتخابات شرکت کنند. همینطور خانواده های دانش آموزان را به انتخابات تشویق و ترغیب می کنند. فرهنگیان چه در زمان انتخابات، چه در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی، چه در جبهه های جنگ تحمیلی و حتی در عرصه های کلان. همچنین می توانیم بگوییم خود رئیس جمهور شهید ما شهید رجایی، یک فرد فرهنگی بودند و همیشه برای ما فرهنگیان الگو هستند. به عنوان فردی که در همان زمان انقلاب در کلاس های درسشان، دانش آموزان خودشان را برای انتخاب اصلح راهنمایی می کردند. اینکه دانش آموزان را به انتخاب نظام اصلح سوق بدهند. ما در جامعه فرهنگیان شهدای خانم و آقای زیادی داریم که خون خود را در راه نظام جمهوری اسلامی اهدا کردند. هیچ وقت از هیچ تلاش و کوششی برای برپایی و رشد این نظام دریغ نکرده اند. بحمدالله چه در بین همکاران خودم در مدرسه کوچک ما و چه در عرصه بزرگتر و در ادارات آموزش و پرورش، شور و شعفی است که هر کسی وارد می شود آن را می بیند و تمایل پیدا می کند که در انتخابات شرکت کند و پای کار نظام باشد. من این را در همکاران و در زمینه خودمان می بینم. فرهنگیان همیشه مشارکت بالایی داشته اند. به نظرم از این لحاظ یکی از برگ های برنده دست‌شان است.

به عنوان یک نماینده از جامعه فرهنگیان، از رئیس جمهور خود درخواست هایی دارید. فکر می کنید که جامعه فرهنگیان در زمینه تعلیم و تربیت، در زمینه آموزش و پروش چقدر به خواسته های خود نزدیک شده است؟ آیا دولت های قبلی به آن تقاضاهای هویت رئیس جمهور جامعه عمل پوشیده اید؟

خانم الهامی: می شود از دو زمینه متفاوت به این قضیه نگاه کرد. یکی تفاضاهای حرفه ای و شغلی فرهنگیان است و یکی جایگاهی که آموزش و پرورش در جامعه اسلامی دارد. از نظر جایگاهی که آموزش و پرورش و یا همان تعلیم و تربیتی که جامعه اسلامی باید داشته باشد؛ می دانیم که تعلیم و تربیت به هم پیوسته هستند و ما هیچ وقت نمی توانیم به اینها دو نگاه متفاوت داشته باشیم. در واقع چون نفس آدمی یک چیز پیوسته است و ما هیچ وقت نمی توانیم روح و نفس را از وجود آدمی نمی توانیم جدا کنیم. نگاهی که باید به آموزش و پرورش بشود یک نگاهی است که باید همه جانبه باشد. یعنی ما هم باید به کالبد روح و روان هم دانش آموزان و هم فرهنگیان توجه کنیم و هم به نیازهای معیشتی فرهنگیان توجه داشته باشیم. همینطور نیازهایی که جامعه فرهنگیان برای نیل به اهداف اصلی آموزشی خود می طلبد. یکسری از دستورالعمل های سند تحول بنیادین را که توانستیم با موفقیت در مدارس پیاده کنیم؛ من این را یکی از موفقیت دولت های قبلی می  دانم. همین ساحت های شش گانه ای که برای تربیت دانش آموزان در نظر گرفته شد. اینکه تربیت در نگاه های مختلف باشد و صرفاً جنبه آموزش را در نظر نگیرد. این خیلی مطلب مهمی در آموزش و پرورش بود. مبحث بعدی برای رتبه بندی معلمان بود. علیرغم اینکه در سالیان قبل با تأخیر مواجه شده بود، در دولت شهید رئیسی جامعه عمل به آن پوشانده شد. ما دیدیم که صرفاً اینکه معلمان را از نظر سنوات و پایه حقوقی رتبه بندی کنند نبود، بلکه رشد معلمان بود. از نظر میزان تحصیلات، مقالات و تحقیق و پژوهش آنها. این نشان می داد که چقدر به اینکه یک معلم باید به روز باشد، تحصیلات عالیه داشته باشد و آن تحصیلات را ارتقا بدهد. این یک نکته مثبتی بود که ما در دولت اخیر داشتیم. من این را به فال نیک می گیرم و امیدوار هستم که دولت جدید هم پیرو عملکرد شهید جمهورمان شهید رئیسی باشند. باز هم یک نگرش به کل جامعه فرهنگی از نظر اینکه باید ببینیم چه جاهایی کمبودها و خلاءهایی وجود دارد و آنها باید چگونه جبران شود. به نظر من باید به آن جایگاهی رسید که معلمی در تمام جوامع محترم شمرده می شود. باید یک فرد فرهنگی از لحاظ معیشتی و از لحاظ های دیگر جایگاه خوبی داشته باشد تا بتواند به واسطه این جایگاه نسل آینده را به خوبی تربیت کند. اگر یک فرد فرهنگی از این لحاظ ها تأمین باشد و بتواند تمام تمرکز خود را برای ارتقاء سطح دانش خود و بعد هم در جهت تعلیم و تربیت دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم بگذارد، به این ترتیب می توانیم بگوییم که به اهداف اصلی که مد نظر آموزش و پرورش است نزدیک می شویم.

خانم الهامی در پایان گفت: رئیس جمهور آینده باید هویت یک معلم را در تمام ابعاد خودش بشناسد و درک کند. معلمی شغل انبیا است و راه هدایت در دست معلمان و فرهنگیان جامعه است.

جهان بانو