نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
وی افزود: در حال حاضر یکی از مراکز اصلی در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی کشور وجود دارد که به طور مستقیم تحت نظارت رئیسجمهور فعالیت میکند و با بسیاری از سازمانها و نهادها ارتباط مؤثری دارد. محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران، در مورد تعاملات میان این جمعیت و نهادهای دولتی گفت: این جمعیت در چند دهه اخیر ارتباطات وسیعی با دستگاههای مختلف، از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه، دانشگاهها، وزارت آموزشوپرورش، شهرداری، صداوسیما و سایر نهادها برقرار کرده است.
یکی از موفقیتهای اخیر این جمعیت این بوده که توانسته در شورایعالی انقلابفرهنگی حضور یابد و با همکاری دبیر شورایعالی، میز ویژهای برای کنترل مصرف دخانیات راهاندازی کند.
وی افزود: به دستور دبیر شورایعالی انقلابفرهنگی، پنج بسته سیاستی در زمینه کنترل مصرف دخانیات به دستگاههای مختلف از جمله آموزشوپرورش، تبلیغات فضای مجازی، استعمال سیگار در اماکن عمومی و صنعت ارسال شده است. این بستهها پس از یک سال و نیم تلاش تهیه و در شورایعالی انقلابفرهنگی به مرحله اجرا درآمدند.
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در ادامه توضیح داد: یکی از مراکز مهم در کشور که زیر نظر رئیسجمهور قرار دارد، شورایعالی سلامت و امنیت غذایی است که با بسیاری از سازمانها ارتباطات سازندهای دارد.
وی افزود: مصرف دخانیات در کشور از جنبههای مختلف تحتتأثیر سازمانهای مختلف قرار دارد؛ از جمله وزارت بهداشت که مسئول عوارض ناشی از دخانیات است، و همچنین وزارت صنعت، تبلیغات، گمرک، مجلس، نیروی انتظامی و قوه قضائیه که هر یک در این زمینه نقش دارند. باوجود تلاشها و ارتباطات برقرار شده، هنوز نتایج آن رضایتبخش نبوده است.
در پاسخ به سؤالی درباره برنامههای دولت برای کاهش مصرف دخانیات و سیگارهای الکترونیکی، مسجدی بیان کرد که ناهماهنگی دستگاهها در این زمینه بهوضوح مشهود است. وی تأکید کرد که برای کاهش مصرف دخانیات، تنها همکاری یک نهاد کافی نیست و لازم است که دولت و دستگاههای مختلف بهصورت هماهنگ با همکاری مردم اقدام کنند.
وی همچنین اشاره کرد که قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در کشور وجود دارد، اما متأسفانه بهدرستی اجرایی نشده است. طبق این قانون، عرضه و تبلیغ محصولات دخانی ممنوع است و باید تلاشهای جمعی برای کاهش مصرف دخانیات انجام شود.
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در پایان افزود: یکی از نگرانیهای عمده در حال حاضر، تبلیغات دخانیات در فضای مجازی و در سریالهای تلویزیونی و نمایش خانگی است. او تأکید کرد که تأثیر این تبلیغات بر نوجوانان بسیار بیشتر از تلاشهای خانوادهها و مدارس است. وی از جامعه هنری خواست که مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه جدی بگیرند و از عادیسازی مصرف دخانیات در جامعه پرهیز کنند.
طبق آمار، استفاده از محصولات دخانی در میان زنان و نوجوانان بهشدت افزایشیافته است. مصرف سیگار و قلیان در دختران ۱۳ تا ۱۵ساله ۱۳۳ درصد رشد داشته و مصرف قلیان در دانشآموزان پایه هفتم به ۳۶ درصد رسیده است. همچنین، بیش از ۱۴ درصد از ایرانیان در سنین ۲۵ تا ۶۴ سالگی از محصولات دخانی استفاده میکنند.
بازتاب
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت