رمزگشایی از دستخطی رمزآلود توسط زنان چینی

دستخط رازآلود «نوشو» را زنان چینی ابداع کردند که قرن‌ها به خاطر جداسازی جنسیتی از خواندن و نوشتن محروم بودند، اما اکنون این دستخط به همه جای این کشور از مترو تا کتاب ها راه یافته است.

«نوشو» توسط زنان روستای کوچکی در جیانگ یانگ، در استان جنوبی که مائو تسه تونگ، رهبر پیشین چین در آن متولد شد، ابداع شد. اما درباره زمان پیدایش آن اختلاف نظر وجود دارد.  محققان تخمین می‌زنند که این دستخط حداقل چند قرن قدمت دارد و به زمانی بازمی‌گردد که خواندن و نوشتن به عنوان فعالیتی مردانه تلقی می‌شد. بنابراین زنان این نوع نوشتار را برای برقراری ارتباط با یکدیگر گسترش دادند.

دستخط «نوشو» در واقع برگرفته از حروف چینی است اما حروف به کار رفته در آن انحنای ملایم‌تری دارد و با شیب مورب نوشته شده است که فضای بسیار کمتری را نسبت به  خط چینی مدرن مربعی با زوایای خشنش اشغال می‌کند.

زنان در آن زمان تحت کنترل والدین یا شوهرشان زندگی می‌کردند و در خفا با استفاده از نوشتار «نوشو»، که گاهی اوقات به آن «نسخه اشک‌ها» نیز گفته می‌شود، غمی که مجبور به تحمل آن رودند، مانند ازدواج‌های اجباری، درگیری‌های خانوادگی و محدودیت‌هایشان را به ثبت می‌رساندند.

چن یولو، جوان ۲۳ ساله خود را سفیر «نوشو» معرفی می‌کند، دستخطی که زمانی تنها برای تعداد کمی از زنان در جنوب چین شناخته شده بود.

این دستخط با نوشته‌‌های مخفی زنانی که از آموزش رسمی به زبان چینی منع شده بودند، آغاز شد. اکنون، جوانانی مانند چن، این نوع نوشتار را فراتر از محله‌های زنانه در روستای جیانگ یانگ هونان، منطقه‌ای که این دستخط در آنجا ابداع شد، گسترش می‌دهند.

امروزه، نوشتار «نوشو» را می‌توان در کتابفروشی‌های مستقل در سراسر کشور، آگهی‌های مترو، غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی، خالکوبی، آثار هنری و حتی وسایل روزمره مانند گیره‌های مو مشاهده کرد.

یورونیوز