روایت کوتاه از جالب ترین نذورات اربعین

زنان و مردانی که این روزها هر کدام به اندازه وسع شان برای اربعین نذر می کنند هرچند کوچک، از نذر یک مشت آجیل گرفته تا نذر خواب.

ماجرای صدقه‌های هرروزه

پیرزنی را می‌شناسیم که از اول ماه صفر تا خود اربعین هرروز برای به‌سلامت رفتن و برگشتن زائران کربلا و اربعین، «نذر صدقه» دارد. «ماه سلطان» خانم خودش پای رفتن به کربلا ندارد، اما دلش همیشه حسینی است و گره‌زده شده به ضریح شش‌گوشه و می‌گوید: «من پا ندارم بروم کربلا، اما با همین صدقه‌ها شریک راه می‌شوم.»

نذر خون

در اربعین، تاسوعا و عاشورا آن‌هایی که شوق و حسرت زیارت امام حسین (ع) را به دل دارند، «نذر خون» دارند. رگ‌های همان دستانی که با آن‌ها سینه‌زنی می‌کنند را سپر سلامتی بیمارانی می‌کنند که قطره‌های سرخ خونشان می‌تواند جان آن‌ها را نجات دهد. سال‌هاست در این ایام خودشان را می‌رسانند به‌صفوف اهدای خون تا جانی را نجات دهند.

مشکل‌گشا‌ها پرواز می‌کنند

یک‌مشت نخودچی، کشمش، نقل، پسته و توت و بادام همه جای عالم، اسمش آجیل است، اما همین‌که نذر امام حسین می‌شود، نام جدیدی پیدا می‌کند؛ «آجیل مشکل‌گشا». چند سالی است که بانوان شهر و روستا‌های مختلف کشور و ارادتمندان دورهم جمع می‌شوند. با مبالغی که حاجتمندان و عزادارانتان به دستشان رسانده‌اند، آجیل می‌خرند و برای توزیع به زائران اربعین ارسال میکنند.

عروسک هایی که اربعینی شدند

زنان و دخترانی که به یاد حضرت رقیه(س) در این مسیر به دختران خردسال عروسک هدیه می دهند تا حس خوب و شیرین برای آنان در این سفر ایجاد شود و از سختی راه کم کند.

کفش هایی که عروس می شوند

عده ای از زنان و مردان این روزها در مسیر موکب هایی دارند که پاهای خسته زائران را ماساژ داده و گرد کفش هایشان را گرفته و واکس می زنند.

ویزیت رایگان

پزشکان مختلفی از سراسر ایران در این روزها پا به مسیر گذاشته و در طول مسیر پیاده روی زائرانی که نیاز به ویزیت دارند پذیرش می کنند.

نذر بازی

بانوان جوانی که در موکب ها با کودکان بازی می کنند تا مادران شان کمی استراحت کنند و بتوانند مسیر را ادامه دهند

نذر مادر شهید زرتشتی برای اربعین

خانواده عاشق زرتشتی سراغ داریم که اتفاقاً پسرشان در کربلای هشت سال دفاع مقدس ایران شهید شده. «پوران نمیرانیان»، مادر این خانواده هرسال برای امام حسین(ع) نذر اربعین دارد و نان می‌پزد و خانه به خانه سوغات عشق را پخش می‌کند.