رئیس دانشگاه الزهرا: هدف ما مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده است

ناظم‌ بکایی با تأکید بر اهمیت ارتباط بین علم و صنعت بر لزوم اجرای سیاست‌های کلان علمی تأکید کرد و گفت: هدف اصلی ما، تحقق مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده است

زهرا ناظم بکایی، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در همایش معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها که در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد و اولویت‌های فناوری و پژوهشی اعلام شده توسط وزارت صنعت، دانشگاه الزهرا (س) در سال ۱۴۰۲ برنامه راهبردی خود را مورد بازنگری قرار داده و رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده را به‌عنوان یکی از اهداف کلان خود از مسیر ارتقای فعالیت‌های فناوری و پژوهشی مشخص کرده است.

اقدامات دانشگاه الزهرا برای رسیدن به اهداف علمی و فناوری

ناظم بکایی به برنامه‌های این نهاد برای رسیدن به اهداف مذکور اشاره کرد و افزود: ما ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت همه‌جانبه را در دستور کار قرار داده‌ایم. از جمله این اقدامات می‌توان به فراهم‌سازی زیرساخت‌های عمرانی مورد نیاز برای استقرار تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، ارتقای فناوری اطلاعات در دانشگاه و ایجاد مشوق‌های پژوهشی و فناوری برای اساتید اشاره کرد.

وی همچنین اهمیت توجه به پژوهش‌هایی که مسائل کشور را حل می‌کنند را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: طرح‌ها و پژوهش‌هایی  که به حل مسائل جاری کشور کمک می‌کنند در اولویت قرار دارند.

پیشرفت در ساخت پردیس علم و فناوری دانشگاه الزهرا

رئیس دانشگاه از پیشرفت‌های مهم در زمینه تأسیس پردیس علم و فناوری خبر داد و گفت: ما موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی این پردیس شده‌ایم و هدف ما حرکت به سوی تاسیس یک پارک علم و فناوری در دانشگاه الزهرا (س) است. این اقدام با توجه به نقش ویژه این دانشگاه در پژوهش و آموزش دختران، مسئولیتی خاص در برابر نیمی از جمعیت کشور است.

سه گام تحول‌آفرین در حوزه پژوهش و آموزش

ناظم بکایی سه گام مهم برای تحول در حوزه فناوری، آموزش و پژوهش دانشگاه را معرفی کرد و گفت: گام اول، ساخت مجتمع آزمایشگاهی پژوهشی است که پس از رویارویی با مشکلات اجرایی، سرانجام در اسفند ۱۴۰۱ کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی آن از دی ۱۴۰۲ شروع شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز نخست این پروژه که شامل اسکلت‌بندی ساختمان است، در یکی ماه‌های آتی به پایان برسد و مراحل بعدی با حمایت‌های لازم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. گام دوم، ساخت مجتمع کلاسی ابوریحان برای جبران کمبود فضای آموزشی است. این پروژه اخیرا کلنگ‌زنی شده و از اقدامات ضروری برای ساخت فضای آموزشی مناسب برای اساتید و دانشجویان است. گام سوم، ساخت مجتمع فناوری دانشگاه در نزدیکی مجتمع آزمایشگاهی است که سرعت‌بخشی به فعالیت‌های فناوری راز اهداف آن است.

مهر