دفاع مکرون از یک متجاوز به بهانه دفاع از هنرمندان

امانوئل مکرون رئیس‎ جمهور فرانسه در واکنشی جنجال برانگیز به دفاع از یک هنرمند متجاوز پرداخت.

کارشناسان و رسانه ‎های فرانسوی معتقدند که مقامات کشور فرانسه در رابطه با موضوع آزار جنسی بسیار خنثی عمل می‌کنند. هزاران زن در ماه نوامبر در اعتراض به آمار بالای خشونت خانگی در شهرهای مختلف فرانسه تظاهرات کردند، اما واکنش چندانی از سوی مقامات فرانسوی به این اعتراض صورت نگرفت.

با این وجود تنها یک ماه پس از آن و در روز کریسمس سال میلادی جدید بیش از ۶۰ نفر از افراد مشهور با انتشار نامه‌ای در حالی که در ماه‌ گذشته واکنشی نسبت به اعتراض زنان به افزایش خشونت خانگی نشان نداده بودند، به دفاع از ژرار دوپاردیو هنرمند سرشناس فرانسوی متهم به آزار جنسی پرداختند.

ژرار دوپاردیو در سال ۲۰۲۰ با شکایت یک بازیگر زن به تجاوز جنسی متهم شد و تحت بازجویی قرار گرفت. پلیس این اتهام را رد کرد، اما در دادگاه تجدید نظر پرونده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و پرونده دوم نیز ۳ ماه پیش با شکایت بازیگر دیگری باز شد. دوپاردیو در این پرونده متهم شد که این بازیگر زن را در صحنه فیلمبرداری در سال ۲۰۰۷ مورد آزار جنسی قرار داده است.

اتهامات علیه این بازیگر فرانسوی هنوز در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته است، با این وجود امانوئل مکرون رئیس‎ جمهور فرانسه در واکنشی جنجال برانگیز به دفاع از این هنرمند پرداخت. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که دوپاردیو تنها هدف اتهام و تعقیب قرار گرفته است.

رئیس جمهور فرانسه در حالی به چنین اظهاراتی می‌پردازد که به بهانه نقض حقوق زنان بارها در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرده است. همچنین تأثیر چنین اظهاراتی توسط امانوئل مکرون به معنای ساکت کردن زنانی است که قصد شکایت از آزارگران کمتر شناخته‌شده را دارند.