آخرین وضعیت پرونده داریوش حیدری؛ دولت دانمارک ارتباط کودک ایرانی را با والدینش قطع کرد

مادر کودک ایرانی جداشده از والدین خود در دانمارک گفت: طبق حکم دادگاه دانمارک، ارتباط فیزیکی و آنلاین ما با داریوش تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی قطع شده است.

آخرین دادگاه رسیدگی به پرونده داریوش حیدری، کودک ایرانی جداشده از والدین توسط دولت دانمارک به تازگی برگزار شده است؛ اگرچه درخواست تجدیدنظر برای خانواده داریوش امکان پذیر است، با این وجود حکم دادگاه جدایی کامل کودک از پدر و مادرش تا سن ۱۸ سالگی است.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر پیش از برگزاری این دادگاه، با ارسال نامه‌ای به وزارت امور خارجه، بازگرداندن و واگذاری داریوش حیدری، به سازمان بهزیستی ایران را خواستار شد.

غریب‌آبادی در این نامه با اشاره به اخراج پدر و مادر این کودک از دانمارک بدون فرزندشان که مبتلا به اوتیسم است، نوشت: «وزارت امور خارجه در سطوح مختلف تاکنون اقدام‌های عدیده‌ای را برای حل معضل این خانواده و الحاق فرزند به والدینش انجام داده است، اما دولت دانمارک همکاری لازم را انجام نداده است؛ پرسش اصلی این است حال که والدین این کودک در ایران به سر می‌برند و دیگر در دانمارک حضور ندارند، چرا دولت دانمارک از انجام تعهدات خود برای الحاق این کودک بیمار به والدینش طفره می‌رود؟»

در همین رابطه حمیده سلامتی، مادر داریوش حیدری اظهار کرد: ما قبل از برگزاری جلسه دادگاه با وکیل پرونده در دانمارک به طور مرتب تماس داشتیم و جلسات تلفنی برای هماهنگی برگزار می‌کردیم. پس از اینکه تاریخ دقیق دادگاه تعیین شد، مشخص شد که وکیل ما در همان روز و همان ساعت باید در دادگاه دیگری هم حضور داشته باشد؛ براساس قانون دانمارک چنین اتفاقی نباید رخ دهد، چون وکیل نمی‌تواند در دو دادگاه به صورت همزمان حضور داشته باشد؛ وکیل ما به شهرداری درباره این موضوع اطلاع داد، با این وجود شهرداری زمان برگزاری دادگاه داریوش را تغییر نداد. به همین دلیل وکیل ما ناچار شد به دلیل اولویت زمانی پرونده دیگر، همکارش را برای دادگاه داریوش بفرستد.

سلامتی با بیان اینکه شهرداری دانمارک به درخواست والدین داریوش برای حضور آنلاین در دادگاه به دلیل عدم حضور در دانمارک پاسخ منفی داد، تصریح کرد: دادگاه دانمارک به ما اعلام کرد که این امکان را برای ما فراهم نمی‌کند؛ شهرداری مذکور حتی به درخواست وکیل ما که مستند بر مفاد قانونی بود، حضور من و پدر داریوش در دادگاه به‌صورت آنلاین را نپذیرفت؛ البته شهرداری در موارد دیگر هم به درخواست‌های ما بدون اشاره به مفاد قانونی پاسخ داده بود.

مادر داریوش حیدری درباره حکم دادگاه دانمارک نیز با بیان اینکه خانواده داریوش هنوز حکم کتبی دادگاه را دریافت نکرده است، گفت: وکیل جایگزین هم حکم قاضی و هم متن لایحه خود را برای ما فرستاد؛ در حالی که وکیل ما در لایحه به مواردی مثل ابراز تمایل مکرر داریوش برای بازگشت به ایران و ماندن در این کشور و عدم درج این موضوع در سوابق شهرداری، تاکید مقامات ایرانی بر لزوم بازگشت داریوش به کشور با امکان نگهداری در بهزیستی حتی در صورت عدم صلاحیت والدین، تابعیت ایرانی داریوش و نداشتن اجازه اقامت در دانمارک مانند والدین خود اشاره کرده است.

به گفته وی، وکیل مذکور همچنین در دفاعیات خود، ناراحتی عاطفی منجر به آسیب به داریوش، تغذیه ناسالم داریوش و اعلام آمادگی پدر و مادر داریوش برای کمک گرفتن از شبکه بزرگ خانوادگی برای نگهداری از داریوش را مطرح کرده است.

سلامتی در بخشی دیگر رویکرد شهرداری دانمارک با خانواده داریوش را نقض ماده ۸ کنوانسیون حقوق کودک دانست و اضافه کرد: وکیل به ما اعلام کرد که قاضی بدون پاسخ دادن به هیچ یک از موارد مطرح شده، تنها این جمله را گفت که به دلیل خاص بودن پرونده برای دولت دانمارک، کودک باید نزد شهرداری بماند.

مادر داریوش حیدری همچنین گفت که وکیل اعلام کرد که قاضی در صحبت‌هایی که در حاشیه برگزاری دادگاه داشته، به وی تلویحاً گفته که این پرونده از نظر سیاسی مهم است. این مسأله با توجه به کمپین‌های رسانه‌ای علیه دانمارک برای افشاگری درباره این سیاست دولت دانمارک قابل توضیح است؛ چراکه موضوع جداسازی اجباری کودکان در دانمارک مسأله مهمی است که این کشور در تلاش است تا از مطرح کردن این ظلم در عرصه بین‌المللی جلوگیری کند.

وی همچنین به ادامه روند حقوقی قضائی پرونده فرزندش اشاره کرد و گفت: از نظر دانمارک این آخرین دادگاهی بود که در پرونده داریوش برگزار شد و دیگر دادگاهی برگزار نمی‌کند؛ با این وجود ما همچنان برای این دادگاه فرصت درخواست تجدیدنظر و طرح درخواست در دادگاه عالی را داریم؛ دادگاه‌هایی که تا به امروز برگزار شده همیشه به خواست شهرداری دانمارک بوده است و ما هرگز نتوانستیم درخواست برگزاری دادگاه را داشته باشیم.

مادر داریوش حیدری با بیان اینکه تا همین چند هفته پیش هر دو هفته یک بار امکان ملاقات ۱۰ دقیقه با فرزندش را داشته است، افزود: آخرین ملاقات به تازگی انجام شده است؛ در جلسه دادگاه آخر قاضی ادعا کرد که به دلیل آسیب ارتباط داشتن پدر و مادر با کودک، ملاقات‌های فیزیکی و آنلاین ما تا ۱۸ سالگی داریوش قطع می‌شوند؛ این در حالی است که نه داریوش و نه ما تابعیت دانمارک را نداریم.

سلامتی با اشاره به اینکه طبق قوانین دانمارک اگر بچه‌ای تا سن ۷ سالگی ساکن این کشور باشد و زبان و فرهنگ غالبش از دانمارک باشد، باید در دانمارک بماند، اظهار کرد: در حال حاضر داریوش وارد ۸ سالگی شده و زبان و فرهنگ غالبش دانمارکی است و احتمالاً استناد مقامات این کشور برای اینکه داریوش را به ما تحویل نمی‌دهند، به این قانون است؛ این در حالی است که کنوانسیون حقوق کودک این موضوع را نپذیرفته است. ما برای پیشبرد این پرونده طبق کنوانسیون حقوق کودک، به حمایت دولت نیاز داریم.

مهر