روایتی از درد و رنج شدید زنان آفریقایی

تروی اف. مایگا که در شهر گائو در شمال یکی از کشورهای آفریقا زندگی می کند، گفت که بسیاری از زنان در کشورش توسط مردان مسلح وابسته به گروه های تروریستی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

مایگا که در سن ۱۵ سالگی شخصاً توسط یک گروه مسلح در آفریقا مورد تجاوز قرار گرفت، می‌گوید اجتناب از عواقب روانی و اجتماعی جنایات جنسی که بسیاری از زنان در مالی در معرض آن قرار گرفته‌اند، دشوار است.

او به اسکای نیوز عربی تأیید می کند که علیرغم گذشت ۱۰سال از حادثه تجاوز جنسی که در معرض آن قرار گرفت، هنوز از حملات مکرر ترس و اختلال خواب رنج می برد.

وی توضیح داد: این در سال ۲۰۱۲ بود که افراد مسلح در طول روز به خانه ما هجوم بردند و من تنها بودم، آنها به دنبال برادر بزرگترم بودند و وقتی او را پیدا نکردند، جنایت خود را انجام دادند و رفتند و من را به زجر کشیدند. درد جسمی و روانی  هنوز مرا آزار می دهد.

نتایج تجاوز و استثمار فزاینده زنان در آفریقا

داستان مایگا نمونه ای از رنج زنان آفریقایی در نتیجه تروریسم است، زیرا ده ها هزار زن تنها در غرب این قاره مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شده اند.

داده های اخیر حاکی از استثمار فزاینده زنان آفریقایی در فعالیت های تروریستی ممنوع، مانند قاچاق اسلحه و غارت است که آنها را قربانی مضاعف در دست این گروه ها می کند.

تحقیقات انجام شده توسط سازمان “ASLED»  متخصص نظارت بر درگیری های تروریستی مسلحانه است، اعلام می‌دارد که فقر یکی از دلایلی است که زنان را به راحتی طعمه گروه های تروریستی در غرب آفریقا می کند.

زنان عمده فقر را در این قاره متحمل می‌شوند و ۵۳ درصد زنان از تحصیلات اولیه محروم هستند. محدودیت‌های اجتماعی و سیاست‌های اشتغال نیز پتانسیل اقتصادی زنان را محدود می‌کند و حدود ۷۰ درصد زنان از دسترسی به خدمات مالی و اقتصاد رسمی محروم هستند.

بر اساس برآوردهای سازمان بین المللی کار، ۹۰ درصد از زنان شاغل در جنوب صحرای آفریقا در مقایسه با ۸۳ درصد از مردان، به طور غیررسمی کار می کنند، به این معنی که آنها در شغلی فعالیت می کنند که حمایت قانونی ندارد.

بر اساس این شرایطی که زنان در آن زندگی می کنند، بسیاری از گروه های تروریستی در منطقه زنان را مجبور می کنند در ازای پول، اسلحه تجارت کنند یا کمک های دیگری دریافت کنند.

در بسیاری از موارد، زنان به عنوان سلاح در عملیات های تروریستی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا گزارش ها نشان می دهد که ده ها دختر در عملیات انتحاری حضور داشتند، همانطور که در شمال نیجریه و بورکینافاسو اتفاق افتاد.

سیما باهوس، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد گفت که وضعیت زنان در مناطق جنگی در آفریقا وخیم‌تر شده است.

گزارش های سازمان ملل حاکی از نقض گسترده حقوق زنان در مناطقی است که گروه های تروریستی در آن فعال هستند و ده ها هزار زن در آنجا مورد تجاوز جنسی و خشونت جنسی قرار می گیرند.

اعداد ترسناک در نیجریه

خشونت اشکال مختلفی از جمله جنسی دارد. برای مثال در نیجریه، حدود ۵۰ هزار زن توسط گروه های مسلح مورد تجاوز قرار گرفتند و بیش از ۱۰ هزار زن در حداقل ۵ بیمارستان نیجریه در طول دهه گذشته مجبور به سقط جنین اجباری شدند، این پدیده در شمال مالی نیز گسترده شده است.

سارا جری، مددکار اجتماعی، به اسکای نیوز عربی گفت: «از زمان گسترش گروه‌های تروریستی در مالی، بسیاری از زنانی که پس از قرار گرفتن در معرض تجاوز جنسی یا خشونت در مناطق جنگی به مراکز مراقبت اجتماعی مراجعه کرده‌اند، در غلبه بر اثرات روانی جنایات که در معرض آن قرار گرفته‌اند با مشکلات زیادی روبرو هستند.»

سازمان های بین المللی افزایش ۲۰۰درصدی موارد خشونت مبتنی بر جنسیت در سومالی را رصد کرده اند.

جنبش های تروریستی همچنین به طور خاص فعالان و زنان شاغل در محافل محلی و ملی در سومالی را هدف قرار می دهند، در ماه‌های اخیر، سعدیا ساماتار، اولین زنی که به عنوان نایب رئیس پارلمان در سومالی خدمت کرد، به دلیل صحبت در حمایت از قوانین حمایت از حقوق زنان، تهدید به مرگ شد.

آمار و ارقام خشونت علیه زنان

طبق آمار سازمان ملل، ۴۴درصد از زنان آفریقایی خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه می کنند که در مقایسه با میانگین جهانی ۳۰ درصد بیشتر است.

۸۰ درصد از موارد خشونت جنسی در آفریقا به دلیل ترس از تعقیب امنیتی و یا انگ اجتماعی تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد.